Начало Автомобилни новини Европейският парламент направи Електронната стабилизираща програма – ESP® – задължителна

Европейският парламент направи Електронната стабилизираща програма – ESP® – задължителна

150
0

• ESP® ще е задължителна за новите пътнически и товарни автомобили от м. ноември 2011 г. и за всички нови превозни средства от м. ноември 2014 г.

• През първите шест месеца от 2008 г. 81% от всички нови пътнически автомобили в Германия имат ESP®, за Европа като цяло – 53%

• ESP® вече е задължителна в САЩ за превозни средства до 4,5 т. за модели произведени след 2011 г.

Европейският парламент постигна съгласие на 10 март 2009 г. да направи ESP® задължителна за всички нови автомобили. Според наредбата от м. ноември 2011 г. всички нови модели пътнически и товарни автомобили регистрирани в Европейския съюз трябва да са оборудвани с активна система за безопасност ESP®. От м. ноември 2014 г. наредбата влиза в сила за всички нови превозни средства. Наредбата предстои да се одобри окончателно от Министерски съвет. Изследванията за причините за катастрофи сочат, че поднасянето на автомобила е основната причина за катастрофи с фатален изход.

ESP® може да предотврати до 80% от всички инциденти свързани с поднасяне, казва др. Вернер Щрут, президент на дивизия „Контролни системи за шаси” на Bosch, резюмирайки резултатите от международните проучвания. Следователно, след предпазния колан тази система е най-важната технология за безопасност в автомобила. Bosch разработва електронната стабилизираща програма и през 1995 г. тя е първата компания в света, която започва серийно производство на технологията. Според анализа на Bosch през първите шест месеца на 2008 г. 53% от всички нови автомобили регистрирани в Европа вече са оборудвани с ESP®, като в Германия тази цифра достига 81%.

Новите наредби повишават сигурността и са по-безопасни за околната среда

Задължителното инсталиране на ESP® е част от широкия пакет мерки, които Европейският съюз възнамерява да въведе, с цел да повиши безопасността на движението и да намали потреблението на гориво. В допълнение към ESP®, например системите за прогнозиращо аварийно спиране (Predictive Emergency Braking) и предупреждение при напускане на платното (Lane Departure Warning) ще са задължителни за товарни автомобили с брутно тегло над 3,5 т. и за минивани и автобуси с повече от осем места от м. ноември 2013 г. (за нови модели) и м. ноември 2015 г. (за нови регистрации). Наредбите за задължително използване на гуми с ниско съпротивление при търкаляне (low rolling resistance) и системи за контрол налягането на гумите (tire pressure monitoring systems), които допълнително спомагат за намаляване потреблението на гориво, влизат в сила от м. ноември 2012 г. Също така повече от 50 действащи директиви на ЕС и повече от 100 изменения към наредбите ще бъдат отменени и заменени с регулациите на Икономическата комисия за Европа на ООН, където това е възможно. Американската Федерална организация за контрол по безопасността на пътното движение (NHTSA) прие още през 2007 г. наредба по силата на която всички пътнически автомобили с брутно тегло от 4,5 т. трябва да са оборудвани с ESP® за модели произвеждани след 2011.

Активна кампания в цяла Европа за подобрена безопасност на движението

През 2001 г., когато броят на жертвите на пътнотранспортни произшествия в ЕС достигна 50 000, Европейската комисия си постави целта да намали на половина тази цифра в ЕС до 2010 г. Като водещ доставчик на ESP® и други технологии за безопасност на автомобила Bosch от много години подкрепя програмите насочени към постигането на тази цел. Bosch е също така един от учредителите на Хартата за безопасност на движението на ЕС от 2004 г. и предоставя значителни ресурси за информационната кампания ChooseESC! („Изберете електронния контрол на стабилността!”), чиято цел е да спомогне за повишаване безопасността на движението чрез информиране на обществеността за ползите от ESP®. През 2006 г. броят на смъртните случаи при катастрофи в ЕС спада до 39 500.

Програмата за електронна стабилност ESP® е от помощ на шофьора в почти всяка критична ситуация на пътното платно. Тя включва функциите антиблокираща спирачна система (ABS) и система за контрол на сцеплението (TCS). Тя също така улавя и активно противодейства при поднасяне на автомобила. Европейската асоциация по програмата за оценка на новите автомобили, която тества и оценява автомобилната безопасност като използва симулирани транспортни произшествия, включи активната система за безопасност в новата си процедура за оценка през м. февруари 2009 г. В съответствие с новите указания от 2010 г. новите модели автомобили могат да получат максималната оценка (пет звезди) на асоциацията, само ако са стандартно оборудвани с ESP®.