ФИА обяви новите технически правила за WRC, които ще влязат в сила през 2027 г. Това се случи по време на последния за тази година Световен съвет за автомобилен спорт, който се проведе в Руанда. ФИА също така обяви новата точкова система, която ще се използва от следващия сезон.
The WMSC has today approved the Technical Regulations that will ensure a dynamic, flexible future for the FIA World Rally Championship.
The planned regulations cycle will last for ten years, ensuring a stable platform for manufacturers and teams to invest and grow the sport. pic.twitter.com/bIyaXxXu6q
— eWRC-results (@eWRCresults) December 11, 2024
Вчера ФИА разкри бъдещия път на Световния рали шампионат с публикуването на техническия правилник за 2027 г. Федерацията представи и новата система за точкуване, която ще бъде въведена през следващата година.
Световният съвет за автомобилен спорт на ФИА потвърди, че автомобилите с нов облик „WRC27“ ще бъдат по-универсални и ще бъдат конструирани с максимална цена от 345 000 евро. Тези усилия се правят в опит да се насърчат повече отбори и производители да се състезават. Регламентът в WRC ще се прилага в 10-годишен цикъл
Намаляването на разходите е ключов елемент от новия правилник. През последната година разходите за настоящите WRC автомобили от категория Рали1 достигнаха почти един милион евро. Тези икономии ще бъдат постигнати по-скоро чрез спецификациите на разходите за компоненти, отколкото чрез финансови разпоредби. Освен това ще бъдат направени някои ограничения в техническите проекти на някои компоненти, които ще ги направят по-издръжливи по време на ралитата.
В допълнение към намаляването на разходите за самите автомобили, оперативните разходи на отборите ще бъдат намалени чрез различни методи. Тук се включват ограничаване на персонала, намаляване на разходите за транспорт и логистика, увеличаване на използването на местни съоръжения и увеличаване на свързаността на данните. Така ще се подпомогне инженерингът на място.
Автомобилите от категория Рали1 ще продължат да се базират на сегашното шаси. Те ще бъдат конструирани така, че да позволяват на производителите да използват редица задвижващи агрегати. Няма значение дали се говори за двигател с вътрешно горене, хибрид и изцяло електрическо задвижване. Предполага се, че ще се използва измервател на въртящия момент за изравняване на технологиите, ако производителите изберат различни задвижвания.
В обезопасителната клетка може да се монтира шаси от почти всеки сериен автомобил. Това означава, че хечбекът може да се конкурира със седана и SUV-автомобила. Освен това има възможност за изработване на концептуални проекти за рали по поръчка, които да се появят на скоростните отсечки от 2027 г.
Предположенията са, че новите WRC автомобили ще бъдат по-бавни от тези, които се използват от 2022 г. насам. Очаква се те да са близко до скорост, използвани преди 2017 г.
Регламентът поставя основите на възможността за кръстосване на световния рали шампионат на ФИА (WRC) и световния раликрос шампионат (WRC). Все още ще са необходими допълнителни одобрения и актуализации. Правилата на ФИА създават предпоставки за паралелни програми на производители или отбори, потенциално с различни задвижващи агрегати, отговарящи на специфичните нужди на всеки шампионат
„Правилата, които одобрихме, са от решаващо значение за дългосрочното развитие на Световния рали шампионат на ФИА (WRC). Те поставят основите на едно вълнуващо бъдеще с фокус върху ограничаването на разходите, устойчивостта и увеличаването на участието на най-високо ниво в ралитата“, заяви Мохамед бин Сулайем.
ФИА също така промени точковата система в WRC за 2025 г. Това се случи след многобройните критики от пилотите и отборите за системата, въведена тази година. Тя беше критикувана заради сложността и тежестта, които според мнозина са обезценили цялостната победа в ралито.
Точките в WRC бяха разделени за събота и неделя, като пилотите могат да получат временни точки за общата си позиция в края на съботния ден. Ако стигна до края на ралито, те получават още точки.
Скалата от точки-18-15-13-10-8-6-4-3-2-1- беше присъдена на първите 10 в края на съботния ден, но и само на екипажите, които достигнат до финала на състезанието в неделя.
В допълнение към това в неделя имаше отделно разпределение на точките [7-6-5-4-3-2-1] за седемте най-бързи екипажа в неделните етапи. Това бе в допълнение към системата 5-4-3-2-1 за петте най-добри времена в пауърстейджа на WRC, който беше в самия финал на всяко рали.
В началото на тази година Комисията WFC представи редица предложения за коригиране на системата, преди ФИА да се спре на посоката за 2025 г. Според нея точките ще се присъждат въз основа на общото класиране на всяко рали, като се използва следната скала: 25-17-15-12-10- 8- 6- 4- 2-1 за първите 10. Допълнителни точки ще бъдат присъдени на първите пет най-бързи екипажа в неделя в допълнение към обичайните 5-4-3-2-1, предлагани от пауърстейджа
„Преработеният формат води до опростяване чрез премахване на съботните точки. Той намалява шансовете победителят в дадено рали да получи по-малко точки от втория и продължава да засилва вълнението и конкурентоспособността в неделя“, твърдят от ФИА.
„Форматът „Супер неделя“ ще запази ролята си на решаващ състезателен ден. В същото време пауърстейджа остава ключов елемент както за телевизионните оператори, така и за феновете.“
WRC Promoter has welcomed the announcement of the technical regulations from 2027 onwards, which provide a clear roadmap for the pinnacle of rallying. pic.twitter.com/QQbMaU4vS6
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) December 12, 2024