Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Нашите шпиони в Монако докладват

Нашите шпиони в Монако докладват

34
0

В края на Гран при на Монако Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън не изглеждаха като победители, въпреки че бяха оставили на 69 секунди Фелипе Маса, каращ най-бързото Ферари на пистата – разгромна разлика в F1. От една страна Алонсо бе радостен, че е спечелил състезанието, което се очакваше да е за съотборника му. Монте Карло е терен на Хамилтън и мнозина смятаха, че младокът ще победи, дори това да изглежда невероятно за пилот каращ в едва пето състезание от Гран при. Но Алонсо се оказа по-добър от очакванията на всички и то на писта, която не е сред любимите му, защото не отговоря на стила му на каране по отношение пазенето на гумите. Световният шампион обаче направи перфектен уикенд с полпозишън, лидерство на практика от финала до старта и най-бърза обиколка. Той заслужи победата, въпреки изявленията на Хамилтън на пресконференцията.
Там Люис не успя да скрие яда си, защото смяташе, че някой му е откраднал победата, което в ретроспект беше безмислица. Някои може да твърдят, че Макларън му отнеха предимството, като го заредиха с 12 литра повече гориво в квалификацията, равняващи се на 0,2 секунди на обиколка. Алонсо бе по-бърз, но пък Хамилтън твърдеше, че е загубил половин секунда зад Марк Уебър. Това обаче бе по-скоро психологическа атака да дестабилизира Алонсо, отколкото истина. На екрана се видя, че в отсечката между Казиното и пристанището Уебър бе твърде далеч от англичанина, за да го блокира, докато в тунела се отмести от линията веднага. Австралиецът си поговори с Хамилтън и го предупреди да не разправя глупости:
– Аз излизах от Льовс, когато ти едва влизаше и те видях, че удари доста силно вътрешния бордюр. Това ти струва времето, което твърдиш, че си изгубил зад мен. Знам колко важно е пилотът да има чиста квалификационна обиколка тук и никога не съм се пречкал на друг.
Ако се питате защо Макларън сложи повече гориво в колата на Хамилтън – причината е същата, поради която BMW изпратиха Кубица на квалификацията с повече бензин от Хайдфелд. И Хамилтън, и Кубица бяха по-бързи от съотборниците си в дългите серии от обиколки в четвъртък, така че за тях бе по-изгодно да останат повече турове на пистата. В случая с Хамилтън, за да победи Алонсо, той трябваше да не изостане много от него и да го изпревари при първото спиране, но той не успя да се възползва от този шанс и загуби. Фернандо му дръпна с 8 секунди, но нямаше късмет с трафика и разликата падна на 4,5. Накратко, Хамилтън заплати за своята неопитност, докато Алонсо с рутината си и спомена за 2005 г. все още пресен в съзнанието му, започна първите 10 обиколки внимателно, за да предпази гумите си. В същото време Люис беше на ръба и унищожи предните си гуми, а това позволи на Алонсо да дръпне напред. Нямаше НИЩО общо със заповеди. Макларън бяха казали на пилотите си: “Може да се състезавате един с друг до първите спирания, след това трябва да се подсигурим срещу евентуално излизане на кола за сигурност в неподходящ момент”.
Хамилтън съкрати разликата след вторите спирания, защото Алонсо започна внимателно със супермеките смеси. Когато шампионът осъзна, че Хамилтън е зад него отново ускори. Между 59-та и 78-ма обиколка завъртя 15 тура под 1:17 мин, Хамилтън – само 13. Това показва, че Алонсо имаше отговор срещу каквато и да е атака на Хамилтън. В крайна сметка той никога не би успял да изпревари Фернандо. Пилотите потвъдиха, че тази година задминаванията в Монте Карло са още по-невъзможни. Новите гуми са с по-малко механично сцепление, което е от огромно значение точно в Монако. А в изминалата надпревара за мнозина състезатели дори не бе възможно да стоят близо зад съперника си. Розберг нямаше никакъв шанс срещу Хайдфелд, Кубица – срещу Барикело, Кими – срещу Вурц, въпреки че всички те бяха много по-бързи от пилотите пред тях.
Всъщност Хамилтън загуби състезанието в първата му част. Той имаше повече гориво в колата си, така че задачата му бе да се задържи близо до Фернандо, за да го изпревари при първите боксове. Люис твърди, че му казали, че има гориво за 5 обиколки повече и че бил изненадан като го викнали само 3 обиколки по-късно. Но Алонсо бе спестил гориво за допълнителни 2 тура и това обясни разликата. Гледайки времената по обиколки в този етап от състезанието, Хамилтън нямаше да изпревари Алонсо дори да бе останал 2 тура повече. Когато Алонсо влезе за първо спиране, разликата бе 4,5 секунди. След пита на Хамилтън, разликата бе 4,5 секунди. Следователно Хамилтън не бе наваксал почти нищо, въпреки по-леката си кола.
Може би се питате защо Хамилтън бе привикан само 2 обиколки след второто спиране на Алонсо, когато се предполага, че е имал достатъчно гориво за поне още 3. Първо, Алонсо щеше да кара далеч по агресивно с последния си комплект гуми, ако знаеше, че Хамилтън ще остане повече време на пистата. Второ, Макларън се страхуваха, че колата за сигурност може да ги прецака. За всички с тактика на 2 спирания критичният период за излизане на кола за сигурност бе междху 45-та и 55-та обиколка. Да вземем следния сценарий: ако Маса и Фисикела бяха приключили вторите си спирания преди пилотите на Макларън и в този промеждутък бе излязла колата за сигурност, Маса щеше да спечели, Фисикела да е втори, а пилотите на Макларън след тях.
Следователно по-уместно е ФИА да преосмисли тяхното глупаво ново правило за колата за сигурност, според което всички болиди се строяват в колона зад сейфти кара преди да им позволят презареждане. Това правило може в най-лошия случай да направи водача последен и обратно. В резултат на това на писти като Монте Карло отборите са принудени да изберат различна тактика за двамата пилоти, за да се предпазят от последствията на новото правило. Смешното е, че топекипи като Ферари, Макларън и Рено подкрепяха новото правило, защото не искаха да изглеждат като глупаци при старото, когато бързи решения на момента и добра импровизация по време на надпреварата максимизираха резултата. В момента резултатът е оставен на съдбата, когато излезе колата за сигурност.
Следва продължение…