Начало Автомобилни новини Ди Монтедземоло: Ферари не продава коли, а мечти

Ди Монтедземоло: Ферари не продава коли, а мечти

104
0
Лука ди Монтедземоло

Успешен, прям бизнесмен, който често е споменаван в най-високите политически кръгове в родината си и е най-близкото нещо до кралска особа в Италия в наши дни. Назначен е за спортен директор на Ферари през 1974 г. от самия Енцо Ферари, като по времето, докато заема поста, отборът печели две световни титли. С този кратък профил Уол Стрийт Джърнъл представя свое интервю с президента на Ферари Лука Кордеро ди Монтедземоло, в което той разказва отново за ръководената от него компания, философията му в бизнеса и спорта и пазара на коли в настоящата трудна икономическа ситуация.

Днес Ди Монтедземоло вече не е толкова обсебен от спорта, колкото в миналото. Но е имало време, когато си мислел единствено:

Ще е кошмар, ако Ферари завършат втори. Кошмар! Длъжни сме да победим.

На 66 години италианецът е по-мек, въпреки че все още е тясно свързан с всички аспекти на работата. А и няма как да е другояче при положение, че спортното наследство влияе върху всички сфери на дейност във Ферари:

Няма друга компания в света с толкова дълга история в спорта. Няма друга компания или отбор в света, които да са толкова успешни. Няма друга компания или отбор, участващи от 1950 г. досега, независимо дали времената са добри или лоши. Ферари винаги са тук. Защо ли? Една от причините, разбира се, е, че за нас това е промотиране. Ние не инвестираме в реклама… Надпреварите са най-добрата реклама за Ферари. Втората е, че откакто аз съм в компанията, Формула 1 е най-напредничавият развоен и изследователски център за Ферари. И за това могат да се дадат множество примери.

Маркизът споменава KERS като такъв пример и преминаването му от Формула 1 към сериен модел на марката. Той обяснява, че подобен преход от пистата към нормалните пътища се осъществява благодарение на подхода му:

От 23 години насам карам трима души от GT и трима от състезателния отдел да комуникират ежедневно… И въпреки абсурдните правила [в F1], успяхме да осъществим подобен трансфер. Има ежедневен пренос на идеи, опит, на технологии.

Ди Монтедземоло има специална философия и подход и при производството на серийните коли:

Гордея се, че тази година казах на хората си: „Искам да произведете по-малко автомобили”. Защо? Защото за мен е важно Ферари да остане мечта. Винаги повтарям: „Ние не продаваме кола, ние продаваме мечта…” Така че произвеждаме по-малко автомобили, но желанието ни е да правим повече пари и да увеличим сериозно стойността им, както и на използваните коли… Днес, особено в условията на криза, е необходимо да се чувстваш свободен и да имаш свободата да използваш автомобила си правилно. Освен това сме имали модели, които не са били толкова лъскави като други. Калифорния (начало на производството през 2008 г.) е като Порше, но с различно поведение. Уважавам Порше, но Ферари е по-ексклузивен бранд… Не правим SUV-ове, не произвеждаме четириврати модели, не прехвърляме 7000 коли на година. Освен това винаги казвам на хората си: „Ще ми направите голям подарък, ако не продадете Ферари на футболист”. Наистина. Защото те купуват, за да се перчат. На мен това не ми харесва.