Следващата сериозна промяна в техническите правила във Формула 1 ще бъде въведена за сезон 2026. Тя ще засяга основно регламента за задвижващи системи. Ще бъдат направени обаче и други промени, влияещи върху конструирането на болидите. Тенденцията F1 колите да стават все по-тежки и съответно маневреността и повратливостта им да намалява се обсъжда доста сериозно от известно време насам. По време на уикенда в Канада например Джеймс Алисън от Мерцедес одобри идеята за олекотяване на колите. Пиер Ваше (Ред Бул) обаче бе скептичен доколко тя може да се осъществи. Фернандо Алонсо направо каза, че не вярва намаляването на теглото, което в момента е минимум 798 кг, да доведе до сериозни промени на пистата. Според пилота на Астън Мартин по-големият проблем е в размерите на колите.
„Теглото наистина е много високо. В момента карането при ниска скорост не е особено добро. Продължаваме да работим в посока автомобилите да са все по-безопасни. Но колкото по-тежки стават, толкова повече се приближаваме до това инцидентите да са като катастрофа с автобус. Не мисля обаче, че намаляването на теглото ще промени особено шоуто. Според мен по-големият проблем са размерите на болидите. Това прави нещата малко по-трудни“, обясни двукратният световен шампион.
„Сега заради самите размери на колата, не толкова заради теглото ѝ, е трудно да се позиционира и съответно това затруднява изпреварванията, битките в първите няколко завоя на състезание“, допълни Алонсо
„Намаляването на теглото ще е трудно да се постигне, защото хибридните задвижващи системи винаги ще са по-тежки от нормалните двигатели. А и изискванията за безопасност при съвременните автомобили са значително по-високи. Знам, че има проучвания в тази посока. Да видим какво ще направят. Едно олекотяване винаги е добре дошло, защото винаги е по-забавно да караш лек болид“, каза още Алонсо.
Джордж Ръсел е съгласен по въпроса, че пилотите искат възможно най-леки болиди. Според него обаче размерите им не са проблем. Пилотът на Мерцедес смята, че те са видимо пречещи само на две улични трасета.
„По принцип има два аспекта, които трябва да се разгледат. Първият е представянето. Един пилот винаги иска възможно най-лек болид заради чистото удоволствие от карането на състезателна кола. Другият е безопасността. Работата е в посока автомобилите да стават все по-сигурни, но това ги прави и все по-тежки“, сподели англичанинът.
„Ако скоростта ти е 160 км/ч, но колата ти тежи колкото автобус, то една катастрофа ще е като при удар на автобус – с далеч повече щети. Тук инженерите в F1 и ФИА трябва да намерят идеалния компромис. Аз не мисля, че размерът на колите е такъв проблем с изключение на Сингапур и Монако. Само там се усеща колко са големи“, каза още Ръсел
„Честно казано, според мен болидите са готини в сравнение с по-малките коли от хибридната ера. Според мен най-добре изглеждащите болиди са от 2004 или 2007-2008 г. Да, може би настоящите са малко прекалено големи, но нямам особени претенции в това отношение“, добави пилотът на Мерцедес.
Race week… with bonus #F1Sprint action too 😍
Spielberg, we’re on our way!#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/O4xUXFKf3O
— Formula 1 (@F1) June 26, 2023