ГП на OAE след:
Последно състезание: Бразилия

205 преобърна световните ралита

11.03.2005 | От Йордан Севов | коментара Снимки: Peugeot Sport


В света на световните ралита в началото на 80-те години на миналия век доминират леко преработени серийни автомобили. Всеки може да спечели – железният Опел Аскона, крехкото Рено Алпин, малкият Мини Купър или дебелият Форд Фалкън.


През 1982 г. обаче нещата започват да се променят. Със серийните автомобили не може да се постигне почти нищо заради присъствието на колите от така наречената група B (виж карето).


Началото е поставено от Ауди Куатро със задвижване на четирите колела и турбодвигател. Ланча Рали 037 пък е със средно разположен мотор с компресор. Тези коли започват да стават недостижими за останалите, независимо кой е зад волана.


Пежо отива още по-далеч. Започва да изгражда концепция за нова рали кола, която на практика няма нищо общо с обикновената.


Подобно нещо дотогава не е правено в световните ралита.




През декември 1981 г. французите обявяват, че имат намерение да атакуват титлите в световния шампионат. Пежо изтегля моделите 504 от състезанията, провеждани в Африка, и решава да развие специален автомобил за престижните състезания в Европа.


“Стартираме с развитието и през следващите години нашата цел ще са титлите”, заявява спортният шеф на Пежо, познатият на всички днес Жан Тод.


Дребничкият французин се подвизава повече от 15 години по рали трасетата като навигатор на Ги Фреклен, Ахим Вармболд и Хану Микола.


Той е наясно с изискванията за един печеливш автомобил, след като има вече серия победи в световния шампионат със съекипниците си. Притежател е и на последната победа, постигната с Фреклен с Талбот Сънбийм Лотус през 1981 г. със старомодната формула от кола със задно задвижване, атмосферен двигател и шепа механици. Неговият опит го прави идеален за спортен шеф и Пежо не закъсняват с офертата си към него.


За база на новия специален автомобил е избрано малкото и компактно Пежо 205. Колата е представена на женевския автосалон през пролетта на 1983 г. Предназначена е за домакиня с дете и с място за покупките, за секретарка, студент или скромен служител, с мощност 45 к.с., предно предаване и предно разположен двигател.


До нея на автосалона обаче може да се види и прототипът на Пежо 205 Т 16, което по маркетингови причини е подобно на вид, но в него има място само за пилот и навигатор, плюс тефтер със записки на трасето. Задвижването е на четирите колела, двигателят е централно разположен, а мощността му е 200 к.с.




200 броя от този екстремен суперспортист трябва да бъдат произведени за година, за да може колата да бъде хомологирана и допусната от регламента на ФИСА за участие в група В.




180 от произвежданите едно по едно турбо “животни” се продават през 1984 г. по целия свят, 15 от тях отиват в Германия (ФРГ). Цената е повече от невероятна – 94 400 марки! Останалите 20 са допълнително преработени от фирмата специално за рали шампионата.


И точно те започват да пишат историята на спорта.


Започва безкомпромисна победна серия, непостигана от никой производител преди това. Силните страни на Ауди и Ланча са анализирани, слабостите им са премахнати. Използвани са турбомотор, задвижването на четирите колела, самоносещата рама (монокок), централно разположеният двигател. Големите размери (Ауди) и задното задвижване (Ланча) са премахнати.


Колата прави своя дебют на рали Корсика през 1984 г. Мощността е достигнала вече 350 к.с. Само няколко часа след началото и Ари Ватанен води уверено. Следва бруталното неколкократно обръщане през таван... Колата избухва в пламъци, Ватанен си чупи дясната си лопатка. Колите от група В за първи път показват зъбите си.


“Колата не изглежда бърза - разказва по-късно Ватанен, - но ...
Препоръчваме ви:

Вашите коментари

Напиши коментар

Правила за писане на коментари

Горещи Оферти