Начало Формула 1 Либърти планира лимит на F1 бюджетите от $150 млн., сваляне цените на...

Либърти планира лимит на F1 бюджетите от $150 млн., сваляне цените на двигателите

3
0
Гран при на Австралия,Мелбърн,старт

Либърти Медия представи плановете си за бъдещето на Формула 1 пред Гран при отборите. Главният изпълнителен директор на спорта Чейс Кери проведе презентация за шефовете на екипи, състояла се на пистата Сахир в Бахрейн. Срещата продължи час и 15 минути.

Най-голямата промяна, която Либърти планира, е да сложи ограничение на бюджетите. Лимитът ще е от порядъка на 150 милиона долара. Компанията иска да предпази малките отбори в спорта и да намали разликата в представянето чрез редуциране на средствата. Понастоящем бюджетите на топ отборите са с пъти по-големи от тези на голяма част от останалите тимове.

Ограничението не включва заплатите на пилоти, мениджмънт и разходи за маркетинг. От Либърти планират двугодишен преходен период, за да дадат възможност на големите екипи да намалят персонала си и да се вместят в новите изисквания.

В бъдеще Либърти също така възнамерява да промени схемата за разпределение на приходите в спорта, изравнявайки дяловете на отборите. Бонусът за Ферари се запазва, но в по-малък размер – около 50 млн. долара за историческата тежест на Скудерията и факта, че прави и доставя мотори и на други екипи. Това е двойно намаление в сравнение със средствата, които отборът от Маранело получава според сегашната схема за разпределение.

Допълнителни пари ще получават и производителите на задвижващи системи – по $10 млн. Бонусите обаче не могат да се влагат в работата по автомобилите.

Според новата схема екипите трябва да получават толкова пари, че да търсят от спонсори около $30 млн., за да достигнат бюджетния лимит.

От Либърти преследват още опростяване на процеса за взимане на решения във Формула 1. В настоящия вариант в много от случаите се изисква единодушно съгласие по проблемите, а такова на практика е невъзможно да се постигне сред екипите. Един от последните примери бе промяната в техническите правила, касаеща използването на така наречените акулски перки. Първоначално отборите се бяха съгласили да ги запазят, но впоследствие Макларън зае друга позиция и съответно елементът бе премахнат. Екипът на Чейс Кери предлага взимането на решения да става с просто мнозинство и да се изисква такова от 75% само за особено щекотливи въпроси.

По отношение на задвижващите системи Либърти и ФИА държат на варианта за промени, представен през октомври миналата година. Той включва премахване на MGU-H и подсилване на MGU-K. Цели се намаляване цената на агрегатите, което не само да облекчи настоящите отбори, които ги купуват от производителите, но и да увеличи интереса на потенциални нови участници в първенството.

Либърти иска да въведе промените от 2021 г., като има пълната подкрепа на ФИА за това. Според източници от падока плановете няма да се подлагат на дискусия.