Продължаваме новата си рубрика със специалното участие на нашия колега и приятел Фриц-Дитер Ренкен, като този път му изпратихме въпроса на Красимир Аргиров от София:
Какво е мнението ви относно развитието и напредъка на Макларън този сезон – облагодетелствани ли бяха те от промените в правилата или Фернандо Алонсо има наистина толкова голямо влияние върху развитието на МР4-22, или и двете?
Тъй като промените в регулациите бяха сравнително малки и съвсем не толкова радикални, колкото през някои предишни години, Макларън (ако може да се каже така) имаха полза от сравнителната стабилност на правилата в прехода от 2006 към 2007 г.
Като отбелязваме това обаче, принудителното прехвърляне от Мишлен на Бриджстоун, макар и да не е “промяна в правилата” по същността си, не направи никаква услуга на Макларън. На отбора определено му бе нужно известно време, за се преадаптира към по-твърдите японски гуми, водещи до нестабилност на предницата. Изглежда Фернандо Алонсо, чийто остър стил на управление направо “изхвърля” колата в завоите, бе особено неприятно повлиян от промяната и едва напоследък свиква с променените изисквания.
Това не означава обаче, че Фернандо не е помогнал на Макларън в развитието на колата. Испанецът знае как се печелят последователни титли и очевидно донесе това умение със себе си в Макларън и несъмнено го прилага и в автомобила. Но не забравяйте, че МР4-22 бе напълно финализиран продукт, когато той за първи път се качи в него за тестове и което бе доказано и от времената му в тестовете.
Така че трябва да има други причини да драматичното съживяване на Макларън. Като се има предвид настоящия “шпионски скандал”, циниците веднага биха подметнали, че отборът е бил облагодетелстван от получената от главния конструктор Майк Кулън информация от Ферари. Но след като пакетът е пристигнал при него някъде към края на март – началото на април, случаят едва ли е такъв. Особено пък като се знае и че МР4-22 бе бърз още преди сезонът да е стартирал.
Колата също така е невероятно издръжлива: в първите девет старта за годината, МР4-22 имаше проблеми един-единствен път – в квалификацията във Франция. И двамата пилоти на Макларън спечелиха точки във всяка една надпревара до момента (до Гран при на Великобритания включително – б.р.).
При Ферари обаче три пъти автомобил тръгва от питлейна или от края на стартовата решетка, а в Монако Кими Райконен спечели една-единствена точка. Дори при проблема на Маникур Фернандо взе два пъти повече. Подобни неща имат сериозно значение в продължение на цял един сезон…
Издръжливостта е Светият граал на Формула 1, особено в днешни дни, когато двигателите трябва да изкарат по две състезания, а разликата в точките е минимална. Тя не се постига случайно и именно в това се корени решението на Макларън да замрази работата по МР4-21 още миналия юли, за да се концентрира върху развитието на новия дизайн. Точно тук те печелят най-големите дивиденти. С двата шампионата под въпрос, Ферари и Рено развиваха болидите се за 2006 г. до последния старт на миналия сезон и на практика бяха три месеца по-назад спрямо Сребърните в началото на сезон ’07.
В настоящите дни на ограничени тестове колкото повече надпревари завършваш, толкова повече данни имаш на разположение впоследствие, което от своя страна позволява да продължиш развитието си напред. А и както ви разказах миналия месец, Макларън разполагат с най-добрия възможен в момента симулатор, а това позволява на тима да събира информация и без допълнителни тренировки.
Да обобщим: вярвам, че промяната в правилата не донесе кой знае каква разлика, докато смяната на гумите по-скоро навреди на Макларън. Приносът на Фернандо от януари, в добавка към желязната издръжливост на МР4-22 и интензивно използване на симулатора дадоха възможност на тима да държи първите места във временното генерално класиране при пилотите и което е още по-важно – да изпревари Ферари с повече от двадесет точки при конструкторите.