Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 В F1 остана 1 незаета титулярна позиция за сезон 2022. Какво е...

В F1 остана 1 незаета титулярна позиция за сезон 2022. Какво е решението на проблема с младите пилоти?

3281
0

Потвърждението в навечерието на Гран при на Русия, че Мик Шумахер и Никита Мазепин ще се състезават за Хаас и през сезон 2022 означава, че във Формула 1 има само една незаета титулярна позиция за догодина: вторият кокпит в Алфа Ромео.

В подножието на Гран при дисциплината обаче има множество млади пилоти и на практика всички – вероятно с 1 изключение – няма да получат възможност да направят следващата стъпка в кариерата си. Част от тях са кадри на академии на отбори от F1 и това създава сериозен проблем

Няколко Гран при отбора подпомагат кариерите на младежи в автомобилния спорт, които обаче стигат до определено ниво и не могат да продължат по-нагоре. В Мерцедес се сблъскаха с този проблем преди няколко сезона, когато не успяха да намерят място на Естебан Окон. Ферари и Алпин имат подобни грижи в момента, които не се дължат на качествата на младите пилоти.

Шарл Льоклер, Мик Шумахер, Серхио Перес и Антонио Джовинаци са пилотите от настоящите титуляри, които са кадри на академията на Ферари. За трима други обаче място в Гран при няма. Калъм Илот вече се пренасочи към Индикар, след като най-добрият вариант за него се оказа тест пилотско място в Алфа Ромео. Той сключи договор за пълен сезон в американския шампионат. Робърт Шварцман и Маркус Армстронг са във Формула 2, но не изглежда да имат шанс да прогресират до Формула 1.

„Определено е жалко, че в F1 има толкова малко налични места“, посочи шефът на Ферари Матия Биното

„И липсват кой знае какви алтернативи. Трябва да работим по въпроса как повече нови пилоти да влизат в Гран при. Важно е да се създават възможности. По принцип отборите, F1 и ФИА постоянно дискутират как бихме могли да помагаме на млади таланти – допълнителни сесии, допълнителни тестове, участие в състезателни уикенди.“

В Алпин ситуацията е още по-тежка. Оскар Пиастри, Гуаню Жу и Кристиан Лундгаард са състезатели с победи във Формула 2

Вероятно само един от тях обаче ще се състезава във Формула 1 догодина – твърди се, че китайският пилот може да стане съотборник на Валтери Ботас в Алфа Ромео. Това е единственото свободно място за сезон 2022. За младежите на Алпин във френския тим няма място – Естебан Окон е с тригодишен договор, Фернандо Алонсо остава поне за още един сезон, като е възможно да продължи да кара и след 2022 г.

Ситуацията наистина е сложна. Настоящият лидер в генералното класиране на Формула 2 Оскар Пиастри например не скри раздразнението си от това, че изобщо не е наясно каква ще е следващата стъпка в кариерата му. 20-годишният австралиец (родом е от Мелбърн) е определян от бившия състезател от Формула 1 Марк Уебър като „един от тримата най-добрите млади пилоти в света“. Той премина в F2 за настоящия сезон, след като спечели титлата във Формула 3 през 2020 г. Година по-рано бе шампион в еврокупата Формула Рено. Два кръга преди финала на F2 е начело в подреждането с аванс от 36 точки аванс пред Жу (съответно 178 и 142). Шварцман е трети със 135.

„Академията ни съществува от години и сме помогнали за развитието на множество пилоти“, заяви изпълнителният директор на Алпин в F1 Марчин Будковски

„Фактът, че младежите ни постигат успехи в най-високата категория на автомобилния спорт преди Формула 1 показва, че академията има добри резултати. За съжаление сме изправени пред проблем: имаме твърде много състезатели, които се представят чудесно. Успехът на едно такова начинание като академията се преценява и по крайния резултат. Ако нито един състезател не стигне до Формула 1, то парите и времето за подкрепата на тези момчета са изгубени. Тоест за успешна се смята академия, пилотите от която стигат до Формула 1. От една страна тези пилоти са за екипа ни, но в момента в Алпин няма свободно място. Едновременно с това не искаме да заставаме на пътя на състезатели, на които сме помагали толкова години и не желаем да ги губим напълно.“

Пиастри, който е част от академията на Алпин, има суперлиценз още откакто стана шампион в F3. Ако вземе титлата в F2, няма да може да кара повече там – такива са правилата на първенството. Място в F1 няма. Евентуално може да участва в тренировките, които в Гран при възнамеряват да въведат за млади пилоти, но това не е точно желаното кариерно развитие за пилот с толкова успехи в малките формули. И макар да има повече постижения от Жу, вероятността китайският пилот да стане част от Гран при падока е значително по-висока благодарение на спонсорите му. Говори се, че пилотът на Уни-Виртуоси разполага със средства от порядъка на 50 милиона долара.

По време на уикенда за Гран при на Русия Будковски намекна, че Пиастри може да има някаква роля в Алпин догодина. Титулярно място обаче изобщо не е на дневен ред

„Оскар определено е изключително впечатляващ. Той е на път да спечели трета титла в третия шампионат, в който се състезава през последните три години. Взе короната в F3, спечели еврокупата Рено и това вече са забележителни постижения. Няма обаче да давам никаква информация, тъй като плановете ни все още не са напълно изяснени. Представянето на Пиастри определено има влияние върху намеренията ни за мястото на резервен пилот за догодина“, коментира Будковски.

Според шефа на Мерцедес във Формула 1 Тото Волф решението е отборите да могат да използват трети автомобил. Австриецът не за първи път излага тази теза и наскоро я повтори

„Бихме могли да използваме трета кола, която да се управлява от новак. Изведнъж стартовата решетка ще е с 30 автомобила“, заяви Волф.

Ръководителят на екипа от Бракли бе особено подразнен, когато Окон остана за година без титулярна позиция в Гран при. През 2018 г. Волф търсеше места на три протежета на Мерцедес – Джордж Ръсел, Паскал Верлайн и Окон. Успя да намери само за един: англичанинът отиде в екипа на Уилямс. Френският пилот стана резерва на Мерцедес в F1. Верлайн отиде в Маранело като развоен пилот на Ферари, прекрати връзките с Мерцедес, а през последните два сезона се състезава във Формула Е.

„Три талантливи момчета нямат реални възможности пред себе си“, заяви тогава Волф. „Нещата са стигнали дотам, че е наложително да решим какво ще правим в бъдеще. Създаването на втори екип не е опция, защото влагането на 80, 90 или 100 милиона годишно само, за да има къде да отидат младите ни пилоти, не е рентабилно.“

Поради тази причина Волф периодично напомня за идеята за трета кола в настоящите отбори от Формула 1. Това решение обаче не се приема ентусиазирано от всички. Шефът на Уилямс Йост Капито например посочи, че добавянето на още един болид към състезаващите се два само изглежда просто.

Йост Капито
Йост Капито; снимка: Уилямс

„Не е възможно да увеличим автомобилите на 30. Това няма да се получи. Преминаването от две към три коли изглежда просто, но всъщност е невероятно трудно. Това е добавяне на 50% от настоящото натоварване отгоре. Не знам дали изобщо е постижимо при календар с 22-23 старта годишно“, заяви Капито

Ако критерият за успеха на една академия за млади пилоти е колко от тях са стигнали до Формула 1, то първенството безспорно принадлежи на тази на Ред Бул. За 2022 г. 32% от титулярите ще са кадри на ръководения от Хелмут Марко проект: Макс Верстапен, Даниел Рикиардо, Карлос Сайнц, Себастиан Фетел, Пиер Гасли, Юки Цунода и Алекс Албон. От академията на Ферари ще има трима пилоти: Серхио Перес, Шарл Льоклер и Мик Шумахер. Кадрите на Мерцедес са Ръсел и Окон.