F1 затяга правилата за фалстартовете. Това стана ясно, след като ФИА публикува нови разпоредби за стартовата процедура в световния шампионат, които влизат в сила този уикенд. Така трябва да се избегнат ситуации като тази с Ландо Норис в Саудитска Арабия.
Миналата седмица ясно, че отборите са обсъдили промяна в правилника. Така те са искали да изчистят един аспект от регламента, който предизвикваше безпокойство последно време
Става дума за фалстартовете. До Гран при на Китай това нещо се оценяваше изцяло по това дали сензорите, монтирани на автомобилите от ФИА, са отчели движение преди подаването на сигнала за стартиране.
Въпреки това имаше някои специални случай. При тях автомобилите мърдаха преди старта на състезанието, но не бяха наказани. Това беше така, тъй като транспондерите на колите не отчитаха никакво движение.
Последният случай за такова нещо беше с Ландо Норис в Гран при на Саудитска Арабия. Пилотът на Макларън се придвижи леко напред преди изгасването на светлините, преди да спре. Действията на британеца бяха разследвани от стюардите. В крайна сметка беше решено, че няма основания за санкционирането му, тъй като сензорите не са засекли нищо нередно.
Въпросът за стартовата процедура беше обсъден по време на на заседанието на Комисията за F1 миналата седмица. В крайна сметка постигнато съгласие за незабавно затягане на правилата.
Преразгледаният член 48 от Спортния правилник на F1 вече озаглавен „Фалстарт“. Той определя как ще се оценяват нарушенията на правилата. По-ранната формулировка, която гласеше, че фалстартът ще се определя от резултатите от транспондера, вече е премахната.
Днес беше публикуван промененият параграф 48.1 а от Спортния правилник на F1. Той гласи, че нарушението се счита за извършено. Това важи, ако се прецени, че водачът „се е движил след светването на четири (4) секунди и преди подаването на стартов сигнал чрез изгасване на всички червени светлини“.
Движението на Норис в Саудитска Арабия е най-пресният пример за очевиден фалстарт. През последните години няколко F1 пилоти са правили такова нарушение. Макар да се виждаше движението им преди изгасването на светлините, те не са задействали сензора. В резултат на това наказания не са били налагани.
Валтери Ботас направи това в при на Унгария 2020. Около година по-рано Себастиан Фетел по подобен начин избегна наказание в Гран при на Япония.
There’s an update in the regulations that will no longer solely rely on the transponder in order to judge the jump starts. Now any car that moves between the 4th light and lights out will be considered to have made a false start. #F1 #FIA pic.twitter.com/vTrc75MKch
— Simon Dau (@there_is_no_if) May 1, 2024