Първоначално хибридната суперспортна машина е била замислена само като концептуален модел. Благодарение на Иън Калъм и Джеймс Бонд вече два C-X75 могат да се движат по пътищата.
Jaguar представи своя хиперавтомобил C-X75 като концептуална студия още на автомобилното изложение в Париж през 2010 г. С него марката отбеляза своята 75-годишнина. Оттогава два визуално сходни екземпляра, също произведени от Jaguar, получиха лиценз за движение по пътищата. Ръководител на проекта е бившият главен дизайнер на Jaguar Иън Калъм, който е създател и на формата на оригиналния C-X75. По поръчка на клиент той и екипът му преустройват два C-X75, използвани за каскади във филма за Джеймс Бонд „Спектър“. В резултат те получават британско разрешително за движение по пътищата (IVA – Individual Vehicle Approval).
Първоначалната концептуална студия
В началото инженерите на Jaguar планирали за задвижването на C-X75 да се използват четири електрически двигателя в главините на колелата. Като удължители на пробега трябвало да служат две газови микротурбини за дизелово гориво. С този сензационен в техническо отношение проект британците искали да се конкурират с хиперавтомобили като LaFerrari, Porsche 918 и McLaren P1. По пътя към серийното производство обаче инженерите се отказват от газовите турбини в полза на 1,6-литров четирицилиндров двигател. Моторът е разработен от отбора на Williams във Формула 1 и работи с механичен и турбокомпресор, развивайки 509 к.с. На предния и на задния мост има по един електрически двигател с мощност 150 киловата (204 к.с.).
Автомобили за каскади в „Спектър“ с Джеймс Бонд
Докато Ferrari, Porsche и McLaren пускат на пазара своите хиперавтомобили, Jaguar изчерпва парите си през 2012 г. На представители на медиите е позволено да изпробват прототип по затворено трасе. Обявените 250 серийни бройки обаче така и не са реализирани. Това е краят на историята на C-X75.
По това време обаче се подготвят снимките на филма за Джеймс Бонд „Спектър“, който предстои да излезе по кината през 2015 г. Създателите на блокбастъра много искат да видят C-X75 в автомобилни преследвания. Затова отделът за персонализация и специални автомобили на Jaguar SVO (Special Vehicle Operations) пострява седем C-X75, базирани на тръбни рами.
Специалистите на Jaguar оборудват пет от тези каскадьорски автомобили с 5,0-литровия компресорен V8 AJ с 550 к.с. от F-Type SVR. Само тези пет екземпляра са годни за шофиране. Компонентите за ходовата им част произхождат от рали версията на Porsche 911 GT3 Cup. Секвенциалната седемстепенна скоростна кутия е заета от McLaren 650S GT3. Един ог автомобилите е разрушен по време на снимките в Рим. След това заможен клиент се обръща към Иън Калъм. И го моли да подготви и легализира за движение по пътищата един от четирите останали екземпляра.
Първият C-X75, сертифициран за движение по пътищата
Калъм решава да преработи за клиента автомобила с номер седем. Въпреки че британските правила за регистрация са едни от най-лесните за изпълнение в Европа, екипът на Калъм е трябвало да вложи много труд в преустройството. Необходими били стотици модификации – автомобилът се нуждае от отговарящи на изискванията за регистрация прозорци, различен механизъм за смяна на предавките, много по-тиха изпускателна система и нови катализатори. Тъй като при филмовите екземпляри страничните огледала са само макети от пенопласт, екипът на Калъм е трябвало да ги проектира от нулата.
Освен че са изпълнили всички предписания за одобрение, хората на Калъм са се постарали да подобрят и комфорта на автомобила. Инженерите са омекотили окачването, което заради сцените с преследване е било проектирано да бъде твърдо като дъска. Освен това са премахнали скрепителните елементи за монтиране на камери, разположени на няколко места по каросерията. Калъм също така е намалил размерите на фугите и е пребоядисал карбоновата каросерия в оранжево за по-изискан външен вид.
Вторият сертифициран C-X75
След известно време Йън Калъм е помолен да повтори шедьовъра, който веднъж вече е създал. За да изпълни втора клиентска заявка за легален за движение по пътищата C-X75, дизайнерът използва каскадьорски автомобил номер едно. Модификациите тук далеч надхвърлят тези от първата конверсия. Повече от 1000 работни часа са били необходими за по-прецизното напасване на частите на каросерията, за рамките на прозорците от матиран алуминий, за интегрирането на полирана радиаторна решетка и за изработването и монтирането на карбонови части, като например гнездата на фаровете или дифузора. Вторият клиентски C-X75 се различава от своя предшественик и с гравираната емблема C-X75 върху ауспуха, капачката на резервоара, оптимизираните задни светлини и гланцираното лаково покритие Willow Green.
Налице са и технически промени. Във втория C-X75 Калъм комбинира свръхмощния V8 със седемстепенна скоростна кутия с два съединителя, Тя е получила персонализиран софтуер и разполага със спортен режим. Изпускателната система издава различен звук, а каросерията вече има активни аеродинамични компоненти. Те осигуряват повече притискателна сила при високи скорости и предлагат функция на въздушна спирачка, когато е необходимо силно забавяне. Усъвършенстваното окачване има функция за повдигане на предния мост.
Според Калъм по-голямата част от работата е извършена в интериора. Минималистичният кокпит на каскадьорския автомобил е отстъпил място на ориентиран към комфорта интериор с тъмнозелени и кремави тонове. Като основни материали в него са използвани кожа и метал. Уредите се намират под акрилен капак, а други органи за управление – включително бутонът за стартиране – са разположени в конзола на покрива. Под нея е огледалото за обратно виждане с камера; на борда има и озвучителна система, включваща субуфер.