Частният концерн CVC Capital Partners е започнал отново подготовката за пускането на Формула 1 на сингапурската борса. Планът е това да се случи в края на тази година. Цената на спорта според първоначалните предвиждания ще възлезе на повече от $10 млрд. Бърни Екълстоун е потвърдил, че крачката е била съгласувана с Delta Topco (собственост на CVC Capital Partners), притежаваща фирмата Formula One Group, собственик на FOM (Formula One Menagement) и FOL (Formula One Licenzing).
През март Екълстоун обяви, че решение за бъдещото излизане на Формула 1 на борсата ще бъде взето в следващите три месеца. Сега то вече е факт.
„Решихме да го направим“, обяснява Бърни Екълстоун. „Това ще се случи през тази година. CVC ще се погрижи за това и разполага с всичко необходимо, за да го направи.“
Като доказателство за това на 26 април бе основана компанията CVC Delta Topco Nominee, която ще бъде важна част от реорганизацията на спорта и подготвянето за излизането на борсата. Първоначално CVC планираше листването още за миналата година. Кризата в Еврозоната обаче спря тези планове и дори накара фирмата да се раздели с част от контролния пакет (28,4%). Акциите бяха продадени за $2,1 млрд. на компанията BlackRock, Waddell & Reed und Norges, която е инвестиционният отдел на Норвежката централна банка.
„С хората, представляващи този фонд, може да се работи много добре“, обяснява Екълстоун. „Те не изискват аз да имам заместник.“
Първоначално BlackRock, Waddell & Reed und Norges закупиха през юни миналата година пакет от 7%, за който е платена сумата от $500 млн., покачваща капиталовата стойност на Формула 1 на $7,1 млрд.
Формула 1 в момента разполага с $300 млн. и $3,2 млрд. в кредити – включително дългове, използвани за поемането на бизнеса от CVC през 2006 г. Това означава, че цената на нето обвързаностите е $2,9 млрд. Заедно с цената на капитала от $7,1 млрд. общата стойност е $10 млрд.
Последните финансови данни за Delta Topco са от края на 2011 г. Те показват, че печалбата на фирмата преди данъците е $474,4 млн., а приходите са се увеличили с 6,5% на $1,5 млрд. Най-голямата сума в разходната част е изплащането на парите за екипите, които през тази година са нараснали от 50% на 63% от общите приходи. От тази сума обаче от тази година отпада помощта за трите влезли през 2010 г. отбори, която бе договорена с тогавашния президент на ФИА, Макс Мозли. Досега Екълстоун изплащаше по $10 млн. годишно на екипите на Катерам, Маруся и фалиралия Испания Рейсинг, който трябваше да помогнат за възстановяването на спорта след оттеглянето на BMW, Хонда и Тойота.
(Повече за разпределението на парите във Формула 1 може да прочетете в новия 160 брой на списание ClubS1, който ще излезе след празниците)