Начало Автомобилни новини Dacia Bigster: Достъпният великан

Dacia Bigster: Достъпният великан

141
0
Dacia Bigster

Dacia празнува световната премиера на новия SUV модел Bigster. Въпреки че порасналият Duster не разполага с трети ред седалки, той може да размести пластовете на автомобилния пазар.

Като все по-важна част от групата Renault-Nissan, марката Dacia играе централна роля в стратегическата промяна, известна като „Renaulution“. В началото на 2021 г. тогавашният нов главен изпълнителен директор на Групата Лука де Мео представи мащабната програма за преструктуриране. Съвсем логично събитието беше допълнено с демонстрация на концептуална студия от румънския филиал – Bigster Concept.

Dacia Bigster е изключително близка до вдигналата доста шум студия – и то не само по отношение на размерите си. С дължина 4,57 м моделът има, така да се каже, стандартните мерки на SUV класа, но не е прекалено широк – 1,81 м. А с височина от 1,71 метра най-големият от всички модели на Dacia би трябвало да се вмести лесно в повечето гаражи.

Явно превъзходство по размери пред Duster

Фактът, че новият модел е базиран технически върху успешната Dacia Duster (дълга 4,34 м), личи от пръв поглед. Bigster обаче е не само значително по-дълъг, но има и леко разтеглено междуосие (2,70 вместо 2,65 метра). Базиран е върху B-производната на платформата CMF на концерна.  Dacia вече я използва в своя вариант „Low Specifications“ за третите поколения на Logan и Sandero. Платформата е в състояние да поддържа широк спектър от задвижващи системи и може да бъде електрифицирана.

Без трети ред седалки, но все пак извънредно практичен

Въпреки впечатляващата си дължина Dacia Bigster няма да има трети ред седалки. Марката ще продължи да предлага седем места само в комбито Dacia Jogger. Независимо от това вариативността и комфортът са в центъра на вниманието и при SUV модела Bigster. Дори при вдигнат втори ред седалки той разполага с 667 литра багажно пространство. Трисекционната задна седалка се сгъва до хоризонтално положение с издърпване на лостове в багажника Така се получава огромна товарна зона с равен под. Във версията Bigster Journey големият заден капак се отваря серийно с електрически механизъм. За варианта Extreme тази функция се заплаща допълнително.

Под пода на багажника са скрити и големи отделения за вещи. По желание двете секции на пода могат да се свалят с едно ниво по-ниско, за да се отвори повече място във височина. Ако искате да приберете още повече багаж, можете да използвате серийния багажник на покрива с неговите завъртащи се напречни греди. Той може да поеме товар до 80 кг. Dacia дори обяви за Bigster пакет Sleep. С него задната част на автомобила за нула време се превръща в двойно легло с размери 1,90 x 1,30.

Цифрови контролни уреди и истински бутони

Както и при новия Duster, водачите на Bigster гледат към дигитален кокпит с размер 7 или 10 инча. Централният 10,1-инчов сензорен екран в центъра на арматурното табло се предлага серийно във всички варианти на модела. В Bigster Essential и Expression той осигурява достъп до мултимедийната система Media Display. Тя разполага с четири високоговорителя и безжична интеграция на смартфон чрез Apple CarPlay или Android Auto.

Bigster Extreme и Bigster Journey са оборудвани и с мултимедийната система Media Nav Live. Тя предлага облачна навигация с информация за трафика в реално време и актуализации на картите за осем години. Пакетът включва и озвучителна система Arkamys 3D с шест високоговорителя.

Най-мощната Dacia в историята

Bigster също не се предлага с дизелови двигатели. Вместо това той, общо взето, се придържа към стратегията на по-малкия си брат Duster. Съответно трицилиндровият турбомотор TCe 140, двигателят ECO-G 140 LPG и моделът TCe 130 4×4 със задвижване на всички колела са трите познати варианта на задвижване. Новото обаче е по-мощният хибриден модел, който е с работен обем 1,8 литра и системна мощност 155 к.с.

Bigster Hybrid 155 е първият модел на Renault Group с тази нова хибридна задвижваща система. Тя съчетава четирицилиндров бензинов двигател със 107 к.с., два електромотора (един с мощност 50 к.с. и високоволтов стартер/генератор), батерия с капацитет 1,4 кВтч (230 V) и автоматична електрическа трансмисия с четири предавки за двигателя с вътрешно горене и още две за електромоторите.

За първи път бивалентно задвижване с 48-волтова технология

Онези, които държат по-малко на електрическото задвижване и повече на дългия пробег, ще открият идеалния партньор в Bigster ECO-G 140. Неговият 1,2-литров трицилиндров двигател с турбокомпресор може да работи с бензин или пропан-бутан (LPG). В Bigster хората от Dacia за първи път комбинират бивалентно задвижване с 48V система мек хибрид. Тя подпомага турбодвигателя при потегляне и ускоряване. Рекуперативното спиране зарежда батерията с капацитет 0,8 кВтч.

Два резервоара с вместимост 50 литра всеки осигуряват на Bigster ECO-G 140 пробег до 1450 километра. В режим на работа с LPG новият Bigster ECO-G 140 отделя средно с 10% по-малко емисии на CO₂ в сравнение със съпоставим бензинов двигател без хибридна подкрепа. Резервоарът за пропан-бутан е разположен под пода на багажника, така че не се ограничава товарното пространство. Превключвател на арматурното табло позволява бързо и безпроблемно преминаване от един вид гориво на друг.

Само един мотор се комбинира с двойно предаване

Bigster TCe 130 4×4 е единственият вариант със задвижване на всички колела. И тук се използва 1,2-литровият трицилиндров двигател с турбокомпресор. Той генерира 130 к.с. и е оборудван като мек хибрид с 48-волтова система и познатата батерия с капацитет 0,8 кВтч. Както и при базовия модел с LPG, водачът избира предавателните числа с механична шестстепенна скоростна кутия. Системата за контрол на спускането по наклон (серийна за Bigster Extreme) е особено полезна при шофиране извън пътя и по стръмнини. Системата автоматично задейства спирачките и при необходимост намалява скоростта до 0–30 км/ч. Контролът работи на всички предавки, дори и на заден ход.

Режими на трансмисията и двойното предаване

Bigster TCe 130 4×4 разполага с трансмисия Terrain Control 4×4 с пет режима на шофиране:
AUTO: Трансмисията автоматично разпределя въртящия момент между предния и задния мост в зависимост от сцеплението на колелата и скоростта.
SNOW: Оптимизира сцеплението по хлъзгави пътища със специфични настройки за функциите ESC и контрол на тягата.
MUD/SAND: За шофиране върху нестабилни повърхности, като кални или пясъчни трасета.
OFF-ROAD: Осигурява най-добрите офроуд възможности по трудни терени и пътеки. Този режим разпределя въртящия момент автоматично и ефективно между предните и задните колела в зависимост от сцеплението и скоростта.
ECO: Оптимизира разхода на гориво чрез регулиране на климатичната система и работата на автомобила. Настройва прецизно разпределението на въртящия момент на двигателя между предния и задния мост, за да ограничи разхода на гориво. Същевременно се адаптира към условията на сцепление.

Bigster с четири нива на оборудване

Dacia Bigster се предлага в четири нива на оборудване: Essential, Expression и двата топмодела Extreme и Journey. Докато Bigster Extreme е насочен към любителите на разходките на открито с панорамен покрив, модулни релси на покрива, контрол на спускането по наклон, гумени постелки и система 3 в 1 YouClip като серийно оборудване, Bigster Journey е правилният избор за пътуващите често – с двуцветно лакиране на каросерията (черен покрив като опция), електрически задвижван заден капак и електрически регулируема седалка на водача.

Още базовият модел Bigster Essential се предлага със 17-инчови алуминиеви джанти, фиксирани релси на покрива, мултимедиен дисплей с централен 10,1-инчов сензорен екран, 7-инчов цифров инструментален панел, ръчен климатик, задни сензори, камера за паркиране и електрически прозорци отпред и отзад