ГП на Русия след:
Последно състезание: Бахрейн

Верстапен: От майка ми съм наследил спокойствието

18.11.2015 2015 Верстапен2014 Верстапен2015 Верстапен2015 Верстапен

Голямата сензация на този сезон във Формула 1 безспорно е Макс Верстапен. Тийнейджърът дебютира само на 17 години в Гран при на Австралия като мнозина не вярваха, че е достатъчно зрял. Сезонът обаче е към своя край, а след 18 състезания пилотът на Торо Росо надмина всички очаквания. Класира се на два пъти 4-и в Унгария и САШ, а в отминалия кръг в Бразилия направи серия фамозни изпреварвания. Затова ви предлагаме голямо интервю с Макс за нещата в спорта и извън него, което излезе в брой 185 на списание ClubS1.

За него се изписа и изговори толкова, колкото за други не се е шумяло и след спечелване на световната титла във Формула 1 А той дори още не беше дебютирал. После промениха правилата, за да не може да се случи отново подобен дебют на пилот, не навършил дори пълнолетие.

На 17 години и 166 дни обаче Макс Верстапен дебютира повече от впечатляващо тази година. Ако не беше повреда в двигателя в 34-ата обиколка на Гран при на Австралия, не просто щеше да остане в историята като най-младият пилот участвал в състезание в историята, но и щеше да е най-младият дебютант спечели в първия си старт и точки!

Сега сезонът върви наистина впечатляващо. Да, направи грешки тази в Монако, когато закачи Ромен Грожан в опита си да го изпревари. След това за пореден път го нарекоха арогантен и нагъл, защото каза, че няма какво да променя в стила си, но показа и невероятна бързина и качества, които не очакваха и най-големите му защитници, както остава за критиците, които твърдяха, че възрастта му е твърде крехка, за да се справи с напрежението във Формула 1.

Д-р Хелмут Марко обаче го ангажира с думите, че „подобен талант се ражда веднъж на десетилетие, кара от 4-годишен, професионално, като Аертон Сена и аз очаквам от него резултати още в първото му състезание.”

Опитният рейс инженер на Торо Росо Хави Пужолар каза, че той е най-добрият, когато някога е виждал, а е работил с таланти като Себастиан Фетел и Даниел Рикиардо.

Макс се оказа наистина и по-подготвен от очакваното, а талантът му не подлежи на никакво съмнение. За него се говореше от години в картинга, когато спечели 59 от участието си в 60 състезания за три години, плюс  титли и купи. След това само за един сезон бе във Формула 3 и убеди безкомпромисния д-р Марко, че е правилният избор за ново попълнение направо в Торо Росо и Формула 1.

Макс е типичен младеж от Бенелюкс, русоляв, синеок, с типичните за възрастта диспропорции във фигурата, още с някоя и друга пъпка по лицето, но с отличен изказ, без притеснение, но и без излишна арогантност, наченки на каквато обаче по-скоро на пистата. Това обаче е  присъщо на големите като Шумахер или Сена.

Синът на прочутият Йос Верстапен, който на практика изгради цялата кариера на сина си с ежедневен труд изглежда наистина далеч по-подготвен и рафиниран от баща си, който имаше не особено добра слава на пистата и извън нея, а и лошият шанс да се падне в дебюта си година да е съотборник с Михаел Шумахер. За Макс нещата изглеждат различни, а и той изглежда различен.

Той изслушва внимателно въпросите и не бърза с отговорите, опитва се да не влиза само в задължителни клишета, а това говори за внимание и към тази част от работата му на пилот във Формула 1. Молбите за интервюта са стотици, но нашето списание е в неговия график и младежът е подчертано внимателен във всеки отговор.

-       Макс, ти отлично познаваше света на Формула 1 още преди да станеш пилот в нея, все пак има ли нещо, което да те изненада?

-       Не бих казал, че нещо ме е изненадало. По-скоро има неща, които се оказаха по-трудни и сложни отколкото предполагах и се готвех -  постоянното внимание в работата със спирачките или работата в различните режими с двигателя, работата с гумите. Останалите неща са сериозните срещи с инженерите, медиите, целият световен интерес. Но аз не се притеснявам от големи стъпки. Крачката от Формула 3 до Формула 1 реално е по-малка от тази от картинга към Формула 3, защото тогава се променя всичко позиция, усещане.

-       Спомняш ли си, кога за първи път си бил на състезание от Формула 1?

-       Честно казано, не много ясно. Няма как да помня годините на баща ми, а когато аз започнах да карам, нашите състезания ни интересуваха много повече, не толкова Формула 1 и май първата ми Гран при бе преди около година и половина, когато подписах с Ред Бул.

-       А, вярваше ли, че толкова бързо ще стигнеш до нея?

-       Честно казано, когато д-р Марко ми се обади и ми каза, че мислейки за моето бъдеще ....смята да ми предложи място в Торо Росо и Формула 1, не можех да повярвам, но бях безкрайно щастлив.

-       Какво мислиш, ги накара да повярват в теб толкова бързо?

-       Смятам, че започвайки много рано да се готвя много сериозно с баща ми аз успях да направя много от необходимото наистина рано и да съм готов, а конкретно, мисля, че състезанието ми на мокро в Норисринг бе причината да вземат това решение, бяха видимо много впечатлени...

По същото време и Мерцедес се свързват с Макс и говорят с него, но не предлагат нищо сериозно и Макс го потвърждава.

-       Да, така е. Говорих и с Ники Лауда и с Тото Волф, но това бяха само разговори, нищо конкретно – казва той, - докато Ред Бул още от края на 2010 г.следяха отблизо, какво става с мен и ми предложиха реално да карам.

-       Днес вече като титуляр във Формула 1, колко често обсъждаш нещата с баща ти?

-       Оо, все така, почти непрекъснато. Почти след всяка тренировка, в края на деня говорим и анализираме нещата. Научил съм почти всичко от баща ми и смятам, че той невероятен поглед върху нещата и аз имам пълно доверие във всичко. Заедно с него постигнахме всичко и имаше много трудни дни, напрежение, но мисля, че беше за добро и сега съм му благодарен.

-       А какво смяташ, че си взел от майка си, тя не се появява често, а хора твърдят, че е била отличен състезател по картинг, по-добра от мнозина (побеждавала е пилоти като Ярно Трули и Джанкарло Фисикела)?

-       Беше на някои писти, в Австралия, в Испания. Не знам как да преценя, вероятно съм взел от нея малко по-голямото спокойствие и внимание. Тя е по-спокойна от баща ми и мисля, че това съм наследил от нея. Така се получила комбинацията от агресията на баща ми и спокойствието на майка ми.

-       Сестра ти Виктория също кара картинг, ти на свой ред, даваш ли й съвети помагаш ли й?-

-       О, разбира се, помагам, когато имам време, с каквото мога, а и тя се справя много добре, вече е на 15. Цялото семейство й помага и смятам това за съвсем нормално.

-       Тя как кара, на кого прилича повече, на теб или на някого от тях?

-       Трудно ме е да отговоря, още се развива, но може бе е по-агресивна, има повече характера на татко и е много атрактивна за гледане отстрани.

-       Когато се събирате у дома, има ли друга тема освен картинги, коли и състезания?

-       Е, има разбира се, говорим и за съвсем нормални ежедневни неща.

-       Какво се случва с твоята шофьорска книжка, кога можеш да я получиш (Макс вече издържа изпитите и я получи)?

-       В деня, в който стана на 18 години, такъв е закона.

-       Издържа ли всички изпити?

-       Всички теоретични - да, но практическия мога само, като стана на 18.

-       Не можеш ли да вземеш в друга страна?

-       Не, нямам намерение.

-       В Белгия законът не е ли по-либерален, а майка ти твърди, че си белгиец, а не холандец.

-       Не, не е така, аз се чувствам холандец, да живия в Белгия (в малкия град Брее с баща си), но лицензът ми е холандски, документите ми, аз съм холандец.

-       Много хора казват, че ти караш като далеч по-голям мъж, че говориш като далеч по-голям човек, ти чувстваш ли се по-възрастен отколкото си?

-       Не се чувствам по-голям, чувствам се добре и не мога да преценя дали изглеждам като някой по-голям. Правя това, което искам и се опитвам да го права възможно най-добре, не се чувствам стар или нещо подобно.

-       А имало ли е ден в които да ти се искало да зарежеш всичко това – мотори гуми и да се захванеш с нещо друго?

-       Не, категорично. Никога не съм искал да се занимавам с нещо друго. Откакто съм открил картинга на 4-5 години, това е което ме интересува – двигатели, шасита, гуми. Спечелих първото истинско състезание, в което участвах, на 7 години и след това спечелих всичко, в което участвах в следващите години. Правех и грешки, но като цяло много побеждавах.

-       А, не се ли чувстваш различен от своите съученици и приятели, които ходят на училище, а след това на кино вечер?

-       Не се чувствам различен, да, не ходя на училище като тях, но се виждаме, събираме се. Изобщо не смятам, че съм различен. В крайна сметка правя това, което винаги аз съм искал, не ме интересуват други неща, старая се много в това, което ми харесва.

-       Къде и какво учиш в момента?

-       То е малко сложно. Ще се опитам да взема диплома в Англия сега.

-       Обичаш ли да играеш на плейстеъшън, или на футбол, както повечето твой  връстници?

-       Плейстейшън играех много, но сега имам истински симулатори  и честно казано нямам много време за това. Иначе за спорт, обичам, но отново програмата ми е подчинена на подготовката и съм много доволен от английския ни треньор Джейк Аликър.

-       Каква е твоята най-важна цел тази година и близо ли си до това да я постигнеш?

-       Най-важната ми цел е да успея да се представя колкото се може по-добре, да не правя грешки, да използвам всяка възможност, да спечеля точки, да науча колкото може повече. Иначе като голяма цел – разбира се да спечеля титлата, да счупя рекорди.

-       Не изглеждате в много добри отношения със съотборника ти Карлос Сайнц, който също е дебютант, не е ли по-добре и за двамата да работите заедно и си помагате?

-       В моторния спорт най-важното нещо е да победиш съотборника ти и така се развиваш, ако той те победи, той отива напред, а не ти.

 

Най-младите дебютанти в историята:

 

Макс Верстапен          17 години, 166 дни       2015 Гран при на Австралия

Хайме Алгерсуари       19 години, 125 дни       2009 Гран при на Унгария

Майк Такуел              19 години, 182 дни       1980 Гран при на Канада

Рикардо Родригес        19 години, 208 дни       1961 Гран при на Италия

Фернандо Алонсо        19 години, 218 дни       2001 Гран при на Австралия

Естебан Туеро            19 години, 320 дни       1998 Гран при на Австралия

Избрано видео

  • Рейс инженерът на Фетел обяснява как Ферари се подготвя за старт на нова пистаРейс инженерът на Фетел обяснява как Ферари се подготвя за старт на нова писта
  • Новият Ситроен за WRC направи първи тестНовият Ситроен за WRC направи първи тест
  • Фелипе Маса младши победи Рикиардо на „Crazy Cart”Фелипе Маса младши победи Рикиардо на „Crazy Cart”
  • Каскадьор направи задно салто над преминаващ с почти 100 км/ч болид от Формула ЕКаскадьор направи задно салто над преминаващ с почти 100 км/ч болид от Формула Е

Горещи Оферти