Начало Автомобилни новини BMW i3: Тунинг на батериите за двойно по-голям пробег

BMW i3: Тунинг на батериите за двойно по-голям пробег

130
0
BMW i3s Edition Homerun

През годините на производството си BMW i3 претърпя такова развитие, че първите бройки изглеждат безнадеждно остарели. Сега един тунинг на батерията е на път да промени това – с 10-годишна гаранция.

Само две години след старта на продажбите си (2013) BMW i3 можеше да се похвали с ъпгрейд на батерията. Стандартният пробег беше увеличен с 50%, без да се налагат корекции по формата или свързвашите елементи на акумулатора . Още три години по-късно капацитетът му беше увеличен почти двойно спрямо първоначалния модел – отново без промени в каросерията. В рамките на пет години BMW i3 от първата партида с батерия 60 Ач (22,6 кВтч бруто) и пробег 190 км по NEDC се превърна в i3 120 Ач (42,2 кВтч бруто) с пробег 359 км по NEDC. По този начин авангардният електромобил, който само година по-рано беше доставян във версия с 60 Ач, изглеждаше безнадеждно остарял. Въпреки „вечната“ карбонова каросерия.

Надграждане на батерията за старото BMW i3

Но какво би станало, ако новите батерии бъдат монтирани в не толкова старите електрически автомобили? „На теория това не е проблем, на практика – също“, обяснява Хайко Бьолстлер от Mandrill Automotive в Гьопинген. Доставчикът на инженерингови услуги и неговият екип разработват прототипи за автомобилната индустрия или електрифицират превозни средства за подземни работи. „Обновяването на батерията е особено лесно при BMW i3. Това е така, понеже с поколенията се променят основно клетките, но не и околните компоненти. Затова подмяната е почти plug-and-play“, казва ръководителят на фирмата за прототипи край планината Швабска Юра.

Затова наскоро той започна да предлага на всички собственици на i3 ъпгрейд до BMW i3 120 Ач. Това се отнася както за i3 60 Ач (2013 – 2017), така и за i3 94 Ач (2015 – 2018). „Новата батерия се предлага на фиксирана цена от 13 610 евро. Сумата включва монтаж, обслужване на климатизацията и всичко останало, свързано с операцията“, обяснява Бьолстлер. Според него основната част от стойността на подмяната се пада на батерията. Той обаче работел върху намаляването на разходите – например чрез изкупуване и препродажба на старата батерия. Такава програма за обратно изкупуване вече била включена в плановете.

Възможностите при BMW i3 обаче далеч не са изчерпани със 120-те амперчаса. Lion Smart, доставчикът на Бьолстлер от Хилдбургхаузен в Тюрингия, е купил от BMW старата линия за производство на батерии. Сега Lion продължава да произвежда акумулаторни пакети за i3 и други приложения – и освен това усъвършенства акумулаторната система.

BMW i3 с пробег над 400 км

Клетките NMC (никел-манган-кобалт) на BMW от 2013 г. все още съдържаха трите компонента в равни части в катода (конфигурация NMC111). С модернизацията през 2018 г. до версия 120 Ач доставчикът на клетки Samsung SDI премина към клетъчна химия NMC622. Това означава, че на всеки шест части никел има две части манган и две части кобалт. Клетки като използваните днес в BMW iX3 или други електромобили от пето поколение вече разчитат на още по-модерна NMC конфигурация. Химическият състав на NMC811 вече изисква само десет процента манган и десет процента кобалт. В резултат на това новите клетки са не само по-мощни и енергийно плътни, но и по-евтини на киловатчас от старите.

Lion планира да пусне на пазара точно такива клетки за акумулаторния пакет на BMW i3. Тогава Mandrill ще може да предложи на своите клиенти дори i3 147 Ач. Капацитетът на батерията ще е с около 10 кВтч по-голям – такъв никога не е бил предлаган от BMW. „Тогава стандартният пробег на i3 ще надхвърли значително 400 км“, смята Бьолстлер.

10-годишна гаранция за тунинга на батерията

„По принцип би било възможно дори BMW i3 с LFP батерия“, обяснява Бьолстлер по-нататък. В такъв случай обаче пробегът му ще бъде по-малък от този на i3 с батерия 120 Ач. Поради по-ниското напрежение на клетките, наред с други неща, капацитетът би  бил само 4,2 кВтч на клетъчен модул. При осем LFP модула се получават 109 Ач за BMW i3. В замяна на това обаче стабилността на циклите на клетките би се подобрила неимоверно.

Дори при батериите NMC обаче няма причини за притеснения относно издръжливостта. „Тъй като не разчитаме на употребявани батерии, а на нови, нашата модернизирана батерия в i3 има гаранция от десет години или 180 000 кВтч (общо зареждане и разреждане, бел.ред.), респ. 2500 пълни цикъла“, твърди Бьолстлер. Ако приемем, че консумацията е 20 кВтч/100 км, това съответства на пробег от 450 000 км. С батерия LFP гарантираният брой цикли се увеличава до 8000, става ясно от данните на Lion.

LFP батерии в BMW i3 като мобилен домашен акумулатор

„Ако се използва само като автомобил, i3 никога не би имал нужда от толкова много цикли“, казва Бьолстлер. „8000-те цикъла на литиево-желязно-фосфатната батерия са интересни само ако автомобилът се използва например и като домашен акумулатор за соларна енергия.“ Тъй като i3 не поддържа тази функция фабрично, Бьолстлер и екипът му работят и върху комплект за дооборудване, който ще пригоди i3 за двупосочно зареждане. „Но ще правим нещата едно по едно“, казва предприемачът, сякаш за да поохлади очакванията. „Имаме големи планове, но сме малка компания. Ето защо сега се фокусираме върху ъпгрейда на i3. Сигурен съм обаче, че това няма да е последният тунинг за този електромобил“.

На снимките: BMW i3s Edition Homerun. Специалното издание в тираж 10 екземпляра ознаменува края на производството на модела през 2022 г.