Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Роси и Кими… бъдещето на Ферари?

Роси и Кими… бъдещето на Ферари?

46
0

Снимки: Ferrari SpA

Старата мъдрост, че няма дим без огън изглежда ще се потвърди напълно в малкия свят на Формула 1. Най-упоритите слухове това лято в Гран при май наистина ще се окажат истина – Валентино Роси и Кими Райконен ще са пилотите на Ферари в най-близко бъдеще.

2006 г. вероятно ще е последната от една вече отминала епоха. Михаел Шумахер и Фелипе Маса, който подписа за новия сезон ще завършат най-славния период в историята на Скудерията, след това почти сигурно ще отстъпят своите места.

Недостижимият в мотоциклетната Гран при шампион във всички категории Роси преподписа своя договор с Ямаха, но само за година – до края на календарната 2006-та и след това…

Повод за почти пълната увереност в Италия, че именно Докторът ще е новия Шумахер, станаха тестове му на 3 и 4-ти август.

26-годишният италианец пристигна във Фиорано и докато сам убеждаваше присъстващите журналисти, че изпитанията имат за цел само да обогатят неговите познания за колите в F1, събитието предизвика силна медиина реакция.

“Вече всичко е сериозно”, излезе още на другия ден с огромно заглавие “Gazzetta dello Sport”. Грациано Роси, баща и мениджър на мотошампиона, хвърли още масло в огъня с изказвания като: “Би било чудесно, ако Валентино се присъедини към екипа на Ферари.”

Някои Формула 1 експерти като бившия пилот и коментатор на Premiere Марк Шурер пък имаха различно мнение и не отдадоха голямо значение на събитието: “Смятам, че това е просто една PR атракция от страна на Ферари и Роси”, обясни той. “От друга страна би било чудесно тип като него да се присъедини към Формула 1.”

Изглежда обаче всичко е достатъчно сериозно, след като за двата дни на тестове Роси завъртя общо 129 обиколки, далеч повече от необходимото за всяка PR акция. Общата дистанция, покрита от италианеца, бе почти 400 км. По този начин той изпълнява условията на ФИА за получаването на суперлиценз, според които за два дни пилот трябва да покрие повече от 300 км с болид отговарящ на актуалния регламент във Формула 1. Според източник вътре в самата Скудерия получаването на лиценза от страна на Роси трябва остане в тайна. В същото време той е необходим и за да бъдат възможни и допълнителни тестове за италианеца. Според вътрешна информация на италианския “Autosprint” времената, дадени от Роси, не са много над 58 секунди за обиколка, както излезе официално след тестовете, а малко над 57 секудни, което е само със 1,5 по-слабо от топ времената давани от Михаел Шумахер на тази писта! При това той не е правил изпитания с актуалния F2005, а с модифициран според новите правила F2004M.

Това, че Ферари иска да развие Роси като пилот във Формула 1 за в бъдеще, изглежда не е тайна за никого. Самият италианец обаче непрекъснато отрича подобна възможност. Но изглежда това не е първият тест на световния шампион по мотоциклетизъм. През пролетта на 2004 г. италианецът е правил тренировки на същото трасе, но е носил каската на Михаел Шумахер, за да не се пораждат нежелани слухове.

“Той е респектиращо бърз, както показаха времената му и доказа, че е невероятен талант”, е заключението на Шурер. “Съмнявам се обаче, че ще направи успешна кариера във Формула 1, защото се съмнявам, че това ще му достави удоволствие. Самият той кара с много по-голямо удоволствие в рали състезания.”

Самият Роси продължи да обяснява, че в действителност няма никакво намерение да кара в Гран при. “Не смятам да се занимавам с Формула 1 за в бъдеще. Все още ми доставя удоволствие да побеждавам в мотошампионата и да развивам мотора. Ако това ми омръзне, смятам да водя един спокоен живот без излишно напрежение.”

Вестник “La Republica” описа в края на август параметрите на договора. Роси щял да получи 80 млн. евро за 3 години.

Успоредно се появиха и нови слухове свързани с Валентино, публикувани официално и от “Gazzetta dello Sport”. Според тях през август той трябваше да тества Fiat Punto Super 2000, с което италианският концерн иска да се включи в рали шампионата. Това съвпада и с предишни изказвания на 26-годишния гений в мотоциклетния спорт, в които той подчертава, че за него Формула 1 е прекалено скучна и предпочита други категории на четири колела, като рали спорта например. Той има и участия в местни прояви с рали автомобили и изглежда това също е реалистичен вариант за бъдещето му.

Лапо Елкан, маркетинг мениджър на ФИАТ, смята че ще убеди без проблеми Роси да се включи в рали шампионата: “Не мога да си представя, че ще видя Валентино във Формула 1, поне не в близко бъдеще. През следващите седмици обаче той ще тества нашата рали кола. Надявам се да започне и да се състезава с нея, но това ще трябва да реши самият той след тренировките. Надявам се това да стане.”

В момента ФИАТ не е ангажиран във световния рали шампионат, но планира включването си там за 2007 г. Необходима предпоставка за това обаче ще бъдат промени в правилника, защото в момента за един производител са необходими 70 мил. евро годишно. Това в сравнение с разходите във Формула 1 разбира се е капка в морето, но за един финансово затруднен концерн като италианския определено е лишено от смисъл решение при сегашните условия.

Малко след тестовете на Роси на Маранело се появиха и други топ новини около Ферари.

Първо бе цитирано изказване на Рон Денис, който съветваше Кими Райконен да не напуска отбора, ако иска да пожъне слава и успехи.

То дойде като гръм от ясно небе, тъй като нищо преди това не свидетелстваше за намеренията на финландеца да напуска Макларън след края на контракта му догодина. Журналистите веднага се разровиха и на бял свят излезе намерението на Ферари да ангажира финландеца след 2006 г. Това намерение не бе нито потвърдено нито отхвърлено от двете страни. Вестник “Bild” написа дори, че вече има предварителен договор между Кими и Скудерията.

От Маранело офицално отрекоха новината.

Но след всичко това логично идва и въпросът къде остава Михаел Шумахер? Оттегляне? Възможно е, но шампионът май определено не смята да се отказва скоро. Въпреки това той остави ръководството на Ферари да тръпне след като каза, че едва през март ще обсъжда с представителите на Скудерията предложеното му подновяване на договора. Изказване на Вили Вебер в немското седмично списание “Sportbild” хвърли яснота по въпроса. Вебер обясни, че той ще изисква както било нормално увеличение на заплатата на Шумахер, която в момента е 35 млн. евро. Заговори се, че изисканото увеличение е 5 млн. евро годишно при евентуално оставане. За да притисне Ферари и концерна майка ФИАТ, които не са особено съгласни с подобни разходи, Вебер спомена косвено, че се водят разговори с топ отбор, подразбирайки се, че става дума за Макларън. “Михаел си говори надълго и на широко с Норберт (Хауг – б.р.) в Унгария”, заяви Вебер. Той също така споменава, че клиентът му искал да завърши кариерата си по шампионски и не бил готов се занимава с работа по изграждането на една кола от началото.

От немската преса реагираха възторжено, че вече било дошло време немски пилот да се състезава и да печели с немски отбор.

Хауг заяви уклончиво, че с Шумахер са много добри приятели и в Унгария си говорили за семействата си, за общи неща и между другото за бъдещето на Формула 1. В последствие обаче в рамките на DTM състезанието на пистата Зандвоорт в Холандия той заяви пред мен, че темата Шумахер никога не е стояла на дневен ред пред Макларън.

Дали обаче това не е поредният заблуждаващ ход от страна на мениджъри и ръководители? Дали през 2007 г. няма да видим двубой между Шумахер и Райконен отново както и през 2003 г. този път обаче с разменени екипи? Дали Роси няма да избере пътя на Джон Съртис и да се бори да стане втория човек в историята спечелил световните титли по мотоциклетизъм и във Формула 1?