Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА отново разреши използването на автомобили-мулета в F1

ФИА отново разреши използването на автомобили-мулета в F1

10510
0
автомобили мулета в F1
снимка, Пирели

ФИА отново разреши използването на „мулета“. Това се случи след актуализация в правилника на F1. Благодарение на него отборите отново могат да използват специалните тестови болиди в подготовката си за сезон 2026.

Световният съвет за моторни спортове на ФИА одобри актуализация на спортния правилник на F1. По този начин отново се позволи тестването на болиди-мулета в подготовката зa новите разпоредби, които влизат в сила през 2026 г.

ФИА позволи 10 дни тестове на болиди-мулета до края на тази година. По този начин отборите ще опитат да симулират новите автомобили, които ще се използват от 2026 г. нататък. Те ще бъдат с активна аеродинамика, по-малко притискане и без DRS.

В F1 терминът „муле“ означава шаси, което е специално адаптирано за провеждане на тестове. Обикновено тези болиди са коренно различни спрямо тези, които се използват в състезанията. По този начин трябва се симулират предстоящия сериозни промени в техническия правилник на спорта

Правилата за мулетата в F1 са доста гъвкави. Това позволява на отборите да актуализират машините си по различни начини, за да възпроизведат по-добре изискванията на предстоящите промени в правилника.

F1 използваше автомобили-мулета преди промените през 2017 г. Тогава отборите провеждаха интензивни тестове с болиди, които можеха да се движат с различни аеродинамични устройства за генериране на по-голяма притискаща сила. Това позволяваше да се събират данни, които, бяха достатъчни, за да дадат на инженерите поле за действие.

Автомобилите-мулета бяха използвани и след края на сезон 2021. В този случай те бяха по-скоро насочени към подпомагане на Пирели да разработи своите нови 18-инчови гуми за 2022 г.

Световният съвет по моторни спортове на ФИА одобри промени в тазгодишния спортен правилник. Те позволяват 10 дни тестове с болиди-мулета, преди новите автомобили да влязат в употреба през 2026 г. Затова Член 10.10 относно „Изпитване на автомобили-мулета“ беше ревизиран. В него открояват следните акценти:

  • Автомобилите трябва да включват и да се ограничават до минималните модификации. Те са необходими за целите на тестването на гуми за развитие или за тестване на компоненти или системи от името на ФИА за бъдещите сезони на шампионата, както е определено от ФИА.
  • По време на всеки тест (TMC), автомобилите трябва да бъдат оборудвани с ECU на ФИА, изисквано от член 8.3 от Техническия правилник.
  • В периода между 1 януари и 31 декември се разрешават най-много десет (10) дни за тестване на автомобили организирани от ФИА след консултация с всички състезатели. Това трябва да се изисква от целите на тестовете, с определения доставчик на гуми и единствено с цел ТМС.
  • Пилотите, участващи в тези тестове, трябва да отговарят на условията за пълен суперлиценз. Те трябва да са участвали в поне едно състезание от F1 през кариерата си или да са изминали минимум 500 км с настоящ автомобил от F1

Новите правила също така постановяват, че по време на състезателните уикенди не могат да се използват тестови елементи. Това значи, отборите няма да имат каквото и да е предимство след тестването на автомобили-мулета

По рано тази година Марио Изола коментира новите технически правила за шаситата. Италианецът изрази съмнение относно способността на тимовете да симулират характеристиките на автомобилите за 2026 г. с помощта на автомобили-мулета.

Изола изтъкна невъзможността да се възпроизведат по-малките размери на автомобила и активните аеродинамични системи, които ще бъдат въведени в новия правилник на F1.

„Бих казал, че е невъзможно да се създаде автомобил-муле с подобни характеристики. Няма да имаме по-малки автомобили. Можем да спестим малко тегло така- вместо да правим дълги пробези с пълни резервоари, можете, да намалите нивото на горивото, само за да симулираме по-малко тегло. Но за останалото е невъзможно, защото сега нямаме активна аеродинамика“, каза спортният директор на Пирели за F1.