Управляващият търговските права на Формула 1 Бърни Екълстоун се появи вчера в падока на пистата Истанбул парк, за да преговаря с организаторите на Гран при на Турция, чиито договор за провеждане на кръг от шампионата изтича след днешната надпревара. Англичанинът иска да увеличи двойно таксата за домакинство (от 13 на 26 млн. долара), а в южната ни съседка не са готови да се разделят с толкова пари с единствената цел да имат удоволствието веднъж в годината да посрещат спорт, към който местните не проявяват почти никакъв интерес.
Появата на Бърни в падока обаче бе повод да се потърси и мнението му относно обявеното от News Corp. и италианската компания Exor проучване на възможността за закупуване търговските права на F1. 80-годишният англичанин първо отрече категорично, че каквото и да е (свързано с Гран при) се продава. След това намекна, че би се оттеглил, ако хората на Рупърт Мърдок и News Corp. поемат бизнеса. Снощи отново бе категоричен пред официалния сайт formula1.com, че собствениците на 75% от правата CVC Кепитъл Партнърс нямат никакво намерение да се разделят с F1:
– Тези хора първо трябва да докажат какво искат да направят. И на мен ми се иска да купя какво ли не, но нямам парите. Така че ще изчакаме и ще видим. А и изявлението от някого, че иска да купува, не означава, че собственикът ще продава. Нужно е всички да си съберат главите. Отборите би трябвало да са щастливи, че някой като CVC не продава на грешните хора, опитва се да поддържа добро ниво за тях и ме подкрепя така, че да съм в състояние да печеля още за тимовете.
Една от най-интересните гледни точки на Екълстоун се отнася до платените и обществени телевизии. Човекът, който преди години опита да работи по pay-per-view схема в няколко европейски държави (но проектът се провали), явно вече има напълно различно мнение по въпроса колко разумно е да караш зрителите да плащат допълнително.
– Те опитват да купят телевизионните права от нас от дълго време, но ние не им ги продаваме, защото не са ефирен бродкастър. Техните услуги са достъпни чрез абонамент. Много скоро опитаха да направят нещо в Германия, Великобритания и Италия, но не успяха. В Скай вършат невероятна работа, но вижте колко са им зрителите. С цифри като техните на отборите ще им е почти невъзможно да намерят спонсори. Би било самоубийство – заяви Бърни.
В същото време той е наясно, че не Рупърт Мърдок се занимава с проекта за евентуално придобиване търговските права на Формула 1, а синът му Джеймс – четвъртото от общо шестте деца на медийния магнат.
38-годишен в момента, Джеймс е председател и изпълнителен директор на News Corp., управлява британските вестници на баща си (сред които Таймс, Сън и Нюз ъф дъ Уърлд) и заема още няколко поста в корпорациите на Мърдок. Не е ясно откъде произлиза интересът му към Формула 1, макар в английската преса да се споменава негово посещение в Абу Даби от по-рано тази година и престой в хотела, намиращ се на пистата за Гран при там. Далеч по-голяма връзка обаче имат интересите на фамилия Мърдок в Европа (опитът за купуване изцяло на BSkyB още не е приключил, а цената отива към 9 млрд. паунда) и Азия (News Corp. е една от бързо развиващите се на индийския пазар компании например).
В същото време Джеймс Мърдок и Джон Елкан – внук на Джани Аниели, председател на ФИАТ и главен изпълнителен директор на Exor – са приятели. Връзката с Ферари през автомобилния производител и инвестиционната компания прави съвсем логично свързването на американския наследник с италианския такъв и кроенето на общи планове за дългосрочното развитие на Формула 1.
– Интересуваме се от това да направим спорта по-модерен и да го подмладим. Все още сме в предварителната фаза на проучванията, но се опитваме да разберем има ли основания и смисъл да продължаваме. Бихме искали да помогнем за осигуряване стабилността на F1, мислейки за бъдещето – каза наскоро Елкан.
Изявлението му напомня неофициалния коментар от страна на Ферари, които веднага бяха заподозрени в задкулисни игри заради включването на Exor в проектите на News Corp. Засега от Скудерията отричат пряко участие в каквото и да било. Като членове на асоциацията на отборите във Формула 1 обаче, те също биха искали дял от спорта – това бе заявено по-рано този уикенд в Турция.