Утре представителите на Аudi в България от Порше БГ ще лансират официално новата гама компактни модели А3, а само след броени дни на автомобилния салон в Париж компанията ще покаже за първи път и топизпълнението Sportback, което ще бъде налично на пазарите през ноември.
Новият Audi A3 Sportback e спортно-елегантeн, с дължина 4310 мм, широчина 1780 мм и височина 1425 мм. Автомобилът е малко по-голям от своя предшественик, като междуосието му е увеличено с 58 мм до 2,636 м. Вариантът с 5 врати пък разполага с 35 мм по-голямо разстояние между предния и задния мост спрямо A3 с 3 врати.
Водещ елемент в оформлението на предната част е решената в сиво решетка Singleframe със специфични ъгли в горната част. Присвитите предни светлини имат отличителен стилистичен елемент в долната си част. По желание Audi предлага фарове Xenon plus с LED дневни светлини, а на по-късен етап ще могат да се поръчат и фарове, базирани изцяло на LED технология. Големите въздуховоди в предната броня свидетелстват за мощта на двигателите.
Задната част на автомобила е оформена триизмерно, двукомпонентните задни светлини подчертават широчината на каросерията. В комбинация с опционалните фарове Xenon plus те работят с LED технология. LED светлинните ивици са оформени в изящни дъги. Адаптивните стопсветлини, които пулсират при внезапно спиране, са серийни.
Ултраолекотените каросерии на Audi вече дълги години са сред най-важните отличителни черти на марката. При A3 Sportback теглото е намалено с до 90 кг в сравнение с предшественика. Във версия с двигател 1.4 TFSI автомобилът с 5 врати тежи едва 1205 кг.
Интериорът на новия A3 Sportback е елегантен, ефирен и прегледно подреден.
Максимално интуитивната ергономия е една от традиционните ценности при Audi. Командната система MMI с електрически задвижван монитор е налична на борда при поръчване на MMI Radio или по-висока версия на системата.
Новият Audi A3 Sportback представя една основополагаща новост в света на мобилните комуникации – модулната Infotainment платформа (MIB). Управляващият блок на системата MMI интегрира един ключов елемент, носещ означението MMX (MMX: Multi-Media eXtension). Един от основните компоненти на този елемент е бърз графичен процесор на водещия производител в бранша Nvidia. Чипът, който генерира комплексни 3D изображения, играе важна роля в работата всички онлайн, гласови, медийни, телефонни и навигационни функции. Системата поддържа всички възможни връзки и платформи за комуникация от Google до Facebook.
Екранът с висока разделителна способност на системата MMI автоматично се отваря при стартирането й, като в зависимост от версията диагоналът му е 5,8 или 7 инча. Със своя лакиран в блестящо черно корпус от лек магнезий екранът е изключително тънък (едва 11 милиметра) и изглежда стилно и изискано.
Водачът седи зад елегантно оформен волан. В зависимост от версията той може да бъде с три или четири спици, с присплеснат от долната страна венец, с многофункционални бутони или пък с планки за превключване на предавките.
Благодарение на удълженото с 58 мм междуосно разстояние A3 Sportback предлага достатъчно място за трима души на задната седалка. Качването и слизането са максимално улеснени.
Интериорът на новия Audi A3 Sportback пресъздава луксозна обстановка от висш клас. Сред отличителните белези тук са пластично оформените декоративни бленди. Те могат да се поръчат в изпълнение от алуминий Mistral или с 3D оптика Luv (стандарт при Ambiente). Топвариантът е с наподобяваща стъкло оптика, която създава още по-интензивно усещане за дълбочина.
Спортният пакет S line, предлаган за A3 Sportback Ambition, потопява интериора на автомобила изцяло в черен цвят. Спортните седалки са тапицирани с комбинация от текстил Biathlon и кожа. Шевовете на тапицериите са решени в сребристо, в сребристо са обрамчени и подовите стелки, декоративните лайстни могат да бъда от матиран алуминий или с черна 3D оптика. Облечен в перфорирана кожа скоростен лост и спортен волан са подобаващ завършек на този интериорен пакет.
Номиналната вместимост на багажника възлиза на 380 литра. При сгъната облегалка на задната седалка се увеличава до 1220 литра. Дъното на товарния отсек е равно, а широчината между арките на задните колела е 100 сантиметра.
Отначало Audi ще предлага A3 Sportback с един TDI и два TFSI двигателя. На малко по-късен етап ще последват още два бензинови и два дизелови агрегата. Разходът на гориво е намален с около 10% в сравнение с предходния модел.
1.6 TDI е най-ефективното задвижване в моделната гама. Компактният дизелов агрегат, който се отличава с минимално вътрешно триене в съчетание с механична трансмисия изразходва средно едва 3,8 литра гориво за 100 км!
Новоконструираният 2.0 TDI, чийто балансиращи валове са интегрирани в корпуса на коляновия вал, се предлага в две версии. Във версията със 150 к.с. и 320 Nm данните на A3 Sportback с предно предаване изглеждат по следния начин – 8,4 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч и 213 км/ч максимална скорост. Средният разход на гориво възлиза на 4,6 литра на 100 километра.
По-мощният вариант на 2.0 TDI генерира 184 к.с. мощност и 380 Nm въртящ момент. Ключовите показатели с механична трансмисия и предно предаване са следните: от място до 100 км/ч за 7,4 секунди, максимална скорост 232 км/ч, среден разход на гориво 4,3 литра на100 км.
За малко по-късен етап е предвидена появата на 1.2 TFSI, който с алуминиевия корпус на коляновия си вал обещава ниско тегло и минимално вътрешно триене. Той разполага със 105 к.с. и максимална тяга 175 Nm.
Новият 1.4 TFSI в A3 Sportback, чийто цилиндров блок също е изработен от алуминий, тежи едва 107 кг – с 21 по-малко от предшественика си. Той предлага мощност 122 к.с. и въртящ момент 200 Nm, като ускорява A3 Sportback за 9,3 секунди от 0 до 100 км/ч. Средният разход на гориво е 5,3 литра.
На по-късен етап 1.4 TFSI ще се предлага и в по-мощно изпълнение със 140 к.с. и 250 Nm максимален въртящ момент.
Новият 1.8 TFSI е най-мощният двигател в гамата и разполага със 180 к.с. и 250 Nm въртящ момент. Той комбинира директно впръскване на горивото в цилиндрите FSI с допълнително впръскване във всмукателните колектори и разполага със система за променливо управление на клапаните Audi valvelift system. Изпускателният колектор е интегриран в цилиндровия блок – решение, което е познато от по-малките TFSI двигатели. Динамичните показатели в комбинация с трансмисия S tronic и предно предаване са ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,3 секунди, максимална скорост 232 км/ч, среден разход 5,6 литра на 100 километра.
Audi предвижда и сериозно допълнително разширяване на двигателната гама на A3 Sportback. Плановете предвиждат спортен S-модел, както и нови варианти, съчетаващи ефективност и екологичност.
Всички двигатели в Audi A3 Sportback се комбинират серийно с 6-степенна механична трансмисия. Като алтернатива за някои от двигателите се предлага трансмисията S tronic, като в зависимост от изпълнението тази светкавично и неусетно превключваща трансмисия с два съединителя разполага с шест или седем предавки.
В зависимост от линията на обзавеждане новият Audi A3 Sportback стъпва на колела с диаметър 16 и съответно 17 цола. По желание се предлагат джанти с диаметър до 18 цола и атрактивен дизайн.
Audi A3 Sportback използва последно поколение технологии и при системите за асистенция на водача – най-важната сред тях е Audi adaptive cruise control, Stop&Go и т.н.