Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Защо F1 ще има огромен проблем, ако Пирели си тръгне и какво...

Защо F1 ще има огромен проблем, ако Пирели си тръгне и какво се е случило на срещата на пилотите с Изола

4877
0
Пирели, гуми
снимка: Пирели

Никой голям производител на гуми няма желание да работи във Формула 1, потвърди тийм мениджърът на Алфа Таури Греъм Уотсън. Това може да доведе до огромен проблем, ако Пирели си тръгне от спорта. През цялата изминала седмица въпросът за инцидентите в Баку с Макс Верстапен (Ред Бул) и Ланс Строл (Астън Мартин), оповестените изводи от разследването на Пирели и още няколко изявления са най-коментираните теми в Гран при. Заговори се за това, че пилотите бойкотирали среща с Пирели. Впоследствие се оказа, че уведомлението е било твърде късно изпратено. Екипите имат предварително подредени програми и трудно могат да реагират при покана за същия ден. Рейс директорът Майкъл Маси е намерил най-простото възможно решение: срещата да се проведе след брифинга на пилотите в петък. Тогава състезателите са се видели със спортния директор на компанията Марио Изола и подробно са обсъдили с него тревогите си. Срещата продължила над час и половина.

Самият Изола обясни по-рано през уикенда, че е наясно с приказките и коментарите по медиите, но приоритети на Пирели са други.

„Не ние определяме дали отборите работят в рамките на правилата или не. Ние предоставяме продукт и разчитаме, че той ще бъде използван в съответствие с посочените изисквания за експлоатация“, заяви Изола

„Досадно ли е да слушаме критики? Понякога да. След инцидентите в Баку обаче най-важно бе да се изясни причината и до идването на Пол Рикар да се предприемат мерки такива неща повече да не се случват. Наясно съм с коментарите в медиите. Много от тях не бяха приятни за четене. Но нашият приоритет бе да открием причината за инцидентите.“

В немското издание Ауто Мотор унд Шпорт бяха публикувани подробности за виждането на Изола с пилотите. Сред най-активните състезатели е бил Себастиан Фетел. Той изразил неудовлетворението си от гумите на Пирели. Спортният директор на компанията отново е обяснил, че всяка година доставчикът произвежда гумите по зададени в специално писмо параметри (т.нар. target letter). То се изпраща до италианския производител от ФИА. Отборите също участват в определянето на показателите.

В рамките на срещата Люис Хамилтън е попитал техническия директор на ФИА Николас Томбазис защо ако е имало отбори с гуми под минималното налягане в Гран при на Азербайджан не са наложени наказания. Отговорът бил: не може да се докаже нарушение

Макс Верстапен се включил с обяснение, че от Ред Бул са се придържали към всички изисквания.

Неколцина пилоти изразиха публично удовлетворение от протичането на срещата. Даниел Рикиардо каза, че са получили много обяснения.

„Мисля, че беше много продуктивен разговор. Всички участваха, което е положително. Мисля, че след тази среща разбираме по-добре ситуацията“, допълни той.

Карлос Сайнц и Шарл Льоклер приветстваха въвеждането на допълнителни мерки за работа с гумите. Испанският пилот на Ферари също каза, че виждането с Изола е било много продуктивно.

„Честно казано, съчувствам в известна степен на Пирели. Сега колите са по-бързи в сравнение с онези отпреди 10, 15 години, с по 150 килограма по-тежки. Това означава допълнително натоварване и значително по-голямо предизвикателството за Пирели“, каза Сайнц.

Джордж Ръсел добави, че пилотите разбират по-добре станалото след разговора си с Изола

Коментарът на Серхио Перес бе свързан с подозренията за измами.

„В медиите се говореше, че някои екипи мамят. Не е така, Пирели не казаха това. Те обясняват, че нещата са обърнати в медиите, но не обвиняват който и да е отбор“, посочи Перес.

Изола коментира точно този въпрос преди няколко дни. Той каза, че не обвинява никого, защото в правилата няма изисквания за определено налягане при движение. При замерванията преди състезание налягането отговаря на зададения от Пирели параметър. В самата надпревара не може да се следи. Това ще се случи от догодина, когато отборите ще използват стандартизиран от ФИА сензор.

Целият този негативен шум около Пирели обаче има сериозни последствия. Тийм мениджърът на Алфа Таури Греъм Уотсън потвърди пред нидерландското издание Formule 1, че заради това на практика никой голям производител не иска да се занимава с F1. Пирели има договор до 2024 г. Контрактът бе удължен с година заради отлагането на новите технически правила за 2022 г.

„Доколкото на мен ми е известно, това е точно така. Ето защо Формула 1 трябва да внимава. Спортът ще има огромен проблем, ако Пирели си тръгне. Залогът е огромен, наследник няма“, обясни Уотсън

„От проведените срещи разбирам, че никой не вижда връзка между гума за Формула 1 и гумите, които се продават на потребителите“, каза още той.

„Иска ми се гумите отново да са някъде по-назад във вниманието, но всяка година стигаме дотук. Опасявам се какво би станало ако се случи нещо подобно на инцидентите в Баку. Какво ще е обяснението тогава?“

Обновената – и значително разширена – техническа директива за работа с гумите, както и допълнителните процедури и проверки доведоха до въпроса не се ли превръща Формула 1 в свръх регулиран спорт във време, когато се говори за съкращаване на разходи и се ограничават бюджети.

„Ако сравните настоящите правила с онези, които бяха в сила преди 10 години, в известен смисъл спортът е станал по-регламентиран. Сега изискванията са два пъти повече страници! При това отделни точки могат да противоречат на други“, посочи шефът на Алфа Ромео Фредерик Васьор.

„За това количество правила обаче има вина и у отборите. Екипите винаги търсят вратички в правилата, след това ФИА трябва да реагира и въвежда нови ограничения. Това е неразделна част от Формула 1. Тук всички се стремят да разширят границите на възможното. Всеки инженер се старае да извлече максимума от регламента. Сега този процес трябва да се контролира още по-щателно.“