От Ферари отричат да са имали сериозни проблеми с гумите през сезон 2022 в F1. Това заяви главният инженер на италианския тим Джок Клиър. Британецът вярва, че изоставането на Скудерията се е дължало основно заради липсата на достатъчно добро състезателно темпо.
Ферари започна сезон 2022 по страхотен начин. Скудерията спечели два от първите три старта и разполагаше с най-бързия автомобил. Екипът от Маранело използва жертва част от миналогодишния сезон, за да развие по-добре автомобила F1-75.
Болидът на Ферари бе изключително стабилен в бавните и среднобързи завои, но нямаше толкова голяма скорост на правите. С напредване на сезона италианците се сблъскаха с редица проблеми с мотора Ферари 066/7 в болидите на Льоклер и Сайнц. В същото време клиентските отбори на Скудерията Алфа Ромео и Хаас също пострадаха от слабата издръжливост на задвижващата система.
Друго основно препятствие, което попречи на Ферари да се бори повече с Ред Бул бе свързано със стратегиите. Екипът от Маранело загуби няколко сигурни победи заради грешки на стратегическия отдел. Една от най-грубите неточности на Ферари бе по време на Гран при на Монако, когато на практика Черните кончета сигурна двойна победа.
Стремежът на Ферари да навакса изоставането след лятната пауза беше спрян след намесата на ФИА. Това принуди Скудерията трябваше да направи няколко промени по пода на F1-75.
Причините за всички тези изменения е влизането в сила на директивата на ФИА. Нейната цел бе да намаляване на ефектите от подскачане, както и да премахне вратичка от правилника, която позволяваше на част от отборите да огъват пода си повече от позволените 2 мм.
След всички тези изменения автомобилът на Ферари продължаваше да бъде супер бърз в една обиколка, но не и в дълга състезателна дистанция. Това се дължеше на по-бързото износване на гумите на Пирели в сравнение с Ред Бул и Мерцедес.
Макар че проблемите със смесите на Пирели да бяха повече от очевидни, Клиър не вярва, че от Скудерията са изостанали най-вече заради проблеми с гумите.
„Мисля, че това е погрешно схващане, ако трябва да бъда честен“, сподели Клиър.
„Това, с което се борихме най-много, бе крайното темпо. Имаме двама пилоти, които свикнаха да бъдат близо до Ред Бул през първата половина от сезона.“
„Но след лятната пауза Ред Бул се откъсна с поне две десети. Това означаваше, че в някои случаи не успяхме да завоюваме полпозишъна, заради което трябваше да наваксаме малко.“
„Разбира се, след това се опитваш да се състезаваш с автомобил, който всъщност е по-бърз от теб. Не смятаме, че износването на гумите бе толкова голям проблем. Това е нормално, когато давате всичко от себе си в опит да изпреварите някой болид.“
Според Клиър, разликата между влошаването на състоянието на гумите на Ферари и Ред Бул не е била толкова различна в повечето състезания.
„Когато автомобилите ни бяха добре балансирани се виждаше, че нашата деградация на гумите дори беше малко по-добра от тази на Ред Бил.
Но от друга страна автомобилът на Скудерията бе изключително чувствителен към условията на всяко едно трасе. Това се видя най-вече в Япония и Мексико. Тогава Ферари изоставаше сериозно от Ред Бул както на мократа писта Сузука, така и на веригата в Мексико Сити, която е разположена на огромна надморска височина. Именно по-несигурният баланс на колата караше Льоклер и Сайнц да натискат все повече, което доведе до по-бързо „изяждане“ на гумите.
Клиър призна, че един топ пилот едва ще иска да признае, че разполага с по-бавен автомобил и просто да се задоволи с второто място.
„Но сега [в края на сезона] страдахме от това, че Шарл излизаше на пистата и се опитваше да не изостава от Ред Бул. За съжаление те разполагаха с по-бързия автомобил.“
„В този случай той, както и Сайнц, се опитаха да поддържат тяхното темпо и износваха повече гумите.“
„Разбира се, пилот като Шарл едва ли би казал: „Добре, не мога да се справя, просто ще го пусна.“ Познавам го много добре и знам, че това няма да се случи. В крайна сметка той използваше прекалено много ресурса на гумите и плаща висока цена с напредване на състезанията“, завърши Джок Клиър.
Heading out for one last time in 2022 ✨#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/aIcH0gsCJ8
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) December 7, 2022