Начало Автомобили BMW 507 на Елвис Пресли се завръща под прожекторите

BMW 507 на Елвис Пресли се завръща под прожекторите

3
0

BMW 507, карано от краля на рокендрола Елвис Пресли по време на военната му служба в Германия, което се смяташе за изчезнало близо 50 години, се завръща под светлините на прожекторите. След почти двегодишна интензивна работа BMW Group Classic върна роудстъра в първоначалното му състояние и за пръв път ще го представи пред обществеността в рамките на Concours d’Elegance в Пебъл Бийч (САЩ). Посетителите на популярното шоу за класически автомобили ще могат да се насладят на BMW 507 с номер на шасито 70079 в точно онова състояние, в което то е получено от военнослужещия Елвис Пресли на 20 декември 1958 година: бяло лаково покритие, алуминиев V8 двигател с мощност 150 к.с. под предния капак, джанти с централни гайки, черно-бял интериор и радио тип Becker Mexico.

„С възможността BMW 507 на краля на рокендрола да бъде върнато в Мюнхен и да бъде реставрирано според желанията на предишния собственик Джак Кастор, се изпълни една мечта на всички участници“, коментира ръководителят на BMW Group Classic Улрих Книпс. „Това бе един изключително въодушевяващ проект, който изпълва с голяма гордост не само нас, но сигурно и самия Джак“.

От BMW 507 са произведени само 254 броя между 1955 и 1959 г. Световната му премиера е през 1955-та на автомобилното изложение във Франкфурт. Известни личности като Ален Делон, Урсула Андрес и Джон Съртис допринасят за имиджа на модела като статус-символ, но около никой друг екземпляр не витаят толкова митове колкото около BMW 507 на Елвис Пресли. Близо 50 години то е смятано за изчезнало, дори не е известно какъв е бил номерът на шасито на управляваният от Краля автомобил, дали след приключване на службата си в Германия той изобщо го е транспортирал до САЩ и чия собственост е в момента.

Сега всички тези загадки са разрешени – благодарение на експертите от архива на BMW Group Classic и журналистката от САЩ Джаки Журе, която работи за списанието „Bimmer“ в Калифорния. Още през 2006 година тя проучила съобщенията от онова време за BMW 507 на Елвис, както и съответната литература за историята на модела и се натъкнала на съществен детайл. Множествени източници показват, че доставеното на Елвис Пресли в Германия BMW 507 не е било нов автомобил, а преди това е ползвано от състезателя Ханс Щук. Между май и август 2008 година познатият като „майсторът на планинските пътища“ пилот печели множество планински състезания в Германия, Австрия и Швейцария – с бяло BMW 507 с номер на шасито 70079 и регистрационен номер M-JX 800. Също така е известно и е доказано със снимки, че този роудстър, произведен на 13 септември 1957 година и представен няколко дни по-късно на автомобилното изложение IAA във Франкфурт, където многократно е бил от представителите на медиите. Още през октомври 1957 година Ханс Щук представя автомобила на автомобилното изложение в Лондон и след това през Белгия (където го презентира на белгийския крал Бодуен), след което продължил към салона в Торино. През лятото на 1958 г. пък BMW 507 на Щук печели конкурса за красота във Висбаден и участва във филма „Hula-Hopp Conny“ на Bavaria Filmstudios с Корнелия Фробоес и Рудолф Фогел.

Точно този автомобил попада през есента на 1958 г. при дилър във Франкфурт, предоставил го за пробно шофиране на 23-годишния американския войник Елвис Пресли. Кралят е впечатлен спонтанно и решава да купи автомобила. На снимките, направени при предаването на автомобила, се вижда, че BMW 507 вече е с временни регистрационни табели. По-късно получава сменящи се всяка година регистрации на американската армия. Не само поради това идентифицирането на автомобила е толкова трудно в продължение на десетилетия. Експертите на BMW Group Classic се убеждават окончателно, когато откриват застрахователна полица от декември 1958-ма, на която освен собственика Елвис Аарон Пресли е отбелязан и номерът на шасито 70079.

Пресли използва BMW 507 за пътуване между жилището ви в Бад Наухайм и военната база на американската армия във Фридберг. През март 1960 г. армейската му служба в Германия приключва. По родните магистрали радостта от шофирането на откритото BMW явно го напуска. Само няколко месеца по-късно вече червеният роудстър с номер на шасито 70079 попада при дилър на Chrysler в Ню Йорк, който го продава на радио-водещия Томи Чарлс за 4500 долара. Чарлс закарва автомобила родния си град Бирмингам (Алабама), където започвал доста успешна от спортна гледна точка, но и доста спорна като автентичност кариера. За подготовката за участие в състезания BMW 507 е оборудван с двигател на Chevrolet, който изисква толкова много място, че се налата част от предната подрама да бъде отрязана. Заменени са още трансмисията и задната ос, както и уредите в кокпита. В Дайтона Бийч/Флорида Чарлс печели едно състезание с радикално модернизирания роудстър, след това стартира и при множество други надпревари преди да продаде автомобила през 1963 г.

След още две смени на собствениците BMW 507 в крайна сметка попада в Калифорния. Инженерът по космически технологии Джак Кастор купува автомобила през 1968 г., шофирал го рядко във всекидневието и след това решава да го прибере за по-късна реставрация. В Халф Муун Бей южно от Сан Франциско Кастор, страстен колекционер на исторически велосипеди, създава впечатляваща колекция от класически автомобили.

Кастор създава всеобхватно досие и за своето BMW 507. Попада на статията за колата в списание „Bimmer”, пише на авторката и я кани да огледа колата, осъзнавайки, че притежава бившия автомобил на Ханс Щук. Тогава обаче дори не предполага за връзката му с Елвис. Но за Джаки Журе нещата са ясни. Тя посещава Джак Кастор в неговия склад за тикви, където освен други стари автомобили се съхранява и червеното BMW 507. „Джак беше вързал предния капак с въжета“, спомня си журналистката за този момент. „Трябваше ми малко време, докато достигнем до моторния отсек и открием щампования номер на рамата: 70079, Свещеният Граал сред серийните номера на BMW.“

Планираното възстановяване на роудстъра в първоначалното му състояние вече е подготвено от Джак Кастор с множество части, старателно прибрани в кашони. Липсват само подходящ двигател и време за последователното стартиране на проекта. Но нещата се задвижват. Джаки Журе се свързва с BMW Group Classic, където са събрани нови данни за идентичността на ползваното от Елвис Пресли в Германия BMW, които са потвърдени и от издирените в САЩ доказателства. Кастор не е заинтересован да превърне в бързи пари неочакваната допълнителна слава на своето BMW 507. Но контактите с BMW Group Classic се задълбочават. След много години, разговори с експертите за реставрация на олдтаймери при BMW Group Classic Клаус Кутчер и Аксел Клингер-Кьолайн се стига до споразумение. Освен закупуването на автомобила от BMW Group Classic, то включва и автентично възстановяване според представите на Кастор.

Проектът стартира през пролетта на 2014 г. BMW 507 и събраните от Джак Кастор резервни части са докарани в Германия в контейнер. Първата спирка е музеят на BMW, където роудстърът е представен пред удивената публика в рамките на специалното изложения „Elvis’ BMW 507 – lost and found“. След това започва реставрацията в сервиза на BMW Group Classic.

Фаза номер едно – както е обичайно при такива проекти – е преди всичко деструктивна. Автомобилът е изцяло разглобен, което отнема цяла седмица вместо планираните два дни. Първо алуминиевата каросерия е отделена от стоманеното шаси. След това лаковото покритие от шасито е свалено във вана с киселина, а на каросерията – във вана с основа. Преди това са демонтирани окачването и всички остатъци от интериора.

И тъй като дори при BMW Group Classic наличието на оригинални части за BMW 507 е ограничено, се налага много компоненти да бъдат изработени изцяло наново. При това традиционният ръчен труд в стила на 50-те години е комбиниран с високотехнологичните модерни производствени процеси. Арматурното табло е отлято отново по оригиналния модел. При новото изграждане на седалките е възможно оригиналната стоманена конструкция да бъде използвана отново след старателно почистване от ръжда. Стоманените пружини са покрити с материал от кокосови влакна и гума. Този естествен материал серийно се използвал при BMW 507 през 50-те години, също както и слоевете филц и лен за оптимизиране на комфорта на седене. Дръжките за сваляне на прозорците и за отваряне на вратите са изработени по оригинални размери чрез изключително модерната технология за 3D печат. След това оригиналните реплики са дообработени и полирани до блясък. Гуменото уплътнение на капачката на резервоара е изработено по конвенционална технология.

Двигателят за BMW 507 е изработен изцяло наново от отделни детайли. 3,2-литровият V8 агрегат отговаря точно на оригиналните спецификации на BMW 507, но заради неизбежно, но иначе необичайно смесване на стари и нови части не получава сериен номер. Изрязаната някога предна подрама също трябва да бъде създадена в първоначалната си геометрия и да бъде интегрирана в шасито. Като материал и изработка дървената лайстна за закрепване на гюрука напълно отговаря на стила на 50-те години на миналия век.

При лакирането на автомобила също е обърнато изключително внимание на максималната автентичност. BMW 507 отново блести в бял цвят. Нанасянето на грунда, боята и покривния лак не е извършено по обичайните днес методи, а по технология, използвана преди около 60 години. По този начин е избягнат желаният, но прекалено ярък за олдтаймер блясък на лаковото покритие.

Новото изграждане на V8 двигателя и използването на оригинални части и методи за производство също като лакирането отговаря прецизно на желанията на Джак Кастор. Преди началото на реставрацията той си представял роудстъра в оригиналното състояние, в което е бил при излизане от завода през 1958 година. Но желанието му да погледне BMW 507 с очите на краля не могло да се изпълни. През ноември 2015 година Джак Кастор почива на възраст 77 години. Поради това той също ще бъде почетен в Пебъл Бийч. BMW 507, което за пръв път ще бъде представено там, е не само автомобилът на Елвис Пресли, но и завещание на Джак Кастор и майсторско изпълнение на BMW Group Classic.