Eдва ли можеше да се избере по-подходящо място за представянето на най-силната версия на флагмана на Renault в момента от авиационния завод на Латекоер в края Пловдив. Моделът Rafale e на върха в гамата на френската компания и сме го представяли специално в ClubS1. Той носи името на самолет, създаден и произведен през 1934 г. от предприятие, купено точно от Renault. Кодрон С 460 Renault Рафал постига няколко световни рекорда, предимно за скорост. Днес френски изтребители носят това име. То е синоним на космически технологии и боен дух.
Латекоер от своя страна e също голяма френска компания с много сериозни традиции. Създадена е през далечната 1917 г. и днес нейният завод край града под тепетата произвежда вратите за изключително популярните самолети Ербъс 320. Сглобява и не малка площ от предната част на фюзелажа на Ербъс 350. Създава още доста компоненти, авионика, детайли за Боинг и още компании. Силно съм впечатлен от нивото в предприятието. В сърцето му сред тези около 450 специално квалифицирани наши сънародници, новото Renault Rafale 4х4 стои в пълна хармония. То носи най-модерните черти на моделите на марката и последните ѝ технологии. Още по време на пътуването от София част от тях са обект на вниманието ни.
Rafale е с активно окачване, чийто параметри се променят от електрониката на базата на информацията от „предвиждащата движението“ камера
Налице е още 4Control Advanced, който дава възможност за „завиване“ на всички колела. Задвижването също е на четирите колела като в тези версии е с по-големи с 10 см гуми. Следата също е увеличена с 4 см. Управлението е по-директно.
Опциите със задвижване на 4х4 на практика са 3, всички върху платформата CMF-CD. Но ние тестваме най-впечатляващата Atelier Alpine с активното окачване, 21-инчови колела и обзавеждане с елементите от спортния бранд, който очаква силен сезон във Формула 1. Именно натрупаният в нея опит се ползва в технологията на задвижване на Renault E-Tech, за която също сме разказвали специално, най-вече в областта на скоростната кутия и трансфера на енергия, а в Rafale 4х4 съчетанието на двигатели е също забележително. Хибридната plug-in система тук се състои от бензинов двигател със 150 к.с. плюс стартер-генератор 34 к.с., до който в предната част е разположен електродвигателят със 70 к.с. Задните колела се задвижват от електродвигател с мощност 136 к.с.
Батерията е разположена под седалките в салона и е с капацитет 22 kWh. Електрическата система е 400 V. Зареждането от обикновен контакт отнема 9 часа, от 3,7 kW усилен контакт става за 5,35 часа. Съответно за 1 час зареждане колата може да измине 11 и 18 км. На зарядна станция 7,4 kW батерията се „пълни“ за 2,55 ч. Играта с режимите е много интересна. Карането на автомобила с 300 к.с. е наистина впечатляващо и носи удоволствие, макар че говорим за сравнително голям SUV с дължина 4,71 м.
Интересно е обаче, че с колата и нейният 55 литров бензинов резервоар могат да направят 1000 км. До 105 км пък могат да се изминат само на ток. Това стана много важно при въвеждането на много строги рестрикции в много градове. Специален EV Mode бутон на централната конзола вкарва автомобила в тази важна фаза на движение. Преди това преминавам през няколко режима с различно усещане в поведението на колата.
Няма съмнение, че динамиката при спортния вариант е вдъхновяваща
Не само ускорението от място, но и от 80 до 120 км/ч дръпването е за 4 сек. При комфортния режим на практика максималната мощност слиза на 250 к.с., но се удължава пробегът, а усещането е за потенциал и динамичност. В батерията винаги остават 10% енергия и характерът на движение се запазва при режима Snow, и дори при Еко, когато максималната мощност вече е 185 к.с.
Интересно е и друго при движение само на ток Rafale е със 160 к.с. при спортния режим, после 136. Системата работи с приоритетно предно задвижване до 70 км/ч, а задното здвижване на колелата е при по-високи скорости. За милисекунди са включват всички колела всичко се балансира и коригира. Ефективността е наистина от нова епоха и това се отразява, макар и много фино, в някои външни елементи като 21-инчовите джанти, някои профили, спойлера.
Цената на 4х4 модела е от 101 990 лв. Топ вариантът Atelier Alpine e над 110 000 лв. с ДДС. Но специалните условия на компанията дават възможност на първите 50 клиента на колата да получат techno Esprit Alpine от 86 692 лв., а Аtelier Alpine – от 92 342 лв., пак с включен ДДС.