F1 може да спре използването на шикана на Каталуния. Това стана ясно след като ръководството на пистата край Барселона поиска да получи лиценз от ФИА за клас 1, който не включва бавната секция между завои 13 и 16.
Настоящата конфигурация на испанското трасе от клас 1 включва много бавен и труден шикан преди последния завой и старт-финалната права. Таз част от пистата Каталуния отдавна е подложена на критики защото не е много благоприятна за състезания.
Тесният шикан на завои 14 и 15 беше въведен през 2007 г. Той целеше да предложи предимствата на бавен завой, водещ към дългата права, както и да помогне на автомобилите да се следват по-близо един друг. В допълнение трябваше да бъде намалена скоростта на автомобилите в последния сектор на пистата.
Вместо това оформлението с високите бордюри се оказа по-скоро досадно и неподходящо. Тази промяна превръща последния завой в зона за ускорение. Това само по себе си означава, че автомобилите се нуждаят от известно време, за да се възползват от някаква въздушна струя.
В крайна сметка подобна конфигурация ограничава възможностите за изпреварване на пилотите по главната права на пистата Каталуния. Освен това шикана на практика прави системата DRS не толкова ефективна.
F1 отдавна разглежда идеята за връщане към първоначалната версия в последния сектор преди въвеждането на шикана. За момента плановете на шампионата така и не се придвижват напред. Още през 2021 г. тогавашният състезателен директор на F1 Майкъл Маси заяви, че се извършва допълнителен анализ на този участък от Каталуния.
„Това е нещо, което разглеждаме от известно време. Това не е промяна, която може да се направи за една нощ. Трябва да се разгледат всички последствия и непредвидени последици, които могат да възникнат“, каза тогава Маси.
„Подобно на всички наши писти, различни завои и всичко останало. Ние постоянно работим заедно с отборите, пилотите и F1, за да осигурим най-безопасното място. В същото време ние работим и върху неща, които насърчава добрите състезания.“
Получаването на допълнителна хомологация от ФИА ще позволи на организаторите на серии, включително F1, да изберат конфигурацията, която искат да използват.
„Намерението ни е да хомологираме пистата без шикана в началото на 2023 г. От друга страна, конфигурацията с шикана ще остане същата“, заяви говорител на пистата Каталуния.
„След като хомологацията бъде направена, всеки организатор ще може да избере в коя схема иска да се състезава (с или без шикана).“
Сегашната конфигурация на пистата Каталуния бе разкритикувана и от Джордж Ръсел.
„Пистата Каталуния предлага доста лоши условия, заради което състезанията там винаги са доста скучни“, каза Ръсел през 2021 г.
„Като цяло смятаме, че ако трасето се върне към последните два завоя отпреди 15 години, двата бързи завоя, всъщност ще можете да се следвате малко по-близо. След това ще излизате на правата с по-висока скорост и ще имате по-голям ефект от въздушната струя.“
„За феновете винаги е по-приятно автомобилите се движат с много по-висока скорост, докато за шофьорите е вълнуващо да преминават през невероятно бърз завой. Според мен всички ще спечелят от това. Ето защо смятам, че това е лесно решение за писта, която по принцип е доста лоша“, заключи пилотът на Мерцедес.
Тази част от Каталуния е била обект на множество промени през годините. Модифицираният шикан дори е използван за MotoGP през 2017 г. след фаталния инцидент на пилота от Moto2 Луис Салом през 2016 г.
Състезателите от световния шампионат по мотоциклетизъм обаче не бяха доволни от промяната на повърхността на новия дизайн, който беше преместен по-нагоре по пистата. Въпреки това MotoGP отново се върна към разположението на шиканите, които се ползват в F1.
След това бяха направени промени в този участък на Каталуния,, включително разширяването на чакълените зони за сигурност. По този начин MotoGP отново използва по-старата версия на пистата.
Keep calm and get ready!
We are already working to increase the #F1 #SpanishGP 2023 seating capacity at https://t.co/k4tCXvErZA 💪
Stay tuned! 🔔 pic.twitter.com/sM8bQJLEG9
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) December 7, 2022