Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Алонсо: Работим по договора ми с Ферари

Алонсо: Работим по договора ми с Ферари

80
0
Фернандо Алонсо

Фернандо Алонсо проведе подготовката си преди състезание и се срещна с екипа си в Маранело. Двукратният световен шампион се видя и с президента на Ферари Лука ди Монтедземоло преди домашния старт на Скудерията Гран при на Италия. Накрая имаше брифинг и с журналисти, след който официалният сайт на отбора публикува част от отговорите на испанския пилот.

– Какво би казал на феновете и какво би могъл да направиш за тях на Монца?

– Говоренето е по-лесно от действията. Пред родна публика определено трябва да се постараем да направим едно от най-добрите си състезания за годината. Знаем какво изключително усещане е да си на подиума на Монца и да виждаш правата претъпкана с хора. Имал съм късмет през последните четири години с Ферари да се кача на почетната стълбичка четири пъти. Би било фантастично да станат пет. Това е много оптимистична цел, защото за съжаление тази година не сме на подиума особено често. Трябва да сме реалисти, тъй като това ще е още една трудна за нас надпревара, но всичко може да се случи.

– Не е ли малко разочароващо да дойдеш на Монца и да си толкова назад, да се чудиш дали можеш да се качиш на подиума, след като в миналото там си се борил за титла или победа?

– Разбира се, че е. Тази година определено е най-трудната от петте, през които съм с Ферари. Идваме на Монца със сериозни затруднения и без да имаме ясна представа какво може да се случи в състезанието с нас. Друг път сме се борили за титли и победата определено е била постижима. Сега обаче всичко е далеч по-неясно, не сме сигурни какво бихме могли да постигнем. Може да се каже, че ситуацията е разочароваща. Но може и да се разгледа като тъжна или просто като реалността. Борихме се да оправим нещата, да станем по-конкурентоспособни и мисля, че го постигнахме. Бих казал, че прогресът е видим, защото в последните три-четири надпревари вървяхме по-силно. В Унгария взехме подиума, на Спа бяхме близо, а дори на Хокенхайм и Силвърстоун представянето ни бе доста добро. Възстановихме част от доброто усещане. Определено не е достатъчно, защото всички напредват, особено Мерцедес, които доминират този сезон. Но в началото бяхме на две секунди зад тях. Сега сме на 1,6 или 1,4, така че подобренията още не са достатъчни.

– Подобренията досега през сезона дават ли ти причина за оптимизъм по отношение на следващата година?

– Всичко помага – не само на нас, пилотите, но и на хората във фабриката, които се трудят денонощно. Появата на подобрения е благодарение на това, че хората идват в офиса всяка сутрин в 8 с различно усещане и ето защо тези неща помагат. Положително е да се види, че за разлика от предишни години поне има корелация между аеродинамичните данни от писта и тези от аеродинамичния тунел. Всичко, качено на автомобила, дава очакваните резултати. Има известни въпросителни относно задвижващата система – по нея не можем да пипаме нищо, тъй като развитието е замразено. Така че изоставането й от първото състезание сега е горе-долу същото. Промените за догодина също не са съвсем изяснени . можем да променяме някои неща, както и останалите, така че трябва да опитаме да се справим по-добре от съперниците.

– Според теб какво можем да очакваме от Ферари през 2015 г., когато задвижващата система ще е оправена? Ще можеш ли да се бориш в челото? Би ли се задоволил с автомобил, който може да стигне до подиума и който може да се бори във всеки старт? Какво усещаш?

– В момента сме септември 2014 г. Очакванията са да имаме болид, с който да сме в състояние да се борим за световната титла – това се очаква от нас, от Ферари. Със сигурност трябва да намалим разликата през зимата, която е към секунда и половина. Не знам дали е възможно за 6 месеца. Предизвикателството е голямо за целия тим, но според мен можем да го направим – структурата е налице, така че просто трябва да работим упорито.

– Оптимист ли си въз основа на видяното от новия проект? Има ли елементи от новия автомобил, които те карат да се чувстваш така?

– Във всички проекти има интересни неща. Към настоящия момент знаем кои са слабите аспекти на тазгодишния болид, наясно сме какво не работи, кое ни създава затруднения през целия сезон. Ето защо много проблеми ще бъдат решени за догодина. След радикалната промяна на правилата за 2014 г. могат да се отбележат няколко различни философии и развойни програми от трите производителя на двигатели, както и от различните конструктори по отношение на аеродинамиката. Може би погледнато в ретроспекция тези, които печелят сега, са направили друг избор в сравнение с нас и техният се е оправдал. Ясно е, че очакванията за догодина са за значително подобрение.

– Имаш договор за догодина, но въпреки това се говори много за бъдещето ти, за това, че други топ отбори те искат. Какво мислиш за това?

– От миналото лято се появиха истории, новини има почти през цялото време, така че всичко това се върти вече към година. Не е хубаво, защото създава стрес за мен, за феновете и хората в отбора. Горд съм, че има отбори, които биха искали да съм в техния екип, тъй като това означава, че ценят работата ми. Но от година насам повтарям, че искам да остана във Ферари и да продължа контракта си. Това е желанието ми, повтарям го на всеки две седмици, в края на всяко състезание. Но това не се казва, всъщност се тиражира точно обратното. Не съм споменавал нищо за други тимове, тъкмо напротив.

– Искаш да подновиш договора си, Ферари също. Защо не е свършено?

– Всъщност работим по това.

– Значи работите по следващия договор. Но до края на настоящия ще си пилот на Ферари, оставаш във Ферари?

– Имам контракт за още две години. По повод слуховете винаги повтарям, че искам да продължа за необходимото време. Да видим какво ще стане, но поне за следващите две години няма проблем.

– Необходимо време за какво? Да печелиш отново? Целта ти е да останеш, докато отново стигнеш върха?

– Очевидно е, че най-важното нещо е да се печели – това важи за всички спортисти. Според мен обаче има и други неща, които могат да накарат човек да изпитва увереност и да е щастлив от работата си. Смятам, че Ферари могат да предложат много повече, отколкото „само” победи. Съществува обич към тима и това те кара да се гордееш като пилот – от работата, която вършиш, независимо от резултатите. Най-важното нещо е да поправим нещата, които не са наред с колата, отборът да свърши необходимото. [Марко] Матиачи споделя това желание за промяна, за по-агресивен подход към работата ни. Възобновеното желание за победи прави оставането във Ферари още по-привлекателно.

– Поставил ли си някакви срокове в кариерата си?

– Не, не съм. Аз съм само на 33 години, а допреди пет години във Формула 1 се дебютираше, когато си на 26 или на 27. Факт е, че аз започнах на 19. Изглежда като че ли е минало много време, но реалната ми възраст означава, че имам още доста сезони пред себе си. Мога да изкарам още 10: Михаел Шумахер спря на 43, Педро де ла Роса е ежедневно в симулатора, като в момента той е на 43, така че не е въпрос на възраст. Въпросът е дали ти харесва това, което правиш, дали още искаш да ставаш сутрин, за да тренираш, да се качиш на самолета и да отлетиш за Австралия или Малайзия, да се състезаваш с топ автомобил и все още да изпитваш хубави чувства от всичко това. Докато ги усещам, няма да поставям времеви лимити. Да, тази година не е толкова удовлетворяваща, тъй като колите не са достатъчно бързи.