Френският производител DS Automobiles представи нова концептуална студия. Това стана на „конкурс за елегантност“ в рамките на събитието Chantilly Arts & Elegance (12–15 септември 2024 г.). Самото име на шоукара разкрива неговите корени: SM Tribute отдава почит на легендарния Citroën SM от 1970 г. Изработеният в един екземпляр модел идва директно от дизайнерското студио на DS в Париж. Той възприема много черти от дизайна на класическото купе SM. В наши дни – заедно с „богинята“ Citroën DS – то е един от символите в основата на едноименната марка. Сега има все повече признаци, че автомобилът действително ще бъде произвеждан.
Серийният автомобил може да е базиран на Maserati
Според ръководителя на отдела за дизайн Тиери Метроз, цитиран от TopGear.com, DS търси начини да превърне концепта в малка серия. Според него шефът на Stellantis Карлос Таварес и шефът на марката DS Оливие Франсоа стоят зад идеята за ново издание на SM. Серията, произведена от каросерийна фирма по поръчка на DS, би могла да се състои от 50 до 200 бройки. Всяка от тях ще бъде много скъпа. „Ако си купувате автомобил за един милион евро, не искате да е електрически“, казва Метроз.
От което става ясно, че новият DS SM ще се задвижва от двигател с вътрешно горене. Техническата основа, включително предната колона и предното стъкло, ще бъде осигурена от актуалното Maserati Granturismo. От него ще дойде и трилитровият битурбо V6 Nettuno. Моторът би бил съвсем подходящ, тъй като старият Citroën SM също имаше V6 сърце от Maserati. В Granturismo двигателят развива 490 или 550 к.с.; суперспортният MC20 с 630 к.с. доказва, че е способен и на повече. Частите, изработвани специално за SM Tribute, може да бъдат изготвени с 3D принтер. Задвижващата мощ се предава към пътя посредством четирите колела.
Студията DS SM Tribute
Още няколко думи за студията. Дизайнерите на DS основават работата си на скици, създадени преди четири години в рамките на вътрешен конкурс. Подобно на оригинала, DS SM Tribute показва дълга предна част. Нейна отличителна черта е 3D екранът, който заменя стъклената повърхност в носа на оригиналния SM. Центърът е осветен и обрамчен от светлинен подпис, състоящ се от по три модула от всяка страна. Осемте вертикални дневни светлини с ромбоидна форма също са оформени в духа на класическия SM.
Профилът на дизайнерската студия запазва характерните линии на SM, които насочват въздушния поток от предната към по-тясната задна част. Зад двата големи странични прозореца задните странични прозорци са разделени с S-образен панел. Както и при историческото купе, задните колела на SM Tribute са частично покрити, въпреки че капаците са подвижни. Колелата с размер 22 цола са с аеродинамично оптимизирани тасове. Двуцветната визия от онова време е претворена в цвета Gold Lea, който се е предлагал още през 1971 г. Сатенената боя е патинирана ръчно и е комбинирана със специален черен цвят.
Арматурното табло на SM Tribute също пресъздава дизайна на SM. Той се характеризира с формата на горната част на таблото и овалния дизайн на уредите. Информацията се показва не на екран, а чрез прожектиране. Ъгловатият волан работи с помощта на технологията steer-by-wire – тоест връзката с предните колела е чисто електрическа, а не механична.
Кожа в цвят слонова кост и алкантара
Целият интериор е издържан в много светли тонове благодарение на кожата и алкантарата в цвят слонова кост. Тапицериите на седалките напомнят за тапицерията в SM с хоризонтални кантове. Равният панел в предната част на арматурното табло осигурява простор за голямо разнообразие от други повърхности и материали. Лазерно гравираната кожа върху панелите на вратите включва шарки, вдъхновени от декоративните изкуства.
Авангардно GT купе с V6 на Maserati
Представеният през 1970 г. Citroën SM е един от най-иновативните автомобили на своето време. Аеродинамичната и същевременно елегантна и авангардна каросерия тип Grand Tourer е проектирана от Робер Опрон. Сравнително спортни характеристики осигурява V6 двигател от Maserati. Първоначално с мощност 170 к.с., той по-късно е леко модернизиран. Citroën SM, от който по онова време са произведени около 13 000 екземпляра, днес е култов автомобил и е съвсем близо до легендарния статут на „богинята“ Citroën DS.