Чешката Шкода се променя и развива изключително прецизно. Компанията умело следва модерните тенденции
Предложи цяла гама SUV модели, развива напълно електрически коли, ефективни и чисти технологии. В пълна степен се възползва от достиженията на групата VW, от която е част, но и ревниво пази някои свои характеристики като чертите на дизайна например. Той просто развива острите линии на чешкия кубизъм и кристалния блясък на прозрачните елементи. Не се изоставят и оригиналните решения за някои дребни, но важни детайли, използвани в колата
Желанието за все по-екологични автомобили е повсеместно и очаквано Шкода улавя и тази вълна. Най-пресният пример за това е обновлението на популярния Карок
Този компактен SUV се предлага в над 60 държави и се радва на безспорен успех, който обаче трябва да се развива и чехите залагат на няколко много важни промени.
Разбира се, когато става дума за фейслифт, първо се търсят измененията в дизайна. Откривам ги сравнително бързо по време на теста на колата недалеч от Порто на другия край на Европа. Типичната за марката шестоъгълна радиаторна решетка е станала още малко по-широка, с по-заострени ребра. Обновени са предната и задна брони. В долния им край са добавени нови пластични предпазни елементи в черно. Появили са се и по-тънки и заострени LED предни и задни светлини. Дневните сега са разделени на две части и за пръв път Карок ще може да се поръча като опция с full-LED матрични предни фарове.
Свит и издължен е и спойлерът под предната броня. В двата му края са интегрирани L-образни отвори, оформящи въздушни завеси от двете страни на купето. Те подобряват проникването на колата във въздуха. Арките на колелата също са по-изчистени, вертикални и помагат за доброто обтичане на автомобила.
Промените в дизайна всъщност изобщо не са просто естетически. Напротив, аеродинамиката е така „пипната“, че коефициентът на аеродинамично съпротивление (cd) е сведен до 0.30
Това е добър резултат за подобен тип автомобил и означава подобрени аеродинамични параметри с 9%. Оттук и по-ниски CO2 емисии! Целта е постигната и с интегрирането на нови лети джанти (17,18 или 19 инча). Те са забележителни и като стил, предлагани в сребрист металик и полиран антрацит металик. Различните варианти са със специално разработен дизайн за по-минимални вихри дори и когато колелата завиват. Разглеждам внимателно дизайна им докато са изложени в хола на хотела, където е презентацията. Те са и допълнително олекотени, което също спомага за по-ниското замърсяване и икономичност.
Автомобилът има ново, по-дълго задно крило, странични перки върху задния прозорец и почти напълно покрита долна част. За първи път при този модел версиите със задвижване на всички колела разполагат с аеродинамично оптимизирани кори под резервоара, които покриват и задния мост, намалявайки аеродинамичното съпротивление възможно най-много.
В интериора промените също са направени с акцент върху екологията. Разбира се, веднага се набива в очи новият 10,25-инчов дигитален кокпит зад волана, но домакините обръщат специално внимание на променените тапицерии от рециклирани екологични материали за седалките. В пакет Еко покритията са частично изработени от влакна, извлечени от употребявани пластмасови бутилки.
В същото време колата обаче предлага и нови екстри, които ѝ придават друго ниво като LED амбиентно осветление например. То осветява и панела на задните врати в един от десет цвята, и електрическа седалка за пътника отпред с функция за памет. Има по-голям избор от цветове и материали за нива на оборудване Ambition и Style, а седалката за пътника отпред сега се предлага с функция за памет и електрическо регулиране. Опционалният тризонов климатроник предлага по-голям комфорт.
Обновеният Карок се предлага в нива на оборудванe Active, Ambition и Style, както и във версия Sportline
Линията Sportline дебютира с Шкода Фаворит през 1992 г. След това този вариант се превърна в неразделна част от продуктовото портфолио на чешкия автопроизводител за 30 години.
Гамата е с 5 нови икономични EVO двигатели с мощности от 110 до 190 к.с. Тя се състои от два дизелови и три бензинови мотора. 2.0 TSI бензинов двигател с мощност 190 к.с. се предлага ексклузивно със Sportline и стандартно е със задвижване на всички колела. За 2.0 TDI агрегата (150 к.с.) 4×4 задвижването е опция. Базовият вариант е трицилиндровият 1.0 TSI в комбинация с 6-степенна ръчна скоростна кутия. С мощност 110 к.с. този мотор е подчертано икономичен. Ниското ниво на емисии се осигурява от инжекционно налягане до 350 бара и иновативно плазмено покритие с дебелина само 150-μm (0.15 mm), което заменя чугунената обшивка на цилиндрите. Това намалява вътрешното триене в цилиндрите и води до по-добро разпределение и разсейване на топлината в горивната камера, което намалява топлинното натоварване на двигателя.
За мен по-резонен за пътуванията на по-дълъг път обаче е четирицилиндровият 1.5 TSI бензинов двигател със 150 к.с., който е много приятен на магистралата на север от Порто към Виана до Кастело
Той също така разполага с технология за управление на цилиндрите (ACT). Тя допълнително намалява разхода на гориво като автоматично деактивира два от цилиндрите, когато натоварването на двигателя е ниско. Трансмисията е автоматична и колата просто се кара леко и приятно. Вариантите Sportline, както стана дума, пък са стандартно с 2.0 TSI двигател и задвижване на всички колела. Задвижването става през седемстепенна DSG скоростна кутия, част от оборудването за тези версии. Системата за задвижване на всички колела използва електронно управляван многодисков съединител от шесто поколение, който е с приблизително 0,8 кг по-лек от своя предшественик и по-ефикасен. Вграден контролен блок позволява на системата да реагира по-бързо. Той включва и изключва задвижването на всички колела според необходимостта за части от секундата.
Двете дизелови версии имат обем също два литра. По-мощният вариант е със 150 к.с. и взимам версия със стандартната 6-степенна ръчна скоростна кутия. Опция е DSG и 4Х4. Моторът е снабден с SCR система с технология за двойно дозиране, която намалява емисиите на азотен оксид. При нея AdBlue се инжектира в два селективни каталитични редукционни конвертора, разположени един пред друг. Един от конверторите е разположен по-близо до двигателя в модула за пречистване на отработените газове, а вторият е по-далече от агрегата в пода на шасито. Колата е още една идея по-динамична, но не и много по-икономична, което има важно значение и при новите цени на дизела в гамата на горивата. И понеже стана дума за цени, накрая, но не на последно място, обновеният Карок има цени от 45 000 до малко над 70 000 лв. Но проблемът е в необходимостта да се чака за всяка бройка заради проблемите с веригите на доставки и чипове.
The impressive new #SkodaKaroq from every angle! 👀 pic.twitter.com/45ScPAoDgz
— ŠKODA AUTO NEWS (@skodaautonews) April 14, 2022