През 2025 г. Chevrolet ще разшири семейството на Corvette C8 с топварианта ZR1. Той ще бъде задвижван от най-мощния мотор с чисто вътрешно горене в историята на модела. Със своите 1085 к.с. ZR1 надминава не само очакванията, но и почти всички конкуренти.
Chevrolet увенчава новото поколение на Corvette с модела ZR1. Той разполага с най-мощния V8 двигател, който американски автомобилен производител някога е монтирал в серийна машина. Естествено, това го прави и най-мощният Corvette, слизал някога от производствените линии на GM.
Два турбокомпресора за V8 мотора
Позиционирана над базовия модел Stingray, наточената версия Z06 преди това бележеше върха в семейството на Corvette C8 с централен двигател. Със своя 5,5-литров атмосферен V8 LT6 с „плосък“ колянов вал тя разполага с 670 к.с. по SAE при 8400 об./мин. Максималният въртящ момент е 623 Нм по SAE. Измерени по DIN, стойностите вероятно ще бъдат малко по-високи. Хибридната версия E-Ray с електрически задвижван преден мост е част от гамата на Corvette от началото на 2024 г. Отзад я тласка 6,2-литров атмосферен V8 LT2 с 502 к.с., а отпред тегли електромотор със 162 к.с. Системната мощност е 664 к.с.
Тези задвижвания са впечатляващи, но те бледнеят в сравнение с представения сега Corvette ZR1. За новия топмодел архитектурата на 5,5-литровия LT6 V8 е комбинирана с два турбокомпресора с налягане до 1,37 бара. От GM подчертават, че целият двигател, който сега е модернизиран до LT7, е бил широко адаптиран към новите условия. Степента на сгъстяване е намалена от 12,5:1 на 9,8:1.
Обявиха 1085 к.с.
Вътрешни източници очакваха, че комбинацията ще генерира около 800 к.с. Действителната мощност е далеч по-висока. GM заяви максимална мощност от 1064 конски сили съгласно регламента на SAE при 7000 об./мин. (Равняват се на 1085 к.с. по DIN според обичайните правила за преобразуване.) Максималният въртящ момент от 1123 Нм е наличен при 6000 об./мин. Над 1000 Нм са на разположение още от 3000 об./мин. Превключването на предавките продължава да се осъществява чрез осемстепенна скоростна кутия с два съединителя. Целият задвижващ въртящ момент отива изключително към задните колела. Предавателната кутия също е значително модифицирана и подсилена, за да издържи на огромната мощност в дългосрочен план. Максималният въртящ момент на първите две предавки е електронно ограничен. Всички компоненти на задвижването се сглобяват ръчно в завода в Боулинг Грийн, Кентъки.
Възможни са скорости до 375 км/ч.
GM вече обяви и данните за ускорението на новия ZR1, което го прави официално и без изненада най-бързия Corvette на всички времена. Производителят спазва обещанието си топмоделът да е „десетсекунден“ автомобил – времето за изминаване на четвърт миля е точно 9,6 секунди. От нула до 60 мили/ч (96,6 км/ч) купето със сухо тегло 1665 кг (кабриолет: 1705 кг) ускорява за 2,3 секунди. За тази цел обаче трябва да се инсталира „ZTK Performance Package“ (жълтият автомобил на снимките). При стандартни настройки стойностите са съответно 9,7 и 2,5 секунди.
Максималната скорост официално се посочва като над 345 км/ч. През есента на 2024 г. в тест на пистата в Папенбург, Германия, GM показа реалните възможности на Corvette ZR1. На последната предавка автомобилът няколко пъти надхвърли границата от 230 мили/ч. Беше достигната максимална скорост от 233 мили/ч, която съответства на 375 км/ч. Това означава, че ZR1 кара другите хиперавтомобили да изглеждат бледи не само по отношение на мощността, но и на максималната скорост.
Пазарна премиера и цени
Производството на Corvette ZR1 е планирано да започне през 2025 г. Цените и допълнителните подробности ще бъдат съобщени по-близо до пазарната премиера. Ясно е, че цената на ZR1 ще бъде по-висока от тази на E-Ray, струващ 106 000 USD. Вътрешни източници очакват базова цена от около 180 000 долара и около 200 000 долара за напълно оборудван ZR1 с пакета ZTK. При равностойност от около 173 000 до 193 000 евро ZR1 би бил истински хиперкар на промоция.