Първият старт за тази година в Австралия ще ознаменува началото на нова епоха във Формула 1 – епохата на хибридните болиди. Досега в историята на Гран при не е имало подобен тип автомобили, но и само преди едно десетилетие те бяха екзотика по пътищата, а днес се продават все по-масово и развитието на техните технологии ще е полезно за света, а и, както изглежда, ще е доста интересно.
При голямата смяна на правилата няма очертан фаворит както е в миналото, като през 1961 г. например само Ферари са с кола точно по правилата, а през 1966 г. единствено Брабам имат добър двигател с обем 3,0 литра.
Навлизането на революционните системи, за които отново ви разказваме подробно и в този брой, създаде наистина големи проблеми. Само за броени месеци екипите трябваше да внедрят агрегати и електроника, които в масовия бизнес се изграждат с години.
В малка или по-голяма степен всички тимове се сблъскаха с неприятности, но така пък началото на шампионата стана непредвидимо, както желаеха мнозина, отегчени от доминацията на Ред Бул Рено и Себастиан Фетел.
В навечерието на новия световен шампионат фаворити изглеждат пилотите на Мерцедес – Люис Хамилтън и Нико Розберг. Те записаха едни от най-добрите времена на пистата Сахир в Бахрейн. Но и двамата изразиха опасения, че имат и доста неприятности с един или друг компонент, който се поврежда. Невероятно за мнозина, но втората по бързина кола изглеждаше тази на Уилямс и затова отделихме специално внимание на този тим в настоящия брой. Още повече че имах отлична възможност да бъда на една безкрайно интересна среща с шефа на инженерния екип на тестовете Род Нелсън, който повдигна завесата около много от новите технологии.
Трети по бързина сякаш са колите на Ферари. Тази година никой не може да ги упрекне в консерватизъм и това е друга важна тема в този брой. Червените, както и старите им съперници от Макларън, показаха добра издръжливост и това може да е ключът им към успеха, докато големите фаворити от Ред Бул тази зима се сблъскаха с множество проблеми с партньорите си от Рено и картите поне в началото на шампионата изглеждат объркани.
Работата на колите и системите наистина е много различна и отново ви разкриваме важни подробности от нея, като изключително важната система brake-by-wire например, която любопитно изравни натоварването върху гумите, защото, за да работи тя добре, спирачките действат по-активно на предните гуми, а задните са по-натоварени при ускорение и така не се наложи да се изпълни искането на Пирели да се слагат различни гуми на предната и задната ос заради увеличения въртящ момент до над 500 Nm.
В световните ралита подобна драма още няма, но сезонът започна интересно и в него съперник на новите фаворити от Фолксваген скоро се очаква да бъде и Хюндай, чийто нов сериен модел на газ в течна фаза пък е един от новите продукти, които ви представяме също в този брой на списанието, който традиционно през годините толкова харесвате и се надявам и този път да е така.
Електронен формат на списанието, може да намерите в e-spisanie.com