Джеймс Алисън коментира горната граница на разходите в F1. Техническият директор на Мерцедес вярва, че все още е прекалено рано да се оценява въздействието на тази сериозна промяна, целяща увеличаване на конкурентоспособността в шампионата.
ФИА въведе тавана разходите през 2021 г. Целта на федерацията бе да направи F1 по-оспорвана, като ограничи възможностите на водещите отбори да влагат повече средства. Така ще те постигнат по-бърз напредък спрямо своите конкуренти
От ФИА и F1 се надяваха, че намаляването на разликата в бюджетите ще доближи отборите и ще доведе до повече победи в състезанията. Но до момента таванът на разходите не оказва някакво сериозно влияние върху съотношението на силите в F1. В момента екипът на Ред Бул има сериозно предимство и спечели всички стартове от началото на годината.
Доминацията на Ред Бул поставя под въпрос въздействието на горната граница на разходите. Отборът от Милтън Кийнс надвиши тавана на харчовете през 2021 г. В резултат на тима ФИА глоби Ред Бул със $7 млн. и допълнително намаляване на времето във въздушния тунел с 10 %. Въпреки това, Ред Бул е абсолютен хегемон в шампионата. Австрийският тим има по-голямо предимство спрямо миналата година.
Техническият директор на Мерцедес Джеймс Алисън коментира ефекта от въвеждането на тавана на разходите. Британецът вярва, че трябва да минат още няколко години, преди да се направи заключение дали тази промяна работи според очакванията.
„Твърде рано е да оценяваме въздействието на тавана на разходите в F1. Според мен трябва да минат още няколко години, за да се види дали има някакъв ефект в това нещо“, сподели Алисън.
Алисън смята, че всички отбори са се справили с ограниченията на разходите до края на 2021-ва, въпреки нарушението на Ред Бул. Според британския инженер, таванът на разходите все още се нуждае от някои промени, за да се повиши ефективността му. Той все пак твърди, че въвеждането му е за доброто на F1
„Разбира се, що се отнася до разбирането на правилата, мисля, че всички отбори ги разбраха до края на първата година. Трудно ли е да се справяме с това нещо? По силата на нормативната уредба горната граница се понижава. Това определено означава, че е все по-трудно да се работи в такава среда“, продължи Алисън. „Като цяло ограничението е положително за финансовото състояние на спорта и за сигурността на отборите. [Вероятно] има още много работа, за да се реформира и да се направи по-добър набор от разпоредби като цяло. Но в това отношение те не се различават от спортните или техническите [правила]. Всички те са в процес на разработване и постепенно намират своя път, тъй като научаваме различни неща и спортът се променя. Аз смятам, че е твърде рано да се каже, че това ще има някакъв значим ефект върху компресирането на решетката.“
Същевременно Отмар Шафнауер също коментира темата за горната граница на разходите. Той се съгласи, че ограниченията на разходите са наистина необходимо. Шафнауер обаче посочи, че сложността на правилата и иновациите от страна на отборите означават, че трябва да се отстранят всички вратички.
„Това е жива структура. Тя обаче е толкова сложна, че неизбежно има пропуски. Това, което трябва да направим, е да затворим някои от тези вратички в оперативната област“, каза Шафнауер.
„Единствената причина да ги затворим е, че условията за игра са равни. Трябва да постигнем истинска равнопоставеност. Тогава тези, които имат по-големи финансови възможности, не могат да ги изразходват, което ще сближи малко решетката. Това ще бъде добре за феновете и за самите състезания“, добави шефът на Алпин.
В края на миналата седмица ФИА започна да проверява страничните дейности на някои отбори. Федерацията прави всичко възможно, за да затвори всички вратички, които се използват от екипите.
Check out the gains on these guys 💪📈
Since the start of the season, these are some of our most sought-after drivers in #F1Fantasy, but how many do you have?
Grab ’em now before their prices increase more!#F1
— Formula 1 (@F1) June 28, 2023