Начало Избрани ФИА промени правилата за използването на гумите в спринтовата квалификация

ФИА промени правилата за използването на гумите в спринтовата квалификация

1805
0
ФИА, Формула 1, F1
снимка: Спас Генев

ФИА промени правилата за използването на гумите в спринтовата квалификация. Ръководният орган иска да избегне недоразуменията, които се появиха по време на първия спринтов уикенд за 2023 г. в Баку.

Промяната означава, че отборите от F1 няма да могат да прилагат алтернативни стратегии за използване на гумите, които биха им позволили да използват интермедии в сесия на сухо

Според първоначалния текст на правилата на ФИА, пилотите от F1 бяха задължени да използват нови гуми медиум в SQ1 и SQ2. После те задължително трябваше да участват в SQ3 с нови меки гуми на Пирели.

Отборите от F1 обаче се възползваха от една вратичка в правилата. Те разбраха, че не е задължително да запазят комплект нови софт за SQ3, ако смятат, че тези гуми ще бъдат по-полезни в началото на уикенда. Това се отнася за първата тренировка в петък или квалификацията за основната надпревара в неделя.

Този трик бе особено полезен за отборите в по-задната част на полето. Традиционно тези екипи често трябва да използват няколко комплекта гуми, за да излязат от Q1. На практика даденият тим може да разполага с допълнителен комплект меки гуми в сравнение със съперниците си, който да използва в Q1 или в Q2. Това му дава потенциално предимство пред съперниците.

Такъв бе случаят с Юки Цунода от Алфа Таури и Ландо Норис с Макларън. Японецът така и не стигна до третия сегмент на спринтовата квалификация. Същевременно Норис стига до SQ3, но не разполагаше с чисто нов комплект меки гуми. Така той остана в гаража на Макларън и не записа време.

Възможността за използване на гуми интермедия в сесия на сухо беше възприета като фарс от мнозина в падока. Затова ФИА реши да преразгледа правилата. Федерацията направи някои изменения. Сега вече пилотите да могат да използват всякакви комплекти меки гуми по време на SQ3. Това означава, че пилотите все още могат да рискуват и да използват всичките си нови софтове преди квалификацията за спринт, знаейки, че могат да се класират в SQ3 дори с използвани гуми.

Вратата за подобна промяна беше отворена съгласно член 1.4 от правилника за 2023 г. Според него, ФИА си запази правото лесно да коригира новите правила за спринта до 1 август след първите три уикенда в Азербайджан, Австрия и Белгия

Съответните обстоятелства включваха, че всяка промяна „трябва да се отнася до непредвидени проблеми, възникнали в резултат на промените в този спортен правилник, одобрени от Световния съвет за автомобилен спорт на ФИА през април 2023 г.“ Те трябва да имат за цел единствено да осигури спортна справедливост или да избегнат организационни проблеми. В допълнение, осем отбора от F1 трябваше да се съгласят. За щастие, в този случай абсолютно всички тимове подкрепиха тази промяна.

„С цел да се избегне признатото нежелано последствие, при което в определени ситуации в спринтовите състезания става привлекателно да се използват междинни гуми на суха писта, се прави следното изменение на член 30. 5. з от спортния правилник на F1“, се пише в бележките на рейс директора Нилс Витик.

„Проведени са консултации с притежателя на търговските права, стюардите и отборите. Съгласието на ФИА, притежателя на търговските права и тима е получено в съответствие с член 1.4. Съответно моето решение е член 30. 5 з) iv) да бъде изменен, както следва – член 30.5h iv преработена формулировка: „В периода SQ3 на спринтовата надпревара може да се използва до един комплект гуми за сухо време, като това трябва да бъде само комплект с мека спецификация.“