Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Дългият път на Силвърстоун

Дългият път на Силвърстоун

84
0
падок, Силвърстоун
снимка: Любомир Асенов

Парче земя – част от ферма и резервно летище на британското министерство на отбраната през Втората световна земя – днес е една от най-модерните писти в света и вече десетина дни събира възторжени отзиви след последните си реконструкции. Трасето Силвърстоун посрещна Формула 1 още преди седмица, а днес е домакин на деветия кръг от световния шампионат за 2011 г., след като измина дълъг път и сега е обект на възхищение.

Силвърстоун е открит от група ентусиасти през 1947 г. В онзи период изоставени летища често са превръщани в състезателни писти и това не прави изключение. Постепенно трасето се превръща в център на моторспорта за страната, след като през 1952 г. е купено от клуба на британските пилоти (BRDC), който го развива и стопанисва и до днес.

Консерватизмът на Острова обаче бави определени неща чак до 2000 г., когато вбесен от задръствания и собственото си закъснение в деня на надпреварата (проведена през април) Бърни Екълстоун нарече Гран при на Великобритания „селски панаир, маскиран като състезание от Формула 1“. Той постави ултиматум на BRDC, дори даде договор на близкия Донингтън парк, но в крайна сметка стартът отново е на Силвърстоун.

Бърни изпрати поздравително писмо през май, завършващо с изречението: „Срамота е единствено, че всичко това не бе свършено преди 10 години“ – сподели президентът на BRDC Деймън Хил. – И знаете ли, колкото и да е болезнено да го кажа, той е прав. Резкият му начин на управление и комуникация карат всички да са постоянно нащрек. Но един поглед назад доказва правотата му. Нещата трябваше да бъдат оправени преди много време. Нужно бе да покажем, че разбираме къде са проблемите.

Световният шампион във Формула 1 за 1996 г. е пределно искрен по-малко от месец преди да сдаде поста си в BRDC. Сега той определено чувства удовлетворение и радост от свършената работа, след като само преди три години изживя истински шок при новината за контракта на Донингтън – при това докато се празнуваше 60-ата годишнина на Силвърстоун. Но понастоящем с облекчение и гордост от свършеното ще предаде отговорната длъжност на наследника си, а той вече е известен – Дерек Уоруик е единствената кандидатура.

Независимо от всички трудности и препятствия обаче, пистата е част от невероятни разкази, като например тези на трикратния шампион Сър Джеки Стюарт.

Спомените ми за Силвърстоун датират още от 1953 г., когато отидох там с брат ми Джими – той караше един Купър Бристъл в Гран при на Великобритания за Екюри Екоз. 10 обиколки преди финала вървеше пети – пръв от британците, но на Копс се удари. В периода 1953-1955 ходех с него и събирах автографите на великите пилоти: Фанджо, Аскари, Вилорези, Таруфи, Стърлинг Мос, Майк Хотърн, кой ли не… – връща се назад в годините той.

Джеки печели две Гран при на Великобритания с Кен Тирел, при това в шампионските си години – през 1969-а с Матра MS80 и през 1971-а с Тирел Форд.

Първата надпревара на признатия вече за гениален конструктор Ейдриан Нюи на Силвърстоун (като инженер) пък е 1982 г. – година и половина, след като е завършил университет:

– Бях се преместил от първата си работа за Фитипалди в Марч, където бях едновременно младши в конструкторския офис и състезателен инженер за Марч Енджиниъринг Формула 2. Точно на Силвърстоун работех с Кристиан Данер. Беше ужасно мокро, а никога преди не бях вършил подобно нещо. На практика не знаех какво се случва. В състезанието на Кристиан му свърши горивото. Първоначално си помислих, че аз съм виновен и не сме му сипали достатъчно, но съм щастлив да отбележа, че проблемът се оказа теч. Както и да е, последиците бяха моето уволнение и молба от страна на Кристиан за друг състезателен инженер!

Нюи е любител на класически автомобили и дори се състезава с някои от тях, като надпреварите му на британската писта предизвикват далеч по-приятни спомени от това първо изживяване.

Феновете също обожават мястото – трибуните са пълни още от тренировките, въпреки че петък бе работен ден. През първия ден (петък) вече бе поставен рекорд по посещаемост: 88 000 души, с 3000 повече от миналия сезон. През 2010 г. посетителите за целия уикенд бяха 305 000.

Новият комплекс пък, наречен Силвърстоун Уинг (от англ. – крило), бе открит в средата на май от херцога на Кент пред над 800 гости и петима от шестимата живи британски световни шампиони: Джон Съртис, Сър Джеки Стюарт, Найджъл Менсъл, Деймън Хил и Дженсън Бътън.

В комплекса са включени 41 гаража, кулата на рейс контрола, подиумът, пресцентърът, VIP ложи. Дълъг е 390 метра, а периодът за построяването му е само 54 седмици. Всичко е взето толкова присърце, че дори са наети 14 души, които да подстригват тревата плюс 15 бояджии, грижещи се за достатъчно добрия вид на рекламните лога! Плановете след реновирането са общо милион и половина запалянковци да влизат на пистата годишно и ако се съди по ентусиазма и размаха на организаторите, то те ще го постигнат.