Начало Автомобилни новини Euro NCAP празнува 20-ата си годишнина

Euro NCAP празнува 20-ата си годишнина

49
0

Европейската програма за оценка на нови автомобили (Euro NCAP – European New Car Assessment Programme) навършва 20 години. От въвеждането на тестовете й досега са били спасени над 78 000 живота по пътищата на Стария континент. През тези две десетилетия в програмата са тествани около 1800 автомобила, публикувани са над 630 оценки на сигурността и са похарчени над 160 милиона евро, за да се осигурят по-безопасни коли.

Първите направени тестове демонстрират проблеми със сигурността на някои семейни модели. Това води до фундаментално преосмисляне на начина, по който се конструират автомобилите. 20 години по-късно 9 от 10 продавани на европейския пазар коли имат рейтинг от Euro NCAP, а автомобилната индустрия активно подкрепя развитието и въвеждането на нови изисквания за сигурност.

„Гордеем се, че Euro NCAP постигнат толкова големи подобрения в автомобилите, които спасяват животи и помогнаха на Европа да се превърне в региона с най-малко фатални случаи по пътищата в цял свят”, коментира генералният секретар на програмата Михиел ван Ратинген.

Програмата е създадена през 1997 г. с подкрепата на ФИА и на британското и шведско правителства. Първите резултати от краштестове са публикувани на 4 февруари 1997 г. Дотогава автомобилните производители трябва да изпълняват само някои основни изисквания, а резултати от каквито и да са изпитания на сигурността не се публикуват. На практика за потребителите е невъзможно да сравнят нивото на безопасност на една кола с това на друга.

Тестовете на Euro NCAP са първите реалистични изпитания, провеждани в Европа от независими експерти. Резултатите от тях водят до негативна реакция от клиентски групи, медии, производители. Част от тях показват, че на практика колите се конструират без да се обръща особено внимание на друга голяма група в движението по пътищата – пешеходците. Водещи автомобилни производители атакуват тестовете, твърдейки, че са толкова трудни, че на практика е невъзможно да бъдат постигнати 4 звезди. 5 месеца по-късно Volvo S40 става първият автомобил с 4 звезди за системите си за предпазване на пътниците в купето.

„Euro NCAP в момента твърдо е част от автомобилната индустрия, а преди 20 години започна като противоречива програма, отхвърляна от производителите и според мнозина целяща нереалистични стандарти за безопасност”, заяви първият председател на Euro NCAP и председател на Global NCAP Макс Мозли. „Хиляди фатални изходи бяха предотвратени, потребителите изискват висока сигурност, производителите се състезават за по-високи рейтинги, а стандартите за безопасност на автомобилите продължават да се подобряват.”