Начало Избрани ФИА няма да променя тестовете за гъвкавост на предните крила през следващия...

ФИА няма да променя тестовете за гъвкавост на предните крила през следващия сезон

1113
0
предно крило
снимка, Спас Генев

ФИА няма да променя тестовете за гъвкавост на предните крила през следващия сезон. Ръководният орган не желае да актуализира правилника въпреки сериозните противоречия през последната кампания.

Ръководителят на ФИА по въпросите на едноместните автомобили Николас Томбазис разгледа темата в края на тази година. Гръцкият специалист като обясни позицията на ръководния орган и подчерта техническите трудности, свързани с разработването на универсални тестове за огъване на предното крило.

Тази година имаше редица спорове относно огъващите се предни крила. Въпросът стана актуален в средата на сезона след запитвания към ФИА от страна на Ферари и Мерцедес. Двата тима изразиха съмнения относно легалността на крилата на Макларън и Мерцедес. Двата отбора бяха заподозрени заради това, че се възползват от аеродинамичната гъвкавост на дизайна на крилата си. Това на свой ред би могло да осигури конкурентно предимство при определени условия

В отговор на това ФИА инсталира камери за наблюдение на всички автомобили от Гран при на Белгия нататък. Федерацията обаче не направи промени в правилата и започна по-широко разследване на поведението на тези елементи.

В крайна сметка ФИА стигна до заключението, че крилата на болидите на Макларън и Мерцедес са съответствие със съществуващите правила, тъй като успешно преминаха тестовете за огъване. Това обаче не беше прието добре от останалите екипи, особено Ред Бул.

Томбазис хвърли светлина върху трудностите при прилагането на по-стабилни или универсално приложими тестове за гъвкавост на предното крило. Той се позова на изключително разнообразните аеродинамични натоварвания, на които са подложени автомобилите в F1.

„Доста сме доволни от това, което видяхме“, заяви Томбазис. „Трябва да кажа, че не става въпрос винаги да сме доволни или не. Въпросът е и дали чувстваш, че може да се направи смислен тест.“

Основният проблем е значителното различие в конструкцията и натоварването на предното крило. Традиционните тестове на ФИА включват прилагане на определено натоварване в определена посока и работят добре за други части на автомобила.

Възпроизвеждането на реалните условия за предните крила обаче се оказва по-сложно поради разнообразието в конструкцията на отделните болиди.

„Едно от предизвикателствата при предното крило е, че в сравнение с други части на автомобила, натоварването на предното крило е много по-разнообразно при различните автомобили на дадено място и т.н.“, каза Томбазис. „Повечето тестове са свързани с натоварване в определена посока, определена позиция на прилагане [и] определена големина. Всичко това не трябва да води до [определена] деформация.“

„Най-успешните подобни тестове имитират максимално това, което се случва реално при натоварванията. Например това бе доста успешно при предишните крила. Но сегашното разнообразие между автомобилите би направило това доста трудно.“

ФИА въведе настоящите си тестове заедно с правилника, който влезе в сила през 2022 г. Томбазис беше категоричен, че няма да има корекции за 2025 г.

Решението на ФИА да запази позицията си по отношение на правилата за предните крила отразява нейния ангажимент за последователност. Това е дори при натиск от страна на F1 отборите.

Смята се, че Ферари и Ред Бул са започнали да разработват свои собствени версии на огъващи се предни крила през 2024 г.

„Очевидно през лятото и ранната есен около това се вдигна много шум. Поне от 2022 г. насам бяхме заявили съвсем ясно на отборите, че не планираме да въвеждаме допълнителни тестове на предното крило и се придържахме към това“, заключи Николас Томбазис.

Сезон 2025 ще бъде последният, в който ще се използват настоящите крила. От 2026 г. насам влизат нови технически правила. Те включват опростен дизайн на този компонент и активна аеродинамика. Тогава отборите ще трябва да направят известни промени в крилата и не се изключва отново да възникнат спорове.