ФИА официално забрани аеротестовете за автомобилите, които ще се използват от 2026-та. Федерацията направи промени в спортния правилник, които не позволяват провеждането на такъв тип тестове преди 1 януари 2025 г.
Темата за болидите през 2026-та бе обсъдена по време на последното заседание на Комисията на F1 за 2023 г. В крайна сметка бе постигнато съгласие да не се разрешава на отборите да извършват каквато и да е работа в аеродинамичен тунел или CFD (изчислителна динамика на флуидите) по новите автомобили преди 1 януари 2025 г. Това е отражение на подобно споразумение, сключено преди последната голяма промяна на правилата през 2022 г.
Бъдещият технически правилник все още не е финализиран. Въпреки това отборите от F1 вече имат добра представа в каква посока ще се действа.
Съвсем необичайно, спортният правилник за 2023 г. е променен след края на световния шампионат. Така се наложи забраната за аеротестове за 2026 г. от 1 до 31 декември. Същите изменения са направени и в правилника за 2024 г.
„За да се предотвратят изпитвания, които целят да развият колите за сезон 2026, от 1.12.2023 г. до 1.1.2025 г. включително, RWTT [ограничено изпитване в аеродинамичен тунел] може да се извършва само с помощта на умален модел. Той по същество трябва отговаря на техническите правила на Формула 1 за 2023, 2024 или 2025-та“, се казва в изявление на ФИА.
„Има и някои изключения. Тук се включват динамометричните изпитвания, целящи разработване на компоненти на спирачната система с минимални въздуховоди. Друго условие е, че тези изпитвания не тестват едновременно (или по какъвто и да е начин не предоставят случайни данни или познания) за работата или издръжливостта на части или системи. Те трябва да са класифицирани като шаси.“
„Никакви изпитвания в аеродинамичен тунел не могат да се провеждат, като се използва геометрия на автомобила, частично или изцяло съответстваща и/или в значителна степен получена от проектите и/или публикуваните версии на техническия правилник на F1 за 2026 г. Тук се включват и геометриите и концепциите на шаситата, предложени от ФИА за 2026 г.“
С подобна формулировка се забраняват и всички симулации на CFD за 2026-та, които са направени преди края на 2024 г.
Отборите все още имат право да извършват предварителна научноизследователска и развойна дейност за 2026 г. Тя не трябва да бъде обхваната от правилата за ограничаване на аеродинамичните тестове
Други промени в спортния правилник на F1 за 2024 г. потвърждават отпадането на алтернативното разпределение на гумите (ATA). Дните за тестване на смесите на Пирели са увеличени от 35 на 40. Освен това е премахнато изискването тестовете да се провеждат само между първото състезание и 15 декември.
Освен това бяха включени допълнителни четири дни, специално отделени за проект на ФИА. Те са свързани с тестването на намаляване на пръските зад болидите. Това се случва след проведения неуспешен експеримент на Силвърстоун през юли.
Други потвърдени промени са, че периодът за уведомяване за стартиране от място е намален от две на една минута. Времето за отваряне на питлейна е намалено от 50 на 40 минути преди старта на дадена надпревара. По този начин се съкращава процедурата преди самата Гран при.
При промяна в стартирането в питлейна отборите могат да работят по автомобилите в „бързата лента“ само за период от 90 секунди след началото на обиколката за формиране. После целият персонал и оборудване трябва да се освободят оттам.
Освен това, ФИА вече ще избира „конкретни“ автомобили за допълнителни проверки след квалификациите, а не „поне три“, както беше досега.
ФИА също така заличи всички препратки към „затворените събития“, което беше остатък от ерата на COVID. Тогава състезанията се провеждаха без публика и бяха наложени ограничения за персонала.
Delving into the day’s discussions and decisions taken at the FIA General Assemblies in Baku. Learn more about FIA General Assemblies decisions on https://t.co/vRtFSSNAEC pic.twitter.com/R9py4CSrf8
— FIA (@fia) December 6, 2023