Club S1 Форуми: Речник на термините във Формула 1 - Club S1 Форуми

Преход към съдържанието

  • 4 Стр. +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Последна »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Речник на термините във Формула 1 Rate Topic: ***** 1 Votes

#1 Потребителят е офлайн   Biser Todorov Икона

  • Вицешампион
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Маршали
  • Мнения: 2009
  • Регистриран: 19-Mar 03
  • Пол:Male
  • Град:Bulgaria, Sofia
  • Интереси:F 1
  • Отбор:Без отбор

Posted 04 December 2005 - 01:38


Тъй като във форума ни все повече влизат млади участници, които разбираемо не познават по-голяма част от терминологията в най-великия спорт, започвам тази тема която да бъде отворена за допълване от другите участници във форума.

Предлагам да бъде закачена.

*********************************



Речник на думите, използвани във Формула 1

--------------------------------------------------------------------

Аквапланинг—ефект който се получава при управление върху силно наводнено трасе.Тогава протектора не успява да изхвърли такова количество вода че да получи сцепление с настилката, оставяйки под протектора ”водно петно”, което силно нарушава управлението на автомобила.


Активно окачване - пpогpаммно-аппаpатен комплекс, управляващ просвета на автомобила с помоща на хидравличен привод. (Забранен от FIA).


Алебарда - дълъг прът, който механика държи по време на пит-стопа пред пилота с указания "Stop" и "1st gear" (1-ва предавка). Служи като сигнал за пилота че са завършени всички дейности от всички механици – зареждане, настройки, почистване и смяна на гумите.


Антикрило – най-важния аеродинамичен елемент в болида. В пълна противоположност на самолетното крило, то прилага не подемна а притискаща сила върху състезателния болид, осигурявайки по-висока скорост. .


Апеллация (Контестация) – всеки тим може да подава апелация във FIA, за решение или действие което смятат че е незаконно.


Аеродинамика – Наука за силите които действат върху обтекаемо с газове тяло. При конструирането на болидите, това е една от най-важните науки. Конструкторите проектират болидите, опитвайки се да направят компромис между аеродинамичните характеристики на болида и притискащата сила. Не бива да се забравя че аеродинамиката трябва и да подава необходимото количество въздух към охладителите и в отсека за подаване на въздух към двигателя, така че да не се задъхва на бавни писти, но и да не нарушава аеродинамичното съпротивление.


Аеродинамичен тунел – устройство, използвано за изкуствено моделиране на въздушния поток, за изследване на аеродинамиката на болидите, автомобили, самолети и други.


Въздушна струя – разреден въздушен поток, от предно движещ се болид . Използва се от следващия го болид за максимално приближаване с цел маневра – изпреварване.


Баласт – допълнително тегло, което се добавя за достигане на минималното за болид от Формула 1(600 кг). Помага на инженерите да направят добър баланса на болида в зависимост от това къде ще бъде разположен баласта.


Баланс на спирачките – пилотите по-време на състезание могат да променят в проценти разпределението на натоварването на предни и задни спирачки. Това става от волана на пилота и обикновенно е в малък процент повече на предните спирачки.


Бокс - гараж на екип от Формула 1. Помещение, расположено на пит-лейна, в което по време на състезание са разположени болидите и екипировката на екипа и механиците.


Болид – състезателен автомобил от Формула 1, Инди Кар, Чамп Кар, както и в по-малки серий състезателни автомобили с открити гуми.


Голям Шлем във Формула 1 – спечелена от един и същи пилот квалификация и спечелено състезание , водено от първата до последната обиколка без изпускане на лидерството


Най-бърза обиколка – най-бързата обиколка , направена от пилот в състезание. записва се в официалните резултати


Изпускателни колектори – служат за отвеждане на изгорелите газове от двигатела. Обикновенно във Формула 1 се използват и като притискащо усилие..


Уорм-ъп (Warm-up) – тренировъчна сесия.


Въздухозаборник – Улавя въздушния поток над главата на пилота и го пренасочва към двигателя. Има специфична форма и се произвежда след много прецизни измервание , така че да подава достатъчно количество въздух , тъй като от края на 80-те години е забранено принудителното пълнене. Използва се и като приспособление за отвеждане на въздух към радиаторите на болида. Има и въздухозаборници за охлаждане на спирачните дискове и апарати.


Зона за сигурност – намира се на предела на пистата и служи за убиване на скоростта на болиди напуснали пистата. Биват от бетон, пясък, гуми и пясък и лепило.


Гранд-При (Grand Prix) – в буквален превод Голяма награда. Название на кръг ог Световния шампионат.


Двигател - "Сърцето" на болида. Осем цилиндров (от 2006 год), 2,4 литра работен обем, около и повече 800 конски сили, разход още неизвестен но се предполага такъв примерно 40 - 50 л. на 100 км. Блок от алуминиеви сплави, колянов вал от стомана, бутала от титан. Очакват се отново около 19000 оборота за минута.


Дефлектор - аеродинамичен елемент, предназначен за управлението на въздушната струя пред въздухозаборниците.


Дънна плоскост и дифузор - аеродинамичен елемент обеспечава около 40% прилепващо усилие.


Мокри гуми – гуми със специална шарка на протектора , за мокро трасе.


Дозареждане – по-време на състезание, пилотите влизат в бокса за дозареждане с гориво. Може да бъде едно, дву или трикратно, но винаги е част от стратегията в състезанието. До преди 1 година бе разрешено и едновременно с него и смяна на гуми.


Дубъл – два болида от един тим на двете най-високи стъпала на подиума.


Скоба – дъга тад главата на пилота, точно регламентирана с цел безопасност на пилота при преобръщане. Винаги се подлага на тестове преди да се постави в болид.


Закрит парк - помещение в което стоят всички болиди след втората квалификационна сесия до началото на състезанието.


Муле – всички екипи имат по два състезателни автомобила и един резервен – наречен муле.


Огледало за обратно виждане - 5х15 см и със закръгление в края не повече от 1 см.


Заден демпфер – защитава болида от удар отзад. По спецификация трябва да понесе удар със скорост от 43.2 км/ч и да издържа статично хоризонтално татоварване от 4 тона.


Карбон - (от англ. Carbon - въглерод) – въглеродно влакно, специална материя издържаща с пъти повече от стоманата на натиск и усукване.


Квалификация – Предварително състезание за разпределяне на мястото от което даден състезател ще стартира. От 2005 година квалификациите са две, една в събота и една в неделя – 4 часа преди състезанието. Състезателите провеждат една загряваща и една бърза обиколка. Реда се определя от класирането в последния старт, но в обратен ред.


Кокпит – това е мястото в което седи пилота, който от своя страна е компромис между сигурност и комфорт. Преди сезона когато се пускат новите болиди трябва да издържи краш-тест.


Контрол на тягата - система, която позволява да се контролира пребоксуването на двигетелните колела при старт, посредствум контрол върху подаването на гориво към горивната система. (забранен от FIA)


Контролируемо поднасяне - придвижване в завой в рали-стил с поднасяне на задната част на болида, предизвикано умишлено от пилота. Позволява на пилота да постигне по-висока скорост в завоите.


Класификация - списък на всички пилоти финиширали в състезанието.


Комисар – служебно лице, следящо по-време на Гран-Прито за испълнение на правилата наложени от FIA.


Конструктор - често наричан "дизайнер". Главно действащо лице при създаването на спортен болид за Формула 1. Одтук идва названието "Титла при конструкторите". В екипа често е наричан на шега ”Създателя”.


Краш-тест (Crash-test) - тест за проверка на издържливостта на възлите и детайлите в болида и дали са в съответствие с регламента на FIA .


Кил – передна част на дъното на болида. Не може да бъде по назад от 330 мм от предните колела на болида.


Лаунч-контрол (Launch Control) - система за аптимизиране на стартирането. Служи за контрол на пребоксуването при стартиране. (забранен от FIA)


Маршал - работен персонал на пистата. Маршалите са разположени около пистата, като в техните задължения влизат евакуирането на пилоти и болиди, аварилали по-време на състезателния уикенд, предупреждения с флагове за инциденти, опасности и информация на пилотите.


Механик – служебно лице, изпълняващо специални функции за своя тим по-време на пит-стопа – тестове, ремонт, презареждане и др.


Монокок – конструктивен детайл на който се крепят всички остатали възли..


Обтекател – изключително важен елемент от конструкцията на болида за по-добро обтекаване на въдушната струя и намаляване на лошите вихри.


Мантинела - ограждение от стоманена ламарина със специален профил, закрепена с колове в земята и със специални омекотяващи звена. Разположена е в специфични части на пистата с цел предотвратяване на излитането на болида от трасето при завъртане.


"Зона на точките" - зона в крайното класиране в която пилота получава точки при завършване на състезанието – 1-8 място.


Паддок – намира се зад пит-лейна, място където са разположени ”моторхоума” на екипите. Там екипите и пилотите провеждат пресконференции, срещи с фенове и журналисти и т.н


Предно-Задно антикрило - елемент от аеродинамиката на болида, служещ за образуване на притискаща сила върху болида.


Пилот – състезател от Формула 1.


Пит-лейн (Pit-lane) - участък от трасето по който болидите се придвижват към боксовете. Има ограничение за изпреварване, както и максимална скорст – 100 км\ч (изключение е Монако - 80 км/ч). Нарушаването на тези правила водят до наказание.


Пит-стоп (Pit-Stop) – спиране на пилота в бокса с цел презареждане с гориво и смяна гуми.


А-рамо – детайл от предното окачване. Изработен е от стомана и карбон. Конструкторите му придават форма на крило.


Хриле - Елемент върху кутиите на радиаторите за повишаване на охлаждащия поток. Може и да се използва като аеродинамичен елемент.


Пол-позиция (Poul-Position) – първа позиция на стартовата решетка.


Стартова решетка – схема на подреждане на болидите при стар. Има шахматно разположение и зависи от времената които са постигнали пилотите в квалификацията.


Прес-конференция – срещи на пилотите, шефове на тимове и техническия персонал на FIA със журналисти.


Подгряваща обиколка (Warm Lap) - непосредственно преди старта и подреждането на стартовата решетка, пилотите провеждат подгряваща обиколка за достигане на номинални температури на двигателя, гумите и спирачния механизъм. По време на П.О. е забранено изпреварването. Ако поради невъзможност от стартиране на един или няколко болида ПО бъде повторена, състезателната дистанция се намалява с една обиколка.


Гуми ”Интермедия” – гуми , използващи се при лек дъжд или изсъхващо трасе.


Протектор – шарка контактната част на гумата.


Притискаща сила – при висока скорост болида може да бъде натоварен с около 4G от въздушния поток.


Сейфти-кар (Safety-Car) – кола за безопасност, която излиза на трасето при възникване на опасност, лоши метериологични условия или инцидент. Болидите се подреждат след нея и се движат така до прибирането и в пит-лейна. Забранено е изпреварването при водене от сейфти-кар.


Регламент – списък на правилата на FIA за провеждане на състезания от Световния шампионат на Формула 1.


Рестарт – повторно стартиране на болидите.


Свободни тренировки – обиколки в рамките на гранд-при, което дава възможност на тимовете да настроят болидите за квалификациите.


Сликове- гуми за сухо време с гладка повръхност – без шарка. Дава максимално сцепление и висока скорост в завой на болидите (забранени от FIA от 1998 года)


Стоп-анд-гоу (Stop-&-Go) - наказание в размер на 10-т секунди престой в пит-лейна без право на презареждане и манипулации по болида.


Стюард – технически персонал на ФИА, изпълняващ наказания при неспазване на правилата на ФИА. Проверява и контролира болидите за спазване на техническия регламент на ФИА.


Телеметрия – болида от формула 1 непрекъснато подава информация от множеството сензори разположени върху агрегатите и възлите на болида. Чрез тази информация инженерите и техническия персонал следят за работата на двигателя и изпълняване на заложената стратегия. Информацията се изпраща във всеки един момент към бокса, но само еднопосочно.


Тест-пилот - пилот, занимаващ се с тестова работа на екипите, който при нужда да замени контузен титулярен пилот. От 2004 година тест-пилота може да тества в петъчните тренировки на самото Гранд-при.


Технически регламент - списък на правилата и ограниченията които трябва да спазват вички болиди. Неспазването им води до тежки наказания, включително лишаване от старт и изваждане на тим от шампионата..


Треактория – линията по която се движи болида.


Тракшън-контрол (Traction control) - електронна система разпределяща въртящия момент на двигателните колела посредствум понижаване на оборотите на двигателя (забранена от регламента на FIA)


Турбулентност- въздушният поток зад болида който влияе изключително лошо на аеродинамиката на болида.


Спирачен диск – максимална дебелина - 28 мм, диаметър 278 мм. Дисковете се изработват от магнезиева сплав и издържат средно 4-ри Гран-При.


Спирачна система – произведена от алуминиева сплав, всяко колело има по един спирачен диск и 4 спирачни цилиндърчета.


Ъгъл на атака на антикрило – ъгъл”A” по който се корегира атнтикрилото по посока на въздушния поток.


Въглеродно влакно – революционно изделие, във Формула 1 от началото на 90-те години. Много леко и здраво и с много по-високи показатели от стоманата. Всички болиди във Формула 1 са направени от въглеродни влакна.


Фалстарт – движение на болида, преди да са светнали разрешителните зелени светлини на семафора. Наказва се спрямо регламента.


ФОМ (FOM) – Правителството на Формула-1, компанията на Бърни Екълстоун, коята управлява Ф1.


ФИА (F.I.A.) - (Federation Internationale De L'Automobile) Международна автомобилна федерация. Управляващ орган на Формуле-1 и другите моторни спортове под нейно крило.


Флаг- по своя вид те са ”Пътни знаци” във Формула 1. С помоща на флаговете , пилотите получават информация за състезанието и безопасността им.


Зелен флаг – развява се преди старта в дъното на стартовата решетка от служебно лице, показвайки че всички болиди са в покой преди старта и той може да бъде даден.


Червен флаг – Прекратява състезанието. При неговото показване всички болиди трябва да се върнат на старта или в боксовете.


Син флаг – Показва на пилота че ще бъде затворен с обиколка от друг пилот. Неспазването му води до наказание.


Бял флаг – дава информация на пилота че движещия се пред него болид се движи с опасно ниска скорост.


Жълт флаг – обозначава опасност на трасето , забранява изпреварването , задължава да се намали скоростта.


Червено-жълт флаг – указва за начало на дъжд или за разлято масло на трасето.


Черен флаг – заедно със серийния номер на пилота го заставя да се прибере в бокса, да спре болида и да излезе от него. Кариран флаг – край на състезанието.


Хет-трик (Hat-Trick) – спечелени от един пилот квалификация, състезание и най-бърза обиколка.


Шаси – главна част на болида. На него се монтират – двигателя, окачването и аеродинамичните елементи.


Шикан – рязък завой или последователни завои, предназначени за убиване на скоростта след дълги прави.


Шпилка – завъртане на 180 градуса.


Щаб-квартира - база на тимовете където се провеждат изследвания, разработки, окомплектоване и др. на болидите от Формула 1.


Еска - S-образен завой.


 


This post has been edited by The_Power: 09 January 2011 - 17:29

1

#2 Потребителят е офлайн   Dragonfly Икона

  • Почетен пъдар
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Преглед на галерията
  • Група: Потребители
  • Мнения: 22214
  • Регистриран: 22-Aug 04
  • Пол:Male
  • Град:EU
  • Отбор:Без отбор

Posted 04 December 2005 - 02:24

Контрол на тягата (Тракшън контрол) - в момента не е забранен поради невъзможността ФИА ефективно да проследява дали някой не го ползва нелегално.
Алебарда - наричат го още Лолипоп (Lollypop - близалка на клечка) заради визуалната прилика с близалката.
1

#3 Потребителят е офлайн   Paragon Икона

  • Ron Dennis
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Маршали
  • Мнения: 2403
  • Регистриран: 26-Jun 03
  • Интереси:.
  • Отбор:Без отбор

Posted 04 December 2005 - 08:39

Ако трябва да бъдем коректни - Антикрило не е точно. Това си е чисто крило. А посоката на силата, която то създава няма значение за наименованието му. В западната терминология никъде не се използва термина ANTIWING, а просто WING. 8-)/>
1

#4 Потребителят е офлайн   Pycku Икона

  • Шампион
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Маршали
  • Мнения: 4104
  • Регистриран: 01-May 04
  • Отбор:McLaren

Posted 04 December 2005 - 10:10

Блокиране - Действие, при което един пилот защитава позицията си от друг, като се придвижва към тази част на пистата, от която е атакуван. В момента е разрешено само едно блокиращо движение от ФИА с цел да се увеличат изпреварванията.

Бордюр
- обикновено леко издигнати бетонни структури отстрани на пистата, боядисани в червено и бяло. Обикновено стоят около завои. Много пилоти се качват върху тях, за да спечелят малко скорост. Някои бордюри имат стъпаловидни слоеве или изпъкнали ивици, които карат колата да се друса, ако мине през тях. По принцип са проектирани за да възпрепятстват пилотите да се качват по бордюрите.

Състезателна крива (идеална права) - теоретичната най-добра крива по пистата, по която се постига най-добро време. Не е задължително да е най-късото разстояние, а може да е траекторията, по която се правят най-гладки завои, така че колата да се движи с максимална възможна скорост
1

#5 Потребителят е офлайн   Dragonfly Икона

  • Почетен пъдар
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Преглед на галерията
  • Група: Потребители
  • Мнения: 22214
  • Регистриран: 22-Aug 04
  • Пол:Male
  • Град:EU
  • Отбор:Без отбор

Posted 04 December 2005 - 15:00

Не схванах как точно една крива е идеална права. Да не си имал предвид "идеална линия".

This post has been edited by Dragonfly: 04 December 2005 - 15:00

0

#6 Потребителят е офлайн   Biser Todorov Икона

  • Вицешампион
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Маршали
  • Мнения: 2009
  • Регистриран: 19-Mar 03
  • Пол:Male
  • Град:Bulgaria, Sofia
  • Интереси:F 1
  • Отбор:Без отбор

Posted 04 December 2005 - 17:17

Сигурно е имал предвид Идеална линия...
0

#7 Потребителят е офлайн   sauber Икона

  • ПИЛОТ НА ОПЕЛ
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Преглед на галерията
  • Група: Маршали
  • Мнения: 3425
  • Регистриран: 19-Oct 05
  • Пол:Male
  • Отбор:Red Bull

Posted 04 December 2005 - 22:43

Поздравление за темата.Сега ще правя само copy-paste и ще обеснявам за кво иде реч в F1 на повечето ми приятели :P/> Туко виж някой се и запали :D/>
0

#8 Потребителят е офлайн   Pycku Икона

  • Шампион
  • РипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Маршали
  • Мнения: 4104
  • Регистриран: 01-May 04
  • Отбор:McLaren

Posted 05 December 2005 - 15:31

Да де, идеална линия.

номекс - синтетично влакно, което е особено издържливо на температура и има изключително ниска топлопроводимост. От този материал предимно е изработено облеклото на пилотите с цел тяхната защита.
1

#9 Потребителят е офлайн   ctn Икона

  • Дебютант
  • Рипване
  • Група: Потребители
  • Мнения: 5
  • Регистриран: 29-Jul 06

Posted 29 July 2006 - 22:16

Този речник е много як. Аз от скоро гледам Ф1 и това ще ми е много полезно.

This post has been edited by lor1ner: 23 October 2008 - 16:30

0

#10 Потребителят е офлайн   Sisko Икона

  • Втори пилот
  • РипванеРипванеРипванеРипване
  • Група: Потребители
  • Мнения: 757
  • Регистриран: 16-Mar 05
  • Пол:Male
  • Отбор:Scuderia Ferrari

Posted 30 July 2006 - 16:48

предлагам тоя речник да се събере в едно, да се направи търсачка и да се качи към сайта
0

Препоръчваме ви:

Share this topic:


  • 4 Стр. +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Последна »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic



1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users