Начало Избрани Алисън: Отборите трябва да мислят как да направят болидите по-леки

Алисън: Отборите трябва да мислят как да направят болидите по-леки

971
0
Джеймс Алисън, Тото Волф, Ник де Врис, Брадли Купър
Джеймс Алисън, Тото Волф, Ник де Врис и Брадли Купър; снимка: Мерцедес

ФИА и F1 трябва да поставят нов лимит за теглото на болидите и просто да оставят отборите да намерят сами решение как да се вместят в него. Това заяви техническият директор на Мерцедес Джеймс Алисън. Според него, отборите сами трябва да мисля как да намалят теглото на своите болиди в бъдеще.

Намаляването на теглото на настоящите болиди в F1 е една от основните цели на ръководството на спорта. Идеята е подкрепена от главния изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали, както и от президента на ФИА Мохамед бин Сулайем. Двамата ще сторят всичко възможно, за да успеят да намалят теглото на автомобилите в бъдеще

F1 навлиза в нова ера през 2026 г. Световният шампионат ще използва ново поколение задвижващи системи, които имат по-голяма електрическа част. Правилата за новите двигатели вече са напълно ясни. Затова ФИА обяви по-рано тази година производителите, които ще създадат бъдещите агрегати.

В момента минимално допустимото тегло е 798 кг. Това прави настоящите автомобили едни от най-тежките в историята на F1. Това е и с 200 кг повече спрямо ерата до 2008 г., преди внедряването на хибридните технологии и модерните мерки за сигурност. На фона на това се очаква новите по-големи батерии за 2026 г. допълнително да увеличат теглото на автомобилите.

Алисън коментира желанието на Стефано Доменикали и Мохамед бин Сулайем за редуциране на масата на автомобилите с новите промени техническия правилник за 2026 г. Техническият директор на Мерцедес също призова F1 да намали теглото на своите болиди в бъдеще.

„Съгласен съм с идеята на Стефано. Трябва да обърнем тенденцията болидите да стават все по-тежки. Но вместо да задава конкретни технически ограничения, управителното тяло може просто да определи нов лимит за теглото на болидите и да остави отборите да се справят с него“, сподели Алисън.

„Отборите трябва да мислят как да направят болидите по-леки. Нека това бъде наш проблем. Така всеки тим ще има тежката задача да реши какво иска да постави в болида и какво не.“

Алисън е категоричен, че подобна стратегия ще срещне опозиция падока, особено предвид наличния лимит в бюджетите на отборите.

„Не всички са съгласни с тази гледна точка. Но според мен това е най-гарантираният начин за намаляване на теглото на автомобила“, добави техническият директор на Мерцедес.

Друга пречка пред намаляването на теглото ще бъде потенциален компромис със сигурността на пилотите

„Вероятно има какво да се направи в тази посока, но това по никакъв начин не трябва да засяга безопасността на състезателите. Ще бъде голямо предизвикателство, особено с всички новости за 2026 г.“, категоричен бе техническият директор на Астън Мартин Дан Фелоус.

Неговият колега в Ред Бул Пиер Ваше също изрази скептицизъм за това колко може да бъде постигнато в тази посока.

„Не очаквам да има значителна промяна в теглото на болидите. Новите системи за 2026 г. ще бъдат значително по-тежки от сегашните. Ще бъде много, много трудно да свалим 200 кг, както иска Стфано“, смята Ваше.

Някои пилоти от F1 също изказана мнението си относно намаляването на масата на колите.

„Не мисля, че промяна в теглото ще доведе до промяна в шоуто за публиката. Винаги е по-добре да караш по-лек автомобил, винаги е по-забавно. Но по-големият проблем за мен е размерът на сегашните болиди. Те са твърде големи и това възпрепятства маневреността им на някой трасета“, каза Фернандо Алонсо.

„Теглото и размерите на болидите наистина са проблем. Това оказва влияние на битката за позиции. В момента разстоянието за спиране е твърде дълго“, заяви Люис Хамилтън.

„Съгласен съм, че колите в момента са огромни. Размерите са пречка основно за надпреварата по улиците на Монако, където е много тясно, но също така се отразяват на управлението и битката за позиции на всяка друга писта.