Асфалтирането на двете удължения на картинг писта Пауталия в Кюстендил приключи, като остава да се довършат зоните за сигурност и бордюрите, за да може на трасето да се провеждат състезания.
Работата по разширяването на пистата, построена през 1973 г., започна през август. Основното финансиране на проекта е от община Кюстендил (собственик на съоръжението), която покрива всички разноски за асфалтирането. Първите изкопи са започнати с пари от спонсори и от българската федерация по картинг спорт. „Картинг клуб Кюстендил”, който стопанисва пистата от 2000 г., а през 2012-та трасето бе отдадено на клуба за още 10 години, ще покрие разноските по бордюрите и зоните за сигурност.
Писта Пауталия има две удължения – в началото и края на трасето. Така може да се кара на 4 различни конфигурации: старата част, старата част с първото удължение, старата част с второто удължение и старата част с двете удължения, която е и най-дългата конфигурация – 1015 м. Най-тясната част от трасето е с широчина 8 м, а старт-финалната права (по която няма промени) е широка 13 м и дълга 140 м. В кратко интервю за ClubS1 председателят на „Картинг клуб Кюстендил” Тошо Аначков разкрива повече подробности за проекта и самата писта.
– Направихме така, че да се кара и на обратно, но комисията ще прецени (дали може да се хомологира в двете посоки, б.а.). Сигурно ще може, защото ще има зона за сигурност между пътеката за излизане (на картовете) и самата писта, за да не излизат директно на трасето. Ще трябва да минат задължително през бокса.
От кога е проектът за разширяване на пистата?
– Идеята е много отдавна, отпреди 10 години, но чак сега се осъществи. Доста кметове обещаваха, че няма проблеми, но Петър Паунов (настоящия кмет на община Кюстендил, б.а.) се оказа най-сериозен от всички.
За каква хомологация ще се кандидатства?
– Новите завои на пистата трябва да се хомологират за провеждане на състезание от югоизточно европейския шампионат. Метража трябва да е от 920 м до 1200 м, който ние покриваме. Федерацията се занимава с тези неща. Тя трябва да даде предложение, за да се хомологира. От федерацията дадоха напътствия за това как трябва да се направи всичко.
Кога е планирано да завърши работата по новата част?
– За тази година надали, но пролетта, живот и здраве, мислим да направим официално откриване с клубно състезание преди началото на шампионата. За тази година няма да стане, защото има доста работа, а времето е малко. Има доста работа със зоните за сигурност. Теренът е с доста голяма денивелация. Пистата стана доста интересна и с виражите. Има изкачване, спускане, въпреки че е съвсем малко. В горната част на завоя, преди включването в старото трасе, се получи 60-70 см разлика от виража, който са направили. В този аспект има доста работа. Бордюрите също са сложни за направа. Те се правят по специален чертеж на CIK FIA. Ще има заграждения, мрежи. Зоните ще са с филц, който е най-сигурен. Ще има около 15-20 см филц.
Всъщност състезания на пистата в Кюстендил се провеждат още от 1973 г., когато е изградено трасето, но след 1989 г. пистата не се използва. Едва от 2000 г. Кюстендил е редовен домакин на надпревари от националния шампионат.
– Имаше едно прекъсване, когато разформираха ОСО, защото пистата беше на организацията за съдействие на отбраната. След промените през 1989 г. се разформираха. Когато това стана, пистата се предаде на общината. Десетина години тя не се използваше. После със СБА (Съюз на българските автомобилисти, б.а.) решихме да я възстановим, изчистихме я и започнахме да провеждаме състезания, а през 2000 г. я взе „Картинг клуб Кюстендил”. Отдадоха ни я под наем и вече я стопанисваме 13 години.
Конфигурацията на новото трасе е доста интересна и различните варианти, на които може да се кара, ще внесат разнообразие за пилотите, участващи в републиканския картинг шампионат, които през тази година се състезаваха само на две писти в страната – в Хасково и в Кюстендил.