Начало Автомобилни новини BMW изпитва Сърцето на радостта

BMW изпитва Сърцето на радостта

BMW Vision Driving Experience

С екстремна експериментална машина за шофиране BMW прави предварителен преглед на бъдещите спортни автомобили, базирани на Neue Klasse. Тук обобщаваме най-вълнуващите характеристики на концептуалния модел.

Първо: този автомобил няма да се произвежда серийно. Той е и ще остане единична бройка. Въпреки това вероятно ще промени значително света на BMW и техните клиенти – поне ако се вярва на инженерите. С тестовия автомобил Vision Driving Experience те са отгледали едно чудовище на пътната динамика. С единствената цел да изпробват какво ще е възможно в бъдеще.

Въртящ момент от 18 000 нютонметра

Звярът носи одеждите на новия седан Серия 3 (Neue Klasse), но крие под карбоновия си монокок огромен пакет за електрическо задвижване. Три или четири електромотора с мощност над 1000 к.с. въртят яростно колелата. Всеки отделен двигател може да бъде управляван индивидуално във всяка посока със светкавична скорост. Това прави възможна всяка маневра, колкото и абсурдна да е тя, и всеки вид Torque Vectoring. Инженерите са разполагали с цялата свобода на цифровото управление.

Като говорим за цифрово управление: За разлика от конвенционалните автомобили, при които отделните компоненти, като спирачки, окачване, кормилно управление или задвижващи агрегати, разполагат със собствени управляващи блокове, тук BMW разчитат на един-единствен, разработен от самите тях супермозък. Той е скрит като централен блок за управление в черна кутия. По всяка вероятност тя ще се използва и в предстоящите серийни автомобили на платформата Neue Klasse.

В BMW наричат мощния централен компютър Heart of Joy („Сърце на радостта“). Защото неговата основна цел е да повиши удоволствието от шофирането до ново ниво, да улесни комуникацията между отделните компоненти и да направи преходите в динамиката на шофиране по-плавни и бързи. Само задвижващите агрегати се контролират в такт от 1000 пъти в секунда. С изчислителна мощност, десет пъти по-бърза от тази на предишните автомобили. В крайна сметка инженерите обещават и значително по-висока обща ефективност. „Сърцето на радостта“ контролира и общите характеристики на ускорението и спирането, стабилизирането на автомобила, динамичните функции на кормилното управление и процеса на зареждането.

Дисковите спирачки са излишни

Четирите двигателя могат също толкова мощно да рекуперират – т.е. да преобразуват кинетичната спирачна енергия обратно в електричество за акумулатора. За част от секундата електрическите двигатели преминават в режим на съпротивление и по този начин действат като генератори на ток. В зависимост от пътната обстановка или ситуацията в завой електрониката може да подаде различна команда за спиране към всяко колело. Независимо дали става дума за векторно разпределение на въртящия момент за по-бързо завиване, за спиране на отделните колела, както при ESC, или симулирани намеси на ABS – всички тези маневри в бъдеще ще възстановяват ценна енергия.

По този начин рекуперацията увеличава използваемото количество електроенергия в батерията. В 98% от всички всекидневни ситуации водачът вече не се нуждае от намеси на конвенционалните спирачки. Според BMW спирачната сила на рекуперативната спирачка е достатъчна за нормално, всекидневно шофиране. Фрикционната спирачка се налага да се задейства само при интензивно, например аварийно, спиране. Като цяло с разширения си обхват на приложение и централния контролиращ „мозък“ системата може повиши ефективността с до 25%. Защото част от енергията, необходима например за движение със спиране и потегляне, винаги се рекуперира.

Инженерите, изглежда, се гордеят особено с прецизната настройка на адаптивния процес на рекуперация, който, между другото, работи до пълно спиране. Спирането с помощта на двигателите позволява „най-комфортното спиране от изобретяването на колелото насам“. Пътниците с чувствителни стомаси би трябвало да са доволни. Те така или иначе няма да заобичат това чудовище на пътната динамика. То обаче се използва предимно за развойна работа по всички предстоящи електрически модели, базирани на архитектурата Neue Klasse.

Светещи джанти с индикатори за състоянието

Текущото работно състояние на всеки електродвигател се показва от светодиодни светлинни ивици в джантите. Светещите цветни кодове сигнализират: ускоряване (зелено), рекупериране (синьо), спиране с фрикционна спирачка (оранжево).

Докато Heart of Joy отговаря основно за описаните по-горе контролни функции, свързани с динамиката на пътя, три други супермозъка на борда на Neue Klasse се грижат за съвсем различни неща. Те отговарят за автоматизираното и високоавтоматизираното шофиране, инфо-развлекателната система и други основни функции. Сред тях са климатизацията, комфортът, достъпът до автомобила, вътрешното и външното осветление.

За да може Сърцето на радостта, динамиката на шофиране и автомобилът като цяло да бъдат подложени на сериозни натоварвания, развойният автомобил има активна аеродинамика, управлявана от централния „мозък“. При високи скорости тя може да генерира до 1,2 тона притискаща сила. Това позволява изключително бързо движение и маневриране в завоите. Според BMW в такива случаи възникват огромни напречни сили, които са три пъти по-големи от земното ускорение (3 g).