С излизането на първото BMW М5 през 1984 г. се поставя началото на истинска традиция в за създаването в Мюнхен на луксозни бизнес лимузини с 4 врати и потенциал за участие в автомобилни състезания! Имах възможността да се включа отново в традиционния вече BMW M Drive Tour на пистата край Сяр (Серес). Това е най-близката автомобилна писта, която отговаря на условията за провеждане на състезания от Формула 3. Дължината ѝ е 3186 метра и е широка 12-15 метра.
Пристигаме на пистата рано сутринта. Радваме се на слънчевото време, но не е горещо. На пистата ни чакат строените автомобили с характерните елементи, подсказващи недвусмислена принадлежност към най-силните М модели на BMW. Достолепната лимузина с 4 врати е с характерен огромен спойлер, хриле и елегантни М елементи, в най-добрата традиция на BMW. Предстои да натисна педала на състезателната писта. Ще търся скорост, ускорение, но и комфорт едновременно.
След задължителните инструктажи на BMW настройваме индивидуално характера на колата! На разположение са 5 различни конфигурации, базирани на комбинациите между режимите на динамичния контрол на стабилността DSC (DSC on, MDM, DSC off) и режимите на M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Опитвам няколко и още при базовата настройка с включен DSC и 4WD системата допуска леко превъртане на задните колела при ускорение на излизане от завой, с което допринася за спортната пъргавина на новото BMW М5. След това режим M Dynamic (MDM, 4WD Sport) M xDrive позволява лесно контролирани дрифтове. Трите режима на M xDrive при изключен DSC са замислени да задоволят желанията и на запалените водачи и предимно при шофиране на състезателната писта. При него и следващите може да се избира между 3 конфигурации до чисто задно задвижване (2WD) като водачът може да избира и свой собствен ъгъл на дрифт. Разкрива се чиста динамика на управлението за майсторите на волана. Върховите режими обаче не ползваме в теста поради забраната на инструкторите и организаторите на теста.
Но и останалите са достатъчно екстремни, особено за човек без пилотска подготовка. Още когато забоботи авангардният двигател ме побиват тръпки! Натискам педала на газта и усещам силата на 600 конски сили, ускоряващи колата от място до 100 км/ч за 3,4 сек! Осъзнавам за каква сила и техника говорим в тази кола. 4,4-литровият V8 битурбо двигател с технология M TwinPower Turbo е модернизиран, като новоразработеният турбокомпресор е с изключително ефективното индиректно охлаждане на нагнетявания въздух и по-високото налягане на впръскването. Това осигурява по-висока мощност и преди всичко въртящ момент. Той нанася „саблен удар” в гърба със своите 750 Нютон метра още при 1800 об/мин, далеч преди да стигнете 6500 – 7000, когато се реализира пълната мощност. Управляемата чрез карта, напълно променлива маслена помпа осигурява ситуативно подаване на маслото.
Контролът над колата е вдъхновяващ. Разработената от BMW нова система за задвижване на 4-те колела M xDrive е с централна раздатъчна кутия с многодисков съединител и променливо разпределя мощността между предната и задната ос. За оптимално сцепление при всякакви условия допринася и активният М-диференциал на задната ос, който също е напълно променлив и осигурява блокаж между 0 и 100 % между задните колела. Ефектът от всичко това е отличен контрол, дори когато стъпвам на бордюра по завоите.
Невероятно е също така, че въпреки целия този спортен набор от възможности, средният разход е малко над 10 литра на 100 км, което е още по-забележително, като се има предвид и оборудването на колата. То е наистина луксозно, комфортно, с типични BMW елементи и системи. Мястото е за четирима, дори петима. Окачването на новото BMW M5 е настроено за шофиране във всекидневието при максимално сцепление и дава ненадминатата динамика на управлението на състезателната писта. При настроените специфично за М променлив контрол на амортисьорите (VDC) и кормилното управление M Servotronic водачът може да избира между трите режима Comfort, Sport и Sport Plus. BMW M5 серийно се оборудва с М седалки с кожена тапицерия Merino и електрическо регулиране. Като опция се предлагат новоразработените М мултифункционални седалки, които се отличават с подобна на черупка конструкция и още по-добра странична опора.
Удоволствието от карането, което изпитах на пистата, си има и своята цена. И да, стойността на всичко това никак не е ниска: М5 започна от около 250 000 лв. Но и това не е просто един обикновен модел, а кола, която може да се ползва и семейно, и на писта при най-високи стандарти и в двете сфери.