Начало Formula E News Формула Е – шампионатът на бъдещето?

Формула Е – шампионатът на бъдещето?

71
0
Formula-E

Във връзка със започващия на 13 септември напълно нов шампионат на ФИА – Формула-Е и многото ваши въпроси, публикуваме материала от бр. 166 на сп. ClubS1.

Автомобилни състезания с коли с електрическо задвижване. За мнозина може би това е оксиморон, но те ще се превърнат в реалност след по-малко от година. Формула Е е нова концепция на ФИА, с която да се отговори на развитието на автомобилната индустрия, която изобилства с електрически и други „зелени“ коли.

Шампионатът е платформа, даваща възможност за изследвания и развитие на електрически модели през следващите години.

Първият сезон ще стартира догодина през септември и ще продължи до юни 2015 г., но серията бе представена официално тази есен.

Надпреварите ще се провеждат в някои от най-големите градове на планетата – Лондон, Пекин, Лос Анжелис. Идеята е да се даде възможност на производителите на автомобили да демонстрират иновациите си в областта на задвижването с електричество в състезания.

За първия сезон е предвидено участие на 10 отбора, 6 от тях вече са заявили участие. Това са Андрети Аутоспорт (с шеф Майкъл Андрети), Драгон Рейсинг (начело със сина на Роджър Пенске Джей), Е.ДАМС (създаден специално за Формула Е от четирикратния световен шампион в F1 Ален Прост и Жан-Пол Дрио, работил в F3000, Ауто GP, GP2, Формула Рено 3.5), Дрейсън Рейсинг, Чайна Рейсинг. Последната новина е завръщането на Супер Агури в автомобилния спорт. Агури Сузуки създаде нов екип, носещ името му (след оттеглянето от F1 през 2008 г.), заедно с още 3 партньори. 

Хората зад проекта

Алехандро Агаг е човекът, който движи всичко около Формула Е. Той е познат като шеф на Адакс в GP2 и работи в тясно сътрудничество с един от съперниците си в първенството – боса на АРТ Фредерик Васьор. Французинът влиза в надпреварите с електрически автомобили, след като конструира демонстрационна кола от такъв тип. Васьор е лидер на техническата част в проекта, а Агаг спечели конкурса на ФИА за търговските права. Той е роден в Испания и първо опитва силите си в политиката, преди да навлезе в автомобилния спорт. В определен период от време държи правата за излъчване на F1 в родината си заедно с Флавио Бриаторе, работи с редица спонсори. В средата на 2007 г. купи Адакс от Адриан Кампос (Ромейн Грожан, Виталий Петров и Лукас ди Граси са кадри на тима), а от 2010-та има екип Адакс и в GP3. Участва и в придобиването на Куинс Парк Рейнджърс и Бриаторе в съдружие с управляващия търговските права на F1 Бърни Екълстоун и стоманения магнат Лакшми Митал. Освен това е зет на бившия испански премиер Хосе Мария Аснар.

Васьор е съосновател на АРТ заедно с Никола Тод. Кариерата си започва с основаването на собствен екип – ASM, който участва в F3 и евросериите F3. Люис Хамилтън, Пол ди Реста, Грожан, Жул Бианки са част от пилотите, състезавали се с него в тези категории. След това с Тод създават АРТ, преди да започне работата по Формула Е.

Болидите

Автомобилите ще се правят от италианската компания Далара в сътрудничество с компанията Спарк. Те ще са еднакви, от карбон и алуминий. 42 кокпита ще бъдат сглобени до началото на сезона, като прототипът им трябва да мине през всички тестове на ФИА. В изграждането на болида участват тимовете на Макларън и Уилямс, както и Рено Спорт. От Макларън ще идва задвижването, като основният електродвигател тежи само 26 кг, а електронният блок за управление – 16. Двигателят реагира много по-бързо от моторите с вътрешно горене при подаването на газ, а силата се предава към задните колела през трансмисия, която също е дело на Макларън и специално разработена за въртящия момент на електромотора. Охлаждането е друга спецразработка. Отделено е внимание и на това как ще звучат колите.

Системата за генериране на енергията и батериите пък са на Уилямс. Капацитетът им ще осигурява пълната мощност на двигателя от 260 к.с.

С тях, при положение че колите ще са с тегло 800 кг, се очаква те да имат динамика и поведение като болидите от Формула 3.

За цялостното интегриране на всички елементи и тяхното управление са отговорни хората от Рено Спорт, компанията лидер при електромобилите.

Гумите са на Мишлен, с нисък коефициент на триене при търкаляне и голям размер на джантата, като в серийните автомобили днес. 

Надпреварите

Форматът на състезанията е максимално сбит: тренировка, квалификация и надпревара ще се състоят в 1 ден. Целта е намаляване на разходите и минимално влияние върху ежедневието на градовете домакини. Тренировката е едночасова, като пилотите могат да имат на разположение 2 коли и да ги сменят. В квалификацията обаче ще е разрешено използването само на един болид. Пилотите ще излизат на пистата според подреждането в свободната сесия и ще имат право на 1 серия с 2 бързи обиколки. Надпреварите ще са със старт от място, ще протичат за около час и ще има две задължителни спирания в бокса за смени на коли – без смяна на гуми (тя е забранена при тези питове). Двигателите ще са с ограничение на мощността, която ще е 133 kW (180 к.с.) при максимално възможни 200 kW (270 к.с.), разрешени за използване свободно в предходните сесии. Push-to-Pass бутон ще позволява увеличаване до втората стойност за определен период от време. Използването му обаче също ще е ограничено до точно определен брой. В шампионата при пилотите класирането ще се извършва въз основа на най-добрите им резултати от надпреварите без две. При отборите ще се смятат всички резултати, за да се определи крайното подреждане. Отборите ще имат право на 10 официални тест дни – шест преди сезона, 2 по време на първенството и 2 след него. Частните изпитания са забранени, с изключение използване на автомобилите за промоционални цели. Пробите ще се състоят от две тричасови сесии – сутрешна и следобедна.

Болидът

Спарк-Рено SRT_01E 
МонококДалара; структури от карбон/алуминий
Дължина/ширина/височина5000/1800/1250 мм
Следа1300 мм (минимум)
Отстояние от асфалта75 мм (максимум)
Тегло (с пилота)минимум 800 кг
Максимална мощност200 kW (270 к.с.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч3 сек
Максимална скорост225 км/ч
Задвижваща група (MGU – Motor Generator Group)Макларън; разрешени са максимум 2 MGU, които трябва да са свързани единствено със задната ос; забранено е използването на тракшън контрол
ЕлектроникаМакларън Електроникс ECU/GCU
RESS (Rechargeable Energy Storage System)Уилямс (тегло 200 кг)
Окачванедвойни А-рамена, система пушрод, амортисьори Кони
Скоростна кутияХюланд, смяна на предавки с лостчета, фиксирани предавателни числа
ГумиМишлен

 Статията е публикувана в брой 166 на сп. ClubS1

Календар на шампионата