На 17 юни в рамките на Автомобилен салон София 2008 г. Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България проведе семинар на тема “Законодателството в областта на новите моторни превозни средства – амбициозна задача пред Европейската комисия и държавите-членки за насърчаване на конкурентноспособността на европейската индустрия през XXI век”. На семинара присъстваха представители на ИА “Автомобилна администрация”, ПП КАТ и Контролно техническата инспекция към министерство на земеделието.
По време на семинара бяха разисквани въпроси свързани с хармонизирането на техническите изисквания към всички превозни средства, тенденциите за обезпечаване на висока степен на безопасност по пътищата, опазване на околната среда и енергийната ефективност, Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на съвета за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за МПС. Бяха обсъдени и предстоящите законодателни промени, въвеждащи директива 2007/46/ЕО, регламента на Европейския парламент и на Съвета по отношение на изискванията за одобряването на типа за обща безопасност на моторните превозни средства, както и политиката на ЕС за опростяване на законодателството за ободряване типа на автомобилите и техните ремаркета.
По време на семинара бе засегната и темата за индивидуалните типови одобрения. Тя касае най-вече регистрацията на моторни превозни средства, идващи от страни извън ЕС. Г-н Банков от ИА “Автомобилна администрация” сподели, че у нас в момента се обсъжда въпроса за броя на индивидуалните типови одобрения. В Австрия се лансира идеята те да бъдат ограничени до 10% от бройката за даден тип от съответната категория. В Англия пък са на мнението, че производителите сами трябва да решат как да постъпят и кое им е по-изгодно икономически.
Това, че даден автомобил е произведен в Европа, не означава, че отговаря на европейските изисквания, особено ако е предназначен за друг пазар, каза още Банков.
Изпълнителният директор на Контролно техническа инспекция Георги Георгиев запозна присъстващите на семинара с реда за регистрация на строителна и земекопна техника и контрола на пазара на извънпътна техника, а д-р Надежда Тодоровска засегна темата за началното и периодичното обучение по първа помощ.
До 2006 г. у нас са се регистрирали по 200 000 моторни превозни средства годишно, каза комисар Реновски от КАТ. След приемането на страната ни в ЕС, бройката се е удвоила. През 2007 г. са регистрирани 413 886 МПС, а от 1 януари до 31 май тази година – 188 430. От тях над 158 хил.са употребявани автомобили (84%), а 29 930 – нови (15,9%). За първите пет месеца на 2008 г. са регистрирани 156 557 леки автомобила, като от тях 136 558 са употребявани. Броят на регистрираните товарни автомобили от началото на годината до 31 май е 16 422. От тях 11 258 са употребявани. За първите пет месеца на годината са регистрирани 945 автобуси, от които 570 са употребявани.
Общият брой на регистрираните моторни превозни средства в страната е 2 792 489. От тях 2 214 186 са леки автомобили, 254 829 товарни и 22 932 автобуси.