Opel празнува много специална годишнина този месец. Преди 160 години Адам Опел основава своята компания в Рюселсхайм. Така той полага основите на марка наложила се в множество държави и в различни сектори. Стартирайки с производството на шевни машини през 1862 г., впоследствие Opel става най-големият производител на велосипеди в света, достигайки до международно признатата автомобилна марка. Стремежът на бранда от самото начало на създаването си е технологичните иновации да бъдат достъпни за всеки. Това е валидно и водещо за компанията и до днес. Последните години Opel е изцяло ангажиран с електрификацията и предлага на клиентите широка гама от модели с различни варианти на електрифицирано задвижване.
Компанията Opel е основана през 1862 г.: Началото никога не е лесно
Като най-голям син на майстора ключар Филип Вилхелм Опел, пътят на Адам е предопределен – той трябва да поеме и продължи бизнеса на баща си. Но Адам има други планове свързани с голямата му мечта, която е пътуване до Париж. След престой в Лиеж, Брюксел и Лондон, той най-накрая стига до жадуваната дестинация, където взима важното решение да влезе в бизнеса с шевни машини. В края на август 1862 г. 25-годишният младеж се завръща в родния си град Рюселсхайм и създава собствена работилница в къщата на родителите си, въпреки съпротивата на баща му, който няма никакъв интерес към шевните машини. След престоя му в космополитните европейски градове, завръщането в родното му място е свързано с голяма промяна за младия калфа. Но именно тук, в тогавашното село Рюселсхайм с неговите 2 000 жители, Адам полага основите на глобалната компания Opel.
Сглобяването на първата шевна машина отнема месеци. Майсторът шивач Хюмел от Рюселсхайм я купува и я поддържа в експлоатация в продължение на 40 години. Още тогава мотото на компанията е „Opel, надеждният“. През 1863 г. Адам Опел създава първото си собствено производствено съоръжение тип поточна линия в изоставения краварник на чичо си. От Париж се доставят стомана, совалки, игли и цели шевни машини за препродажба. По-късно пуска рекламна обява и Адам наема първият си служител. Opel не само създава шевни машини, но и търгува успешно с тях.
През следващите години бизнесът с шевни машини процъфтява и производството на Опел се развива. През 1868 г. той построява нова фабрика на два етажа включваща производствена зала, парна машина и прилежаща жилищна и административна сграда. По това време в младата компания работят 40 човека. През същата година той се жени за съпругата си Софи, която не само се грижи за домакинството, но и за счетоводството на компанията, като по този начин внася глътка свеж въздух във фирмата. Производството нараства бързо, Opel се съобразява с индивидуалните желания на клиентите си и проектира специални шевни машини за специфични изисквания и нужди. През 1886 г. 18 000 машини напускат завода. Компанията става един от най-големите производители на шевни машини в Германия и започва да изнася продукция в други страни в Европа.
1887 г.: От шевни машини до велосипеди
Индустриализацията предлага на семейството на Опел допълнителни бизнес възможности през 80-те години. По време на пътуване до Париж през 1884 г. Адам Опел се запознава с пени-фартинга (във френската столица велосипедите вече са обичайно средство за транспорт). Предприемачът решава да закупи един, като месеци по-късно първият модел велосипед разработен от него напуска фабриката в Рюселсхайм. Това се случва 1886 г. През есента на 1887 г. илюстрирана ценова листа дава официалното начало на производството им и бележи нов значителен период в историята на компанията.
Както при шевните машини, Опел бързо включва модерни технологии в разработките на своите велосипеди. През 1888 г. пени-фартингът, който бележи началото на производството на велосипеди в Рюселсхайм, е заменен от модерния модел с малки колела. До 1890 г. са продадени 2 200 двуколесни превозни средства. Петимата синове на Адам и Софи са най-добрите посланици на собствената си кауза с над 550 победи в състезания с велосипеди. През 20-те години Opel става най-големият производител на велосипеди в света; 15 000 търговци продават велосипедите от Рюселсхайм. След въвеждането на поточно производство през 1923 г. в завода на всеки седем секунди един велосипед напуска производствената линия.
1899 г.: Opel започва изработването на автомобили
Решителната стъпка в историята на компанията се случва след смъртта на Адам Опел през 1895 г., когато петимата му синове стартират производството на автомобили през 1899 г. Opel е един от пионерите в тази индустрия и един от най-богатите на традиции автомобилни производители в света. На 21 януари 1899 г. Opel придобива “Anhaltische Motorwagenfabrik” от Фридрих Луцман от Десау. През същата година производството на автомобили в завода в Рюселсхайм започва с модел Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann“. През 1906 г. е произведено 1000-то превозно средство. Окончателният пробив идва през следващата година, когато автомобилният производител от Рюселсхайм е избран за доставчик на императорския двор. Въпреки това, Opel се ангажира с демократизирането на автомобила, правейки го достъпен за хората, с малкия модел 4/8 к.с. „Doktorwagen“ през 1909 г.
През следващите десетилетия Opel се превръща във водещ автомобилен производител гарантиращ здравина и качество. Комфортът, безопасността и най-новите технологии винаги са били приоритет за марката. В този процес Opel непрекъснато се развива, без да губи връзка с основополагащата си философия – да направи мобилността достъпна за всички. Преди 160 години Адам Опел зарадва клиентите си с първите специализирани шевни машини. По подобен начин днес Opel предлага на пазара модерна, ориентирана към бъдещето мобилност. Марката предлага електрифицирани превозни средства гарантиращи работа без отделяне на вредни емисии в атмосферата. Бестселъри като Opel Corsa и Mokka и LCV-триото Combo, Vivaro и Movano са електрически, новите модели Opel Grandland и Opel Astra са Plug-in хибриди. Портфолиото от електрически системи за задвижване се допълва от Opel Vivaro-e HYDROGEN. Любопитен модел за младите шофьори на 15 и повече години е електрическата двуместна четириколка Opel Rocks-e, която все още не се предлага в България.
Историята на Opel може да се разгледа във виртуалния музей на марката: