Въпреки че търсенето на нов промотър за световния рали шампионат продължава, ФИА вече напредва с подготовката на следващия сезон. Работи се по календара за 2013 г., който трябва да бъде одобрен на 15 юни на Световния съвет по моторни спортове, ако бъдат подписани съответните договори с организаторите.
Това трябва да стане до 8 юни, както съобщава Аутоспорт. Ако не се стигне до договорка, съответните ралита могат да бъдат изхвърлени от шампионата.
„Ние сме бесни, това не е честно“, заявил е анонимен източник пред английското издание. Все пак се уточнява, че става дума за представител на едно от участващите в шампионата ралита.
Главните разногласия между ФИА и организаторите както обикновено са финансите. Според излезлите информации организаторите трябва да плащат на федерацията по 100 хил. евро на кръг за времеизмерването, следенето на пилотите по трасето и ТВ продукцията. След напускането на промотърите от North One Sport (NOS), които до момента финансираха тези дейности, сега ФИА плаща за първите две на Sport-1-Technology. В бъдеще организаторите трябва да се включат в заплащането на тези разходи, но именно тук се разминават позициите на двете страни.
„Не трябва да забравяме, че става дума не само за парите, които трябва да плащаме“, продължава неназованият източник. „През миналата година не плащахме на NOS за времеизмерването и следенето на пилотите, като в замяна те получаваха телевизионните права, за които ни даваха по още 25 хил. евро. Сега ще трябва да плащаме по 125 хил. евро и допълнителни такси за участие от 140 хил. евро на ФИА. Това означава повече от четвърт милион годишно. Напълно обратното на ситуацията от миналата година. Няма как да подпишем подобен договор.“
Натискът от страна на ФИА също е нещо, което дразни организаторите.
„Ние искаме да преговаряме с федерацията, но тя не ни дава възможност за преговори. Те искат ние да решим възможно най-бързо, какво ще правим, докато ние искаме да обсъдим всички въпроси на съвета през юни. Ако си мислят, че всички ще подпишем без да протестираме и че ще сме щастливи от условията, много се лъжат.“
ФИА обаче защитава позицията си, като подчертава, че след оттеглянето на главния спонсор Nokia, шампионатът се намира в тежко положение.
„Тъй като в момента нямаме промотър, WRC се нуждае от инвестиции от страна на производителите, организаторите и федерацията“, заявява президентът на рали комисията Ярмо Махонен. „Трябва да покрием разходите за времеизмерването, следенето на пилотите, което е важен фактор за сигурността и ТВ излъчването.“
Организаторите обаче имат още доста въпроси, на които чакат отговори.
„Може ли ФИА да ни гарантира, че ще се разпространяваме от най-добрата телевизия? Могат ли да ни гарантират, че милионите зрители по света ще могат да гледат нашия спорт? Какво времеизверване и следене на пилотите ще имаме през следващата година?
Ако федерацията ни гарантира, че ще се използват същите системи, както досега, това би било добре. Това ще струва известно количество пари, но ще знаем, че става дума за нещо, което вече е тествано и функционира перфектно. За телевизията пък да не говорим. Там нищо не е ясно. Може би трябва да вземем нещата в свои ръце и да спестим пари, това би било решение.“
Да оставят представянето, времеизмерването и ТВ продукцията на организаторите обаче не е добър вариант за ФИА.
„Ще е много по-сложно, ако организаторите имат индивидуален подход към тези компоненти“, заявява Махонен. „Важно е да има стандартни системи поради много причини, преди всичко с поглед към марката WRC, нейния имидж, разрастването на шампионата в бъдеще и дори от причини за сигурност.
Това засяга и новите медийни платформи, които според нас имат сериозна стойност и могат да снабдяват с информация нашият сайт. Ако системите не са единни, това няма да е възможно, защото всеки ще работи с различна.“