Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Брандъл: Щом Ръсел бе наказан за избутване на Ботас, защо Верстапен не...

Брандъл: Щом Ръсел бе наказан за избутване на Ботас, защо Верстапен не бе санкциониран, че изкара Норис настрани?

6814
0
Ландо Норис, Макс Верстапен, Макларън F1, Ред Бул F1
Ландо Норис и Макс Верстапен; снимка: Макларън

Ситуацията с Ландо Норис и Макс Верстапен, след която пилотът на Макларън бе наказан, бе най-обсъжданият случай след Гран при на САЩ. Антъни Дейвидсън посочи в анализа си на маневрата, че англичанинът не е пред съперника във връхната точка на завоя. Бившият F1 пилот каза, че след това защитаващият се решава как да позиционира колата си.

„Тогава може да опиташ да минеш от външната страна. Понякога се случва с очакването, че другият ще ти остави достатъчно място. Може да се случи, но не и с Макс Верстапен, нали така? Нека сме честни, а и Норис е наясно с това. Верстапен прави точно това, което бих очаквал да стори ако бях на мястото на Норис. Избутване от пистата? Можеш да твърдиш, че са те избутали, но не си бил по-напред (с колата). Така ще разгледат стюардите ситуацията – знам как работят. И след това стигаме до момента, в който и двата болида са извън пистата. Верстапен също е извън трасето и ще получи предупреждение за това – също като други пилоти по време на състезанието. Междувременно Ландо изпреварва кола извън ограниченията на пистата. Виждате ли разликата? Това според мен са видели стюардите в цялата тази ситуация“, обясни Дейвидсън.

В интервютата след състезанието Дженсън Бътън отбеляза, че явно Верстапен познава прекрасно правилата

Световният шампион за 2009 г. обаче попита защо е нужно още едно правило, което да гласи, че не може да избуташ друг пилот изцяло от трасето. А подобно уточнение би било необходимо, за да спре да се говори постоянно за това според Бътън.

В анализа си след Гран при на САЩ Мартин Брандъл посочи и какво мисли за споменатите многократно насоки за управление, към които трябва да се придържат пилотите.

„Не знам какво се случи с подхода „оставете ги да се състезават“, който бе промотиран преди известно време и работеше прилично. Ако питате мен, ако изпревариш от вътрешната страна на завой, запазвайки контрол (върху болида), не блокираш колелата и останеш в рамките на пистата, то си спечелил завоя и взимаш нормална траектория на излизане от кривата. А пилотът, който е изпреварен, трябва да се предаде. Не да натисне газта и неминуемо да излезе настрани. Джордж Ръсел отнесе неоснователно наказание заради това в Остин, защото насоките трябваше да бъдат спазвани. Както и други“, написа Брандъл.

„Щом Ръсел бе наказан за избутване на Валтери Ботас, защо Верстапен не бе санкциониран за това, че изкара Норис настрани на същия завой? Има и друг въпрос. Като се има предвид, че Норис беше изпреварил Верстапен от външната страна преди 12-ти завой, когато Макс се върна към вътрешната страна, кой всъщност задминаваше във връхната точка на кривата – Верстапен или Норис?“, попита Брандъл

„Според мен тези шест страници насоки (не правила), които са разписани от ФИА, асоциацията на пилотите и отборите са план за разубеждаване на състезателите да изпреварват, особено от външната страна. Има ключови точки, които са сложни за дефиниране и за пилотите, и за стюардите. Къде например точно се намира връхната точка на всеки отделен завой по цялата ширина на пистата в съответствие с предната ос и позицията на огледалата в рамките на едно толкова бързо случващо се действие като изпреварване по време на състезание.“

„Стюардите са под натиск да взимат бързи решения, за да може наказанията да се прилагат, позициите да се разменят, а отборите и пилотите да знаят какво е положението, както и феновете, телевизиите. Това важи особено в случаите, когато предстои питстоп, по време на който може да се изтърпи наказание. Натискът е още по-голям, когато става дума за позиции на подиума към края на надпревара. Тогава напрежението да се вземе бързо решение е дори още по-голямо. Не е желателно да се променят позициите на подиума след състезание, както сме виждали да става преди в Остин и Мексико. Или да се промени резултатът дълго, след като феновете са си тръгнали от пистата или са изключили телевизорите.“

„Може би тази цена си струва, ако на отборите и пилотите е позволено да бъдат изслушани след състезанието, а стюардите да имат повече време да обмислят нещата преди да вземат решение. Конфигурациите на пистите и зоните за сигурност създават проблеми. Все по-сложните правила за управление не могат да предвидят всички различни ситуации. Не може да укорявате реферите – това не е честно и няма да реши проблема. Насоките за пилотиране имат нужда от сериозни промени и огромно опростяване“, написа още Брандъл.