ГП на Русия след:
Последно състезание: Сингапур

50 години картинг спорт

19.04.2006 | от Асен Марков, председател на БФКС | коментара Историята за произхода на картинга нагледно ни показва още веднъж сентенцията, че всичко гениално е било изобретено от мързел, скука или по време на война. Заслугата за раждането на картинга се приписва изцяло на американските летци от Тихоокеанските военноморски бази. Търсейки развлечения в мъчително течащата пауза между полетите по време на 2-рата световна война, даващите дежурства летци приспособяват количката с която се превозва багажа на пистата с моторен двигател и започват да я карат по пистата. Впоследствие си правят още няколко такива и разбира се надпреварата не закъснява. Това обаче е било преди всичко развлечение и никой дори не е предполагал, че след няколко години това развлечение ще се превърне в популярен моторен спорт, който ще даде на света много велики състезатели.


Иниациативата за създаването на картинг спорта идва от Арт Ингелс - механик във фирмата Къртис крафт къмпани в американското градче Глендейл, където се правят състезателните автомобили за Индианаполис. Датата на раждане на първия картинг, който значително се различава от съвременника си е август месец 1956. Тогава калифорниецът Art Ingels сглоби няколко тръби за създаде своя първи карт оборудван с двигател от косачка, едва ли си е представял до каква степен неговото изобретение ще подлуди света.


Картинг треската бързо се разпространява по цялата територия на САЩ преди да се прехвърли през океаните. Следват демонстративни картинг състезания, след което интереса към картинга се засилва. Същевременно Арт Ингълс започва серийно производство на картове, които носят марката Карета. Дълго време картовете под това име са водещи сред производителите на картове. По-нататък събитията в картинга се развиват с още по-голяма скорост. Числеността на картовете вече се изчислява на десетки хиляди. Появява се необходимост от създаване на специани картинг писти, унифициране на параметрите на карта и създаване на правила.


Само 3 години след кръщаването – карт от Art Ingels, само на територията на Щатите се появяват 300 различни модела. И малкото превозно средство бързо се превърна в спортно. Малко са спортните дисциплини, които могат да се похвалят, че са се радвали на такова заслепяващо издигане. Във Франция, например, първата картинг среща се провежда в Аржантьой през декември 1959г. и през 1961г. федерацията издава не по-малко от 13 000 лиценза на пилоти, които са запалени от Картинг треската!


По-нататък събитията в картинга се развиват с още по-голяма скорост. Числеността на картовете вече се изчислява на десетки хиляди. Появява се необходимост от създаване на специани картинг писти, унифициране на параметрите на карта и създаване на правила.


Първите правила в картинга се разработват през 1957 от американски клуб по картинг.


Бурното развитие на картинга в Европа започва през 1958 год. след като в Англия са докарани 5 карта от Америка. Моментално се появата фирми, които се специализират в производството на картове, правят се специални писти, водят се дискусии за правилата. За това с какви темпове се популяризира картинга в Европа свидетелства следния факт:


Само в Англия през 1960 год. е имало 120 фирми произвеждащи картове.


През 60-те години федерални структури са изградени за да регулират картинг дейностите. През 1962 година ФИА (FIA) създава Международната комисия за картинг (CIK). През това десетилетие Картингът е възприеман едновременно и като индивидуален спорт и като отборен, защото състезанията изправят един срещу друг клубове и дори националните тимове.


И още през 70-те години Картингът доказа, че е моторният спорт – училище за формиране на достойнства, които са валидни и днес. Млади пилоти като Аертон Сена, Ален Прост или Рикардо Патрезе научиха тънкостите и за тях започна да се говори след като спечелиха известност в международни Картинг състезания.


Днес, международните шампионати са витрината на производители и кандидати за професионални кариери в моторния спорт, но картинга не ограничен само до тези състезания на високо равнище. По целия свят той позволява практикуване на надбягвания на ниска цена в приятелски, регионални и национални състезания. И накрая голямото мнозинство от практикуващи картингисти печелят от рента кар дейности развивайки покрити или закрити писти, където човекът от улицата, млад или стар, може да открие и да бъде развълнуван от истинското удоволствие на спортното каране според вкуса и мотивацията.


За всеки, пилотите или този, който кара карт само веднъж, изключителните усещания постигани с карта са, че можеш да почувстваш бързите реакции на механичните части и тяхната близост. Човек не само кара карт, той буквално се слива в едно тяло с него. Това е вярно днес така както е било вярно и преди 50 години.


Много скоро картовете стават 2 вида: скъпи спортни картове за професионални състезатели и по-евтините за любители в картинг клубовете.


Последващите години в развитието на картинга се характеризират с бърз технически прогрес в конструкцията на шасито и двигателя. Съкращава се броя на фирмите, които произвеждат картове и те стават все по-съвършени и скъпи. Като във всеки технически спорт парите започват да играят решеваща роля сред факторите влияещи и на спортния резултат.


Показателен за отношението в момента на света към картинга е фактът, че награждаването на шампионите по картинг става в Монте Карло на същата церемония, когато се награждават и победителите във Формула 1, туристическите надпревари и останалите бензинови състезания.


В България картинг за пръв път е видян благодарение на един италиански цирк, който в реквизита си имал подобна невиждана машина, която веднага се превръща в атракция. През 1959 г. група ентусиасти начело с инженер Стоянов конструират в Добрич и български модел.


След десет години в страната се организира и първото състезание за такива машини. Участниците са малко, зрителите - много. Самите модели са съоръжени с метални седалки. Имат двутръбни шасита, а двигателят е зад седалката. Гумите са големи, спирачките - въжени. Всички тези особености вече не могат да се видят по пистите, защото отдавна са излезли от употреба. През 1971 г. стартира и първият български шампионат по картинг в Пловдив. Състезанията бързо се развиват и набират много почитатели. Държавата се грижи за спорта и го подкрепя осезателно. Две години по-късно българи участват в международно състезание - източноевропейския шампионат Мир и дружба. Той се провежда на пловдивската писта, която е съобразена с всички изисквания за подобно съоръжение. Самото състезание е много силно и по нищо не отстъпва на западните кръгове.


Скоро България може да се похвали и с голям собствен шампионат. В него има седем класа, които не са адаптирани към международната практика. Участниците са около 300-350 души! В страната действат 14 писти! Националният отбор по картинг е разширен на 18 човека, т. е. двойно. Отделени са достатъчно средства за лагери, тренировки и екипировки.


През 1977 г. комисията по картинг към Българската автомобилна федерация прераства във федерация, която е натоварена да организира и ръководи този спорт в страната. В своята организационна история българския картинг спорт премина през различни фази, като най-трудната е от края на 90-те години на миналия век. Тогава картинга трябваше да се обособи като самостоятелен спорт и да си промени организационно и технически от изисквания на бившия социалистически лагер към правилата на СИК-ФИА. Това се оказва изключително тежък процес, който едва не закрива този спорт у нас. В резултат на това през 2000 г. назрелите конфликти в Българската федерация по картинг довеждат до нейното разцепление и през 2001 г. се учредява втора федерация – Национална федерация по картинг, която успява дори и да получи спортна лицензия от Министерството на младежта и спорта / по това време Държавна агенция на младежта и спорта /. С това с проблемите на двете федерации започва да се занимава държавния орган уреждащ обществените отношения, свързани с физическото възпитание и спорта в Република България - Държавна агенция на младежта и спорта.


От месец декември 2003 г. вече обединената Българската федерация по картинг спорт е самостоятелен и пълноправен член на комисията по картинг към Международната автомобилна федерация /СИК-ФИА/. За ролята, която изпълнява Българската федерация по картинг спорт за развитието на този спорт в региона говори и посещението в България през 2002 г. на г-н Ивон Леон – президент на СИК-ФИА /приложение № 13/ и след поетата инициатива от Българската федерация по картинг спорт през 2004 г. е основана Югоизточната Европейска картинг зона, която стартира през същата година и като регионален Европейски шампионат под същото име. Резултатите не закъсняват 2004 г. е най-успешната за българския картинг в неговата история. Въпреки че в страната не се произвеждат нито шасита, нито двигатели, българските пилоти печелят призови места в източноевропейския шампионат.


В момента картингът в страната е поставен на много високо равнище. Всичко е съобразено с международните изисквания. Състезателите са разделени в четири класа изцяло по регламента на СИК-ФИА.


На проведената през март годишна конференця СИК-ФИА реши от тази година първите трима от Югоизточната Европейска зона по картинг да участват директно в състезанията за Световната купа. До сега право на такова участие имаха само класиралите се на първите 10 места в Европейския шампионат.


Това е признание за силата на Югоизточната Европейска зона, която се администрира от Българската федерация по картинг спорт.


Препоръчваме ви:

Вашите коментари

Напиши коментар

Правила за писане на коментари

Горещи Оферти