Регистрация | Забравена парола
    
 
   

Новини : Формула 1

  
по-голям оригинален по-малък
Къде всъщност е спорът?
29.07.2010, Иван Тенчев, Club S1; снимки: Мирко Щанге

Докато течеше техническият преглед в Унгария и за пореден път комисарите поставяха тежести върху предните крила на колите на Ферари и Ред Бул, си мислех: "Къде всъщност е истинското напрежение във Формула 1 през това лято?"

Ясно е, че нямаше как Кристиан Хорнер да не обясни, че не е виждал по-истински заповеди от бокса от тези в германската Гран при към пилотите на Ферари. Разбираемо е, при положение, че буквално часове по-рано, той самият бе обсипван с упреци за това, че тимът му дава рамо на единия си пилот повече отколкото на другия.

Прекомерно неискрено звучаха и думите на Мартин Уитмарш, който втори състезателен уикенд обясняваше как в Макларън никога не си били позволявали да толерират единия си състезател, а когато това все пак се случило (по съвпадение за Гран при Унгария), им било много болно.

Стори ми се и доста конюктурно обяснението на Ники Лауда колко нечестно било постъпено с Фелипе Маса. Лауда (когото аз по принцип много дълбоко уважавам и обичам), очевидно е позабравил как самият той третираше навремето Клей Регацони в екипа на Ферари, воден тогава от Лука ди Монтедземоло.

В един незабравим за мен разговор с Клей преди малко по-малко години от въпросните събития в Скудерията обаче покойният вече швейцарец цветно ми разказа как Ники е имал правото първи да избира своите гуми, които тогава съвсем не били с едни и същи качества и т.н. и т.н. Единственият, който си мълчи сериозно по въпроса е този, който наистина е наясно с темата и е загубил страшно много от това, че оставяше своите пилоти да се борят - сър Франк Уилямс.

Но всъщност съвсем не искам да влизам в полемика до каква степен действията на Ферари бяха правилни и приличаха на Австрия 2002. Само ще отбележа, че в новия ни брой съм извадил обиколка по обиколка темпото на двамата им пилоти на Хокенхайм, което значително се различава като разпределение на силите от картината при Михаел и Рубенс в онзи ден.

И понеже наистина смятам всичко това за доста неискрено и преувеличено, ми се иска да обърна внимание най-после на истинската битка според мен, която се водеше в подака на Хокенхайм и ще продължава да се води - и тя е свързана с надмощието в техниката.

В Германия за първи път се чу официално, че тимовете на Ферари и Ред Бул всъщност са обект на подозрения от своите съперници (най-вече Макларън) за това, че предните им крила се деформират повече от допустимото.

Снимки на известния английски фотограф Даръм Хийт и коментарът на френския журналист Стефан Самсон станаха повод за официална реакция от страна на комисарите на ФИА. И докато всички се занимаваха вечерта след финала с това - трябваше ли Маса да пусне Алонсо, в боксовете цяла вечер са се правели измервания, защото онова, което най-много стресна съперниците не бе подарената победа, а скоростта на Ферари.

От Ред Бул по принцип пък всички са си притеснени тази година.

И нещата отново заизплуваха. На снимките се вижда добре как краищата на крилата на сините и червените коли почти опират пистата. Това значи - по-малко въздух под колата, по-добро притискане, по-добро сцепление. Според информацията на Джони Нобъл от Аутоспорт предимството било 0,3 сек в обиколка. Последваха обаче и първите изказвания, че кадрите са правени под различен ъгъл, че колите били с различно количество гориво.

И се е стигнало до реалната проверка, която бе повторена и на Хунгароринг.
Върху краищата на крилата се прилага сила от по 500 N и както пише в правилата - крилата не бива да се огънат с повече от допустимите 10 мм. Точно и ясно. Няма огъване над разрешеното и всичко е според закона.

В седмицата след Германия обаче хора от Макларън на няколко пъти заявиха, че не били в състояние да направят толкова бързо подобни крила и според мен точно в това е най-голямата им болка, което разбира се не пречи да чукнеш съперника, че е нечестен в отношението си към пилотите.

И накрая - всъщност, точно това й е хубавото на Формула 1 - грандиозните скандали служат като параван на истинското напрежение в развитието на колите, което би било много, много скучно за повечето хора.

Препоръчваме ви:


Тагове:

Вашите коментари

15киро
31 Юли 2010
10:43

значи прочетох всички коментари и се убедих че явно не следите ф1 от дълго време. първо отборни заповеди е имало има и ще продължава да има.второ за мен всички отбори го правят като например макларън с тяхното пестене на гориво и т.н. и трето което искам да споделя е че Иван Тенчев от едно време е фен на Уйлямс което ако сте наблюдателни си проличава в статията.а пък онзи с оптиките от тв 7 подкрепя макларън и нито веднъж не забравя да подметне че розберг пак се класирал пред именитият си съотборник ШУМАХЕР

14wel
30 Юли 2010
21:32

в излишни спорове не искам да влизам (меко казано ми омръзна да виждам как хора не падат по гръб дори при цитирани конкретни цифри).Всеки може да чете статиите и коментарите да види кой какво е казал и да прави сам изводи. Човека е писал цифрички четете, коментирате никой не може да Ви пречи да имате мнение. Дискусията се различава от чешането на езици по това, че при нея присъстват аргументи :)

13ARAPAH
30 Юли 2010
16:16

А... искам да ви задам един въпрос в кой момент вие коментирате това което е написал защото аз не видях вашите коментари по статията на Тенчев по скоро виждам отбранителната ви позиция.wel не се впрягай толкова никой не те напада,в крайна сметка това е само спорт.

12ARAPAH
30 Юли 2010
15:57

Към феновете на Ферари прекалено навътре приемате всичко което се коментира, болно ви е когато ви настъпят за грешките и пропуските не дай боже някой да опровергае друг който ви защитава,но за съжаление е така сега сгрешиха Ферари и ще си понесат коментарите както преди тях Макларън ,така е който греши-плаща.Да фен съм на Макларън и доста отдавна гледам Ф1.... нищо ново под слънцето едни и същи неща се случват само че уж сега са забранени и ние се блещим едни на други ,а в действителност пропускаме хубавите неща от този спорт-истинската битка на пистата.

11wel
30 Юли 2010
13:17

не разбирам защо винаги темата се измества.не е обект на внимание каква е принадлежността на Тенчев (между другото преди години от коментарите му бях убеден че Шумахер не му е никак присърце .Сега знам, че не е така и в това отношение подкрепям ediman).Коментирайте това дето е написал. Но в случай че е вярно това говори зле за Макларън нали. Затова има хора, които чустват, че трябва да се защитават (отново нападайки)

10ediman
30 Юли 2010
13:03

ARAPAH- само фен на макларън би коментирал такова нещо. Бъркам ли? Защо смяташ така? Ако си под 25години, явно не си запознат със това което се случваше през 80-90те години. Да не говорим, че за този човек, който говорим е бил много по плизо до екипите, ако не в "кухнята" то поне в "ресторанта" им знае манджите които са ги надробили. Той само подхвърля по малко за нас за да не изпада в подробности. Много е наивно да говорите така.

а към FOOL. Момчил Манчев е готин пич според мен, но и при него имаше едни моменти, при които Тенчев как издържаше да не му прави забележка. Давам примери. "СТЕЗАНИЕТО", "ФОРМИРАЩА ОБИКОЛКА"( вместо загряваща или формална обиколка) и още някви такива.ит.н.

9ARAPAH
30 Юли 2010
12:50

В случая никой не му оспорва грамотността,културата и компетентността става дума че в коментарите му се долавя пристрастност и то не за първи път .Когато коментираш даден спорт от уважение към всички които го следят , пристрастността си я оставяш за в къщи.

8fool
30 Юли 2010
11:19

ediman, евала ти казвам, много точно написано. Инж. Тенчев е един от малко който гледат дори да имат някакви прострастия, те да не се показват. На фона на колегите си е просто много класи отгоре (особенно срямо онзи индивид наподобяващ коментатор "Момчил чудесното"). Напълно те подкрепям за всичко в мнението ти, особенно за това, че е изключително технически грамотен.

7ediman
30 Юли 2010
10:15

ДИДО или Дедовия- не искам да превръщаме този сайт,като един друг, но инж. Тенчев е най- безпристрастия относно коментарите си. Вместо да се наслаждаваме на изключителните му коментари, подплатени с точни цифри и данни, по нашенски пак трябва да му прилепяме наква принадлежност. Този човек доказва с всяко появяване в ефир, че е изключително компетентен и много културен, без да прави поправки на колегите си. Въпреки, че се дразня на очилаткото като не казва правилно ударението на Сутил.Или казва грешно името на изкуфялия Бърни ЕкълстОУН. Или пък че се кефи неистово на проблемите на Ферари. Тенчев никога не поправя колегите си!!! Не прави забележки. Просто не му лепете етикети! Няма да се правя на капацитет като вас и да ви говоря за нютони. Просто не бълвайте тъпотии.

6carlos73
30 Юли 2010
09:15

Иван Тенчев е май последния коментатор който знае какво говори и не дрънка глупости,а такива дал господ.

Напиши коментар

CAPTCHA Image Презареди снимката

Горещи оферти
  clubs1.bg