F1 задължи отборите да правят повече спирания в бокса по време на Гран при на Монако. Това стана ясно след днешното заседание на Комисията за Формула 1. По този начин трябва да се подобри качеството на състезанието в Княжеството и да не се допусне повторение на случилото през 2024 г.
The first meeting of the @F1 Commission in 2025 took place today, February 18, at the Formula One Management offices in London. The meeting was chaired by FIA Single-Seater Director Nikolas Tombazis and Formula 1 President and CEO Stefano Domenicali.https://t.co/m7XGh8vP4k
— FIA (@fia) February 18, 2025
Понастоящем правилника на F1 задължава пилотите да използват поне два типа сликове по време на състезания на суха писта. В случай на дъжд и използване на интермедии или такива за много мокра писта, правилото отпада.
Традиционно Гран при на Монако е състезание, което се затваря със само едно спиране в бокса, ако се провежда изцяло на сухо. Причините за това са свързани с конфигурацията на пистата Монте Карло и ниското износване на гумите. Затова в повечето случаи F1 отборите залагат на много консервативни стратегии в Княжеството
Миналата година по-голямата част от пилотите изобщо не спираха в бокса по време на състезанието в Монако. Те се възползваха от червения флаг, предизвикан от инцидента с участието на Кевин Магнусен, Серхио Перес и Нико Хюлкенберг. Така те смениха своите гуми още в самото начало и изкараха така до финала. Това на свой ред направи надпреварата още по-скучна и предвидима.
Липсата на спирания в бокса не се хареса на феновете и ръководството на F1. Затова се обмисляше вариант, който да позволи подобряване на екшъна в Монако и да не допусне повторение на събитията от миналата година.
Днес се проведе първото заседание на Комисията за F1 за 2025 г. По време на него беше решено да има повече задължителни спирания в бокса по време Гран при на Монако. За момента конкретният им брой не е оповестен, като се очаква те да са поне две.
„Комисията се съгласи да увеличи броя на задължителните спирания в бокса по време на състезанието. Тези предложения ще бъдат допълнително обсъдени от Спортната консултативна комисия през следващите седмици“, се казва в част от изявлението на ФИА.
Днес бяха приети и допълнителните тестове за гъвкавост на крилата. Те ще бъдат наложени на отборите в отговор на споровете относно тези компоненти през сезон 2024 г. По-строгите тестове на задното крило ще бъдат наложени от началото на сезона в Австралия, докато при предното от Гран при на Испания през юни.
В допълнение бяха определени параметрите на системата за охлаждане на пилота. Тя ще бъде включена в правилника за 2025 г. за състезания, които се провеждат при много горещи условия. Примери за това са Катар, Бахрейн, Сингапур и някои от летните стартове в Европа.
След днешното заседание на Комисията за F1 бяха махнати ограниченията по отношение на броя на скоростните кутии, използвани през даден сезон. ФИА посочи, че понастоящем надеждността на компонентите е такава, че вече не изисква наблюдение. В изявлението също така се споменава, че ще бъдат внесени уточнения в процедурата за стартиране на спринтовите и основните състезания. Целта да се отстранят евентуални обърквания, които се наблюдаваха най-вече в последния старт на пистата Интерлагос
Накрая стана ясно, че ще има още актуализации на техническия правилник за 2026 г. Това ще бъде направено с цел е подобрят аеродинамичните характеристики и системите за управление на енергията. Догодина F1 преминава към близо 50/50 разпределение на мощността на двигателя с вътрешно горене и хибридните компоненти.
#F1Comission discussions:
– Rear, front wing stringent tests
– Gearbox limitation removal
– New rules mulled for #MonacoGP (extra pit stop)
– Refining sprint, race starts
– Cooling aide
– More on 2026 Technical Regs:https://t.co/DGw3Rg1Gcr #F1 pic.twitter.com/UUrvESJVpO— FormulaRapida.net
![]()
(@FormulaRapidaEN) February 18, 2025