Начало Дакар ФИА защити решенията да изключи Сайнц и Льоб от рали Дакар

ФИА защити решенията да изключи Сайнц и Льоб от рали Дакар

88
0
Карлос Сайнц
Карлос Сайнц, снимка Ред Бул Контент Пуул

ФИА защити решенията да изключи Карлос Сайнц и Себастиен Льоб от рали Дакар. Двамата пилоти претърпя инциденти във втория и третия специален на надпреварата. След проверка на ФИА те бяха принудени да се прекратят участието си заради поражения по предпазните клетки на своите автомобили.

Сайнц и Льоб са двама от най-силните пилоти в тазгодишното издание на рали Дакар 2025 в категорията на автомобилите. Двамата обаче бяха принудени да се откажат от участието си след преобръщания в началната фаза на пустинното състезание.  Сайнц и Льоб успяха да се възстановят от инцидентите и да стигнат до финала на съответния етап. Но след това техническите проверки на ФИА показаха, че техните автомобили вече не са безопасни за каране. И в двата случая виновни за това бяха повредите в предпазната клетка на машините на Форд и Дачия

В Дачия бяха крайно недоволни от решението на комисарите. Отборът дори подаде официална жалба и поиска Льоб да бъде върнат в състезанието. В крайна сметка обаче ФИА не уважи протеста на Дачия. Това означаваше, че Льоб напусна рали Дакар 2025 още в третия специален етап и отново няма да може да спечели. Деветкратният рали шампион отиде в Джеда, където хвана полет за Франция. Същевременно Сайнц вече се прибра в Испания.

Днес ФИА представи мотивите за решението си да изключи многократните шампиони в WRC. Ръководният орган обясни и защо не е могъл да позволи на отборите им да ремонтират това, което е неразделна част от структурата на автомобила.

„Много е просто. Щом един автомобил претърпи инцидент на етапа, той трябва да бъде проверен от комисарите, преди да бъде ремонтиран“, заяви директорът на ФИА за рали рейд състезания Жером Росел.

„Ако се повреди предпазната клетка, това е едно и също правило във всички шампионати от много години, което се използва  от десетилетия. Щом се повреди ролкейджът, не може да се продължи.“

„На теория можеш да я поправиш, но поправката на подобно шаси не е лесно нещо, което може да се направи за една нощ в средата на нищото. Ремонтът за нас означава замяна на повредената тръба с идентична такава.“

„Добавянето на материал, заваряването на пукнатината и други подобни неща, са забранени. Ето защо в случая с Карлос [Сайнц], Лая [Санц] и Себ [Льоб]- всички тези автомобили трябваше да бъдат оттеглени или дисквалифицирани, защото ролкейджът беше повреден. Щом ролкейджът е повреден, той не е идентичен с хомологирания, така че не може да продължи напред“, добави Росел.

Сайнц катастрофира в първата част от 48-часовия етап на рали Дакар 2025. Испанецът се включи и във втората част, след което се върна в бивака. Едва тогава неговият автомобил беше проверен и в крайна сметка се стигна до отпадането. Разбира се, това доведе до въпроси защо автомобилът на Сайнц не е бил проверен веднага в неделя вечер

„Не, не се случва по време на етапа, а когато автомобилът се върне в бивака. В случая с Карлос това беше по време на 48-часовия етап. Не можеше да се направи проверка при нощното спиране, защото все пак това беше същият етап. Това също така е въпрос на справедливост.“

„Това не се отнася само за Карлос. Трябва да се направи същото за всички. Освен това не разполагахме с маршали на всяка контролна точка. Бях на мястото [за зареждане с гориво], когато Карлос дойде и ме попита дали може да махне предното стъкло. Аз казах „да“ заради съображения за сигурност. Не исках малко парче стъкло да попадне в очите му.“

„Но за да провериш предпазна клетка, трябва да разбереш, че трябва да разглобиш автомобила и да свалиш шасито. Това не е нещо, което можеш да направиш по време на паузата между дадени етапи“, заключи представителят на ФИА в рали рейд състезанията.

Днес е почивният ден в рали Дакар. Утре екипажите започват втората половина от надпреварата. Планиран е тежък специален етап, дълъг повече от 600 км. В момента лидер е Хенк Латеган с Тойота, следван от Язид Ал-Раджи (Overdrive Тойота) и Матиас Екстрьом с Форд.