Начало Избрани ФИА призна, че е подценила ситуацията с огъването на крилата

ФИА призна, че е подценила ситуацията с огъването на крилата

ФИА F1
снимка: Спас Генев

ФИА призна, че е подценила ситуацията с огъването на крилата. Това призна Николас Томбазис. Според неговите думи, федерацията е трябвало да обърне повече внимание на тези компоненти през миналия сезон. Томбазис добави, че близо половината отбори на стартовата решетка са направили промени по задните си крила в резултат на новата директива.

Огъването на крилата беше една от най-горещите теми през сезон 2024. Още в средата на сезона Ред Бул подаде жалба срещу предните крила на Макларън и Мерцедес. После имаше и протести срещу задното крило на тима от Уокинг, използвано в Баку. ФИА направи няколко проверки и обяви, че всички отговаря на правилата. Въпреки това ръководният орган накара Макларън да направи промени в задното си крило.

ФИА зае твърда позиция по въпроса в първите месеци на тази година. Федерацията ще въведе още по-строги мерки за огъващите се крила в предстоящата Гран при на Япония.

Миналия месец ФИА издаде техническа директива до отборите. Тя гласи, че от Гран при на Испания ще бъдат въведени по-строги тестове за натоварване и деформация на предното крило. Същевременно проверките на задните крила започнаха още от първия старт за сезона в Австралия. По време на уикенда в Мелбърн бяха монтирани специални камери, които да следят как се огъват крилата на всички болиди

Този ход на ФИА се е противоречив, тъй като може да промени съотношението на силите по средата на сезона. В първия старт за сезона крилата на всички 10 отбора признати за отговарящи на изискванията. ФИА обаче издаде още една техническа директива преди състезанието в Китай миналия уикенд, след като откри „достатъчно основания“ за въвеждане на „по-строг тест“. Очаква се да въвеждането на още по-строги мерки за следващия старт в Япония.

Междувременно Томбазис коментира сагата с огъващите се крила. Гръцкият специалист призна, че ФИА е допуснала грешка, тъй като не е започнала по-скоро  борбата срещу гъвкавите крила.

„Предполагам, че това беше вътрешно решение. Тогава го казах прекалено бързо и в полза на ретроспекцията, така че те биха предпочели да не го кажа“, сподели Томбазис.

„След края на сезона анализирахме всички данни, които събрахме с камерите и т.н. Това ни караше да вярваме, че тези отклонения да продължат да се увеличават много. Смятахме, че може да се окажем в средата на сезона с доста големи деформации и отново да имаме много оплаквания и натиск.“

„Затова сметнахме, че вместо да чакаме средата на сезона, нека се опитаме да действаме малко по-решително още в началото. Затова посъветвахме [медиите] приблизително по време на декември“, добави директорът на комисията за едноместни болиди.

Томбазис добави, че поне „четири-пет отбора“ са направили промени по задните си крила в резултат на последната директива. Както вече стана ясно, сред тях са Алпин и Хаас. Уилямс пък отнесе глоба от €50 000 заради непредоставяне на запис на ФИА

„Надявам се, че този път това ще е достатъчно“, каза Томбазис за новата директива. „Мисля, че четирима или пет тима не бяха [съвместими] и трябваше да направят промени [за Китай].“

Томбазис допълни, че ФИА ще продължи да използва тестове за натоварване и наблюдение с камера, за да гарантира, че отборите спазват правилата за гъвкавост на крилата. Според него тези методи са подходящи.

„Продължаваме да използваме камери, за да сме сигурни, че всички спазват правилата. Но „безопасно“ е дума, която искам да избегна, защото това е доста сложно явление, което предизвиква този ефект.“

„По принцип основно използваме  резултатите от тестовете за натоварване и ги комбинираме с данните от камерите. По този начин гарантираме, че няма да пропуснем някой трик. Изображенията от камерата сами по себе си не само биха ни накарали да привлечем вниманието на стюардите.“

„По-вероятно е те да започнат по-подробно разследване, при което да открием, че даден екип използва нелинейни характеристики или механизъм. Тогава ще имаме основание да го докладваме“, каза още Томбазис.

Председателят на комисията за едноместни болиди допълни, че ФИА е „сравнително доволна в момента“ от подхода на F1 отборите към гъвкавостта на задното крило.

„Това не бива да се възприема като арогантност . Отборите все още се опитват да извлекат максимума от своите автомобили и ние трябва да останем бдителни. Нашето мнение е следното: Автомобил, който преминава тестовете на ФИА, е законен, освен ако няма скрити механизми или неща, основани на нелинейни свойства, температури или други подобни. В такива случаи ние се намесваме“, заключи Николас Томбазис.